(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Umíme vybírat mýto levněji, chlubil se Kapsch. Stát chce slevu už teď

  • 17
Náklady na provoz mýta mohou klesnout z nynějších 1,5 miliardy korun ročně na necelou miliardu, uvedl před týdnem správce mýta Kapsch. Firma tím chtěla ukázat, že umí poplatky od kamionů vybírat levněji, než jsou ceny, které může stát získat v právě probíhající veřejné soutěži. Ministerstvo dopravy chce však slevu už dnes, ne až v roce 2020.

Podíl nákladů vůči výnosům je podle Kapsche možné při zachování stávajícího mýtného systému i po roce 2019, kdy správci končí stávající kontrakt, snížit ze současných zhruba 15 procent na 8,6 procenta. „Velmi to oceňuji a dnes jsem vyzval pana Feixe, ředitele pobočky Kapsch, která v Česku provozuje mýto, abychom v zájmu prospěchu občanů zahájili jednání, jak dosáhnout oněch 8,6 procenta dnes,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Stávající správce možné zlevnění zdůvodňoval například snížením počtu obchodních míst, které poskytují pro mýtný systém servis a kde mohou šoféři pořídit například takzvané palubní jednotky, které komunikují s mýtnými branami. Podle Ťoka ale téma počtu těchto prodejních míst ministerstvo s Kapschem projednávalo v roce 2016, kdy stát s firmou domlouval prodloužení stávajícího kontraktu. Tehdy podle Ťoka správce systému uváděl, že jejich omezením náklady na provoz významně neklesnou.

Kapsch bude spravovat mýtný systém ještě rok a půl, poté bude mít správu poplatků od kamionů a autobusů na starosti vítěz probíhajícího tendru. Za tuto zbývající dobu je tak možné na poplatcích za správu systému ušetřit zhruba 750 milionů korun, které by mohly být využity například na opravy silnic nižších tříd.

Podle prvních reakcích společnosti se ale zdá, že žádné rychlé jednání o slevě se neuskuteční. „Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit,“ uvedla v tiskové zprávě společnost. Nabídka na snížení ceny podle ní platila až po roce 2019, kdy současný kontrakt vyprší.