Středa 22. září 2021, svátek má Darina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. září 2021 Darina

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

  1:00
Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě nabíječek si čistá, ale výrazně dražší auta nikdo nekoupí. Na neplnění úkolů v oblasti vývoje elektrovozidel upozorňuje i studie společnosti Ernst & Young.

Škoda Vision iV | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Během necelých sedmi let musí evropské automobilky převést čtvrtinu výroby na čisté elektromobily. Pro české producenty to znamená vyrobit více než 350 tisíc elektrických aut každý rok. A také je prodat. Podpořit jejich odbyt nějakou formou daňové úlevy nebo finančních dotací však česká vláda odmítla. Náklady na pořízení elektrických vozů by se tím jen přesunuly na daňového poplatníka, uvedl premiér Andrej Babiš. 

Fotogalerie

Výrobci aut vládě vyčítají i pomalé tempo při plnění dalších slibů, například při výstavbě testovacího okruhu pro samořiditelná auta. Jeho vznik je zatím na začátku, ale už teď má projekt osmiměsíční skluz. Soutěž na studii, zda se podobný projekt vyplatí v Česku postavit, měl resort vyhlásit do poloviny loňského roku. Nakonec to stihl teprve na konci minulého měsíce.

Podobné je to v celé řadě úkolů, ke kterým se stát zavázal, aby tuzemským výrobcům automobilů usnadnil cestu od aut se spalovacími motory k samořiditelným elektrovozům. Vázne celá polovina úkolů v oblasti vývoje elektrovozidel, upozorňuje ve vyhodnocení plnění memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu společnost EY. 

Už za dva roky přitom musí automobilky dodržovat další zpřísnění emisních limitů. K vytvoření obsáhlého programu modernizace tuzemského automobilového průmyslu přiměl před půldruhým rokem vládu premiéra Bohuslava Sobotky strach ze zadření tuzemského motoru ekonomiky, pokud si nechá utéci nástup nových technologií nebo nezvládne stíhat tempo unijních nařízení.

Děsivé tempo

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Během dvou let se musí evropské automobilky připravit na první vlnu citelného snížení emisí oxidu uhličitého. V průměru by nově prodaná auta měla v roce 2021 vyprodukovat 95 gramů tohoto plynu na kilometr jízdy místo aktuálně platných 130 gramů.

Za každý gram navíc přitom výrobcům hrozí postih 90 eur vynásobený počtem vozů prodaných v EU za rok. Škoda Auto má například nyní průměrné emise 116,7 g CO2 na kilometr a loni v Evropě prodala 827 tisíc aut. Pokud by totéž platilo i za dva roky, pokuta by přesáhla jeden a půl miliardy eur.

Ještě přísnější jsou návrhy Evropské unie pro státní zakázky. Od roku 2030 budou muset státní instituce pořizovat bezmála každé třetí auto s nulovými emisemi.

„Zákazníky naše cíle vůbec nezajímají. Elektrovozy si koupí pouze tehdy, pokud budou mít dlouhý dojezd, krátkou dobu nabíjení a dostupnou cenu,“ uvedl předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Grafika - emisní cíle přitvrzují

Automobilka na nedávném ženevském autosalonu představila svůj první elektrický model. Kompaktní Škoda Vision iV zhruba o velikosti octavie stojí na modulární platformě pro elektromobily (MEB), společné pro celý koncern Volkswagen, a slibuje dojezd na jedno nabití až 500 kilometrů.

Cenovka by měla začínat o něco výše než u superbu s konvenčním motorem, tedy zhruba nad hranicí 800 tisíc korun. Pořizovací náklady tak zřejmě nebudou výrazně nižší, než za kolik se prodává elektrická verze Volkswagenu Golf.

Jen tam, kde jsou dotace

Přestože odborníci předvídají, že bateriové elektromobily postupně nahradí auta na fosilní paliva a jejich provoz bude kolem roku 2025 ekonomičtější než provoz aut se spalovacími motory, zajímavé prodejní úspěchy zatím zažívají jen někde. Zejména jde o země, kde na jejich pořízení existuje významná státní finanční podpora. 

Ve Francii stát přispívá šesti tisíci eury a další až čtyři tisíce nabízí za sešrotování starého vozu, podíl nově registrovaných elektroaut tam loni dosáhl 1,4 procenta, uvedlo Sdružené automobilového průmyslu Auto SAP. V Rakousku, kde si majitelé elektromobilů mohou odečíst DPH a neplatí některé daně, se auta na elektřinu podílejí na počtu prodaných nových vozů dvěma procenty. Nejvíce, třetinu nových vozidel, tvoří elektromobily v Norsku, kde jim kromě masivních dotací na pořízení pomáhá i skutečnost, že za šest let má začít platit úplný zákaz prodeje aut se spalovacími motory.

Proti tomu bylo podle čísel Auto SAP loni v Česku registrováno 703 elektrovozidel, což představuje 0,3 procenta nových aut. Prakticky stejný podíl pak sdružení zaznamenalo na sousedním Slovensku, které pořízení bateriových elektromobilů nebo takzvaných plug-in hybridů dotovalo částkami od tří do pěti tisíc eur. Českému majiteli elektrického vozidla v současnosti stát pomáhá pouze nulovou silniční daní a bezplatným parkováním v Praze.

Nejpřísnější je EU

Podle premiéra Andreje Babiše se Česko ke zpřísňování ekologických limitů hlásí, obává se ale, aby nová pravidla neměla příliš velký dopad na zaměstnanost v automobilovém průmyslu. Ten totiž patří mezi nejvýznamnější odvětví tuzemského hospodářství. Přímo zaměstnává na 170 tisíc lidí a dalších 400 tisíc pracovních míst pomáhá vytvářet v navazujícím podnikání.

„Evropa se angažuje v klimatické změně a je to dobře. Problém je v tom, že Evropa má na svědomí jen 9,2 procenta emisí. Naši konkurenti, kteří mají podstatně víc, jako je Čína, která má 25 procent, nebo Spojené státy s 16 procenty, tomu nevěnují takovou pozornost,“ řekl po pondělním setkání s představiteli tuzemských automobilek Babiš.

V současnosti čeští výrobci těží z kvalifikované pracovní síly, která je ve srovnání s takzvanými starými zeměmi Unie levnější, uvedl bývalý guvernér České národní banky Pavel Kysilka.

Nástup elektromobilů a samořiditelných aut ale nároky na pracovní sílu změní. Kromě zaměstnanců zvládajících nové technologie bude vývoj vozidel vyžadovat i těsnou součinnost státu. Výhodu budou mít firmy ze zemí, které jsou ochotné investovat do vývoje a inovací.

Česko má podle Kysilky problém v podobě složitých daní a vlivu dotací na deformaci trhu. Příliš dobře si Česko v mezinárodním srovnání nestojí ani v oblasti hodnocení kvality regulačních zákonů a zákonů v obchodních sporech. Konkurenceschopnost podle Kysilky sráží rovněž špatný přístup k internetu a datovým službám a nízká kvalita dopravní infrastruktury.

To se v případě elektrických aut dotýká primárně sítě rychlých nabíječek, kterých je v tuzemsku aktuálně na 400, což potřebám masivního rozmachu elektrovozidel zdaleka nestačí. Česká vláda nicméně počítá, že do roku 2023 vytvoří síť 800 dobíjecích stanic, z nichž minimálně 500 bude připadat na rychlodobíjecí zařízení. 

Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara ale ani tyto počty nebudou zdaleka stačit. „Pokud stát nezasáhne, bude nám chybět v roce 2025 na tři tisíce dobíjecích stanic a v roce 2030 až 20 tisíc,“ uvedl s tím, že jde stále o odhad vycházející z predikcí zavádění elektromobilů. Rychlost, s níž se musí přeorientovat na novou technologii, podle Wojnara nemá v historii autoprůmyslu obdoby a bez pomoci státu to podle něj čeští výrobci nemohou zvládnout.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Žďárská firma otevřela nabíjecí stanici pro elektromobily, služba je zdarma

Nové nabíjecí místo před sídlem společnosti DEL je osazeno dvěma nabíječkami....

Inženýrská firma DEL ze Žďáru nad Sázavou otevřela před svým sídlem ve Strojírenské ulici nové...

Tesla otevře svou síť nabíjecích stanic také elektromobilům jiných značek

Komplexnost konceptu Tesly od počátku potvrzuje i budování sítě ultrarychlých...

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla otevře v letošním roce svou síť dobíjecích stanic také...

Česko dá miliardy na nabíječky, v roce 2030 bude půl milionu elektroaut

Rychlonabíječka elektromobilů Škoda v Praze na Podbabě

Do roku 2030 by na českých silnicích mělo podle Národního plánu čisté mobility jezdit až půl...

Strach z kolapsu: v USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Ilustrační foto

VIDEO Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých...

Nejrychlejší tesla za 2,8 milionu korun jezdila jen tři dny, pak vzplála

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Nejnovější model Tesly S Plaid si nový majitel užil jen tři dny a málem při tom přišel o život....

Hyundai omezí výrobu aut se spalovacím motorem, preferuje elektrická

Hyundai Ioniq 5

Jihokorejská automobilka Hyundai Motor oznámila, že sníží počet modelů se spalovacím motorem, aby...

Akušroubovák, ufoni a prdící tesly: povinný zvuk elektroaut varuje chodce

Umělý zvuk pro Audi e-tron GT vznikl namícháním 32 zvukových stop, včetně zvuku...

VIDEO Povinný zvuk elektromobilů, připomínající něco mezi vrněním ledničky a pračkou při odstřeďování, se...

  • Nejčtenější

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rána zelené energii. Nefoukalo a Němci se opět musí spoléhat na uhlí

V první polovině letošního roku se v Německu vyrobilo 27 procent elektřiny z uhlí, což je nejvyšší podíl v rámci všech...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Eurowings připravují otevření základny v Praze, o místa je velký zájem

Německé nízkonákladové aerolinky Eurowings otevřou na podzim svou novou leteckou základnu v Praze, z níž budou létat do...

Ruzyně se vzpamatovává hůře než konkurenční letiště. Opět skončí ve ztrátě

Pražské letiště Václava Havla letos zřejmě opět skončí ve ztrátě. Zatímco před koronavirovou krizí odbavovalo sedmnáct...

OBRAZEM: Po 70 letech se mořský koník Benziny změní v orla

Ve věku nedožitých sedmdesáti let se značka Benzina odebírá na věčnost. Mateřská polská společnost PKN Orlen ji nahradí...

Kiwi dá klientům za zrušené lety poukazy za 60 milionů. Platit budou dva roky

Čeští zákazníci Kiwi.com, kteří zatím stále čekají na refundaci zrušených letů ze strany aerolinek, dostanou jako...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...