Doprava začala klesat už v první polovině října, každým týdnem klesá v průměru zhruba o desetinu. Postupně se tak projevují vládní opatření, kdy čím dál více lidí v posledních dnech pracuje z domova, zavřeny navíc postupně byly restaurace, obchody nebo zábavní centra, kam lidé často auty cestovali.
Výraznější pokles v dopravě nastal často právě po začátku účinnosti nových vládních kroků. V případě dalšího zpřísnění protikoronavirových opatření tak lze očekávat také další oslabování provozu na silnicích.
Slabší intenzita dopravy má samozřejmě i přímý vliv na nižší nehodovost. Slábnoucí provoz však podle mnoha expertů může vést i k negativním důsledkům. Upozorňují, že někteří řidiči na volnějších silnicích mohou ztrácet ostražitost a to zvyšuje riziko závažných dopravních nehod.
To se potvrdilo už během jarního nouzového stavu, kdy se podle statistik Centra pro dopravní výzkum i přes snížení dopravy podíl usmrcených na počet nehod zvýšil o 22 procent.
Oslabení provozu zaznamenali i dopravci. Počet zákazníků se u nich v posledních dnech snížil o vysoké desítky procent už na méně než polovinu oproti běžnému počtu cestujících. Dopravci proto zrušili desítky dálkových i lokálních spojů.
Roli hraje i počasí
Kromě bezpečnostních opatření zaskočilo tuzemské řidiče i chladné říjnové počasí. Prudké ochlazení provázené sněžením v období 12. do 18. října zvýšilo až o desítky procent počet asistenčních zásahů oproti průměru v tomto období. Upozornila na to Česká asociace asistenčních společností (ČAAS).
Druhý říjnový týden přinesl v řadě krajů bouřky, silný déšť i první sníh. Většina motoristů přitom stále používá letní pneumatiky.
Nehody na silnicích i zablokovaná trať. Počasí dál komplikuje dopravu |
„Asistenční společnosti pomohly v tomto období 5030 motoristům v nouzi. Za jejich problémy mohla v řadě případů jejich nepřipravenost na prudké zhoršení počasí, které na některých místech přineslo až deseticentimetrovou sněhovou pokrývku. V tomto období má přezuto na zimní pneumatiky pouze minimum řidičů,“ řekl člen prezidia ČAAS Vladimír Fuchs.
Nejhorší byla situace podle asociace 14. října. Nejvíce práce měly asistenční služby v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. „Kromě technické nepřipravenosti se bohužel každoročně potvrzuje i skutečnost, že na začátku zimní sezóny nejsou motoristé ještě zvyklí na jízdu na kluzké vozovce, za nízkých teplot a za šera,“ doplnil Fuchs.
Podle statistiky ČAAS už na podzim roste počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla. Za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky také nevhodné obutí vozidla. V zimě navíc roste riziko defektu. Během loňské zimní sezóny řešili členové ČAAS na místě 9300 problémů s pneumatikami, složitější defekty si pak vyžádaly odtah do autoservisu v 10500 případech.
Od listopadu začne platit povinnost mít přezuto za zhoršených podmínek. Při jízdě na nevhodných pneumatikách hrozí řidiči pokuta. Vedle toho asociace upozornila, že nesprávné obutí může zkomplikovat i technickou kontrolu vozidla nebo vyřízení pojistné události při nehodě.