Autobusy Flixbus a Regiojet

Autobusy Flixbus a Regiojet | foto: iDNES.cz

Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

  • 111
Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy společnosti FlixBus. Ty navíc u vybraných spojů hodlají nabízet několik jízdenek jen za symbolické ceny, třeba za 25 korun, a to z propagačních důvodů.

Nové nižší ceny nabízí RegioJet z Prahy do Brna, Českých Budějovic, Českého Krumlova, Karlových Varů, Plzně a Liberce. Ceny jízdenek se budou nově dynamicky odvíjet od obsazenosti konkrétního spoje, podobně jako u letenek. I to je novinka, kterou na český trh přinesl dopravce FlixBus a nyní na ni přechází i RegioJet.

Pro cestující to bude znamenat změnu – u spojů v atraktivních časech zaplatí více než dosud, zvláště pokud budou vyčkávat s nákupem jízdenky na poslední chvíli.

„Na systém dynamických cen přecházíme, ačkoli nejsme jeho příznivcem – reagujeme citlivě na vývoj trhu,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet. Ten zároveň poznamenal, že systém dynamického jízdného může cenu řadové jízdenky vyšroubovat u konkurence až na stovky korun. RegioJet hodlá ale nadále garantovat maximální cenu jízdenky v původní cenové hladině.

Další novinkou pro cestující je možnost zrušení rezervace až patnáct minut před odjezdem u obou konkurenčních dopravců. U RegioJetu tak dosud musel cestující učinit nejméně třicet minut před odjezdem, jinak mu jeho jízdenka propadla.

Jančura nevede cenovou válku poprvé

Pro společnost Student Agency, která dopravu pod značkou RegioJet provozuje, nejde o první cenovou válku v autobusové dopravě. Už šest let trvají soudní spory mezi ní a společností Asiana, kterou žluté autobusy vytlačily z linky mezi Prahou a Brnem, připomněla agentura ČTK.

Kvůli zneužití dominantního postavení na trhu následně potrestal Student Agency Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pětimilionovou pokutou. Firma verdikt antimonopolního úřadu napadla u soudu, nicméně celý proces doposud není ukončen. Podle antimonopolního úřadu nebyla pokuta udělena za nízké ceny, které byly výhodné pro cestující, ale proto, že jejich cílem bylo vytlačit z trhu konkurenci.

Asiana po příchodu na linku nastavila ceny na padesát korun. Student Agency, která na trhu získala dominantní postavení, v reakci na to pro majitele kreditních jízdenek snížila jízdné ze sto padesáti na padesát korun u spojů, které vyjížděly ve stejnou dobu jako autobusy Asiany. Poté, co Asiana z trhu odešla, se ceny zvýšily na pětadevadesát korun.

„Závěry šetření ÚOHS dodnes považujeme za nesprávné. ÚOHS jednak špatně vymezil trh, kdy vůbec nevzal v potaz na trase Praha - Brno vlakové spoje. Zároveň naše linka Praha - Brno nikdy nebyla ve ztrátě a tudíž i při nasazení cen, kterými jsme tehdy reagovali na vývoj na trhu, jsme nebyli podnákladoví,“ vysvětlil pro iDNES.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

,