Zrušte část vlaků a nahraďte je autobusy, navrhuje Leo Express

  4:00aktualizováno  4:00
Miliardu korun za 15 let. Tolik by mohl podle majitele soukromého železničního dopravce Leo Express Leoše Novotného ušetřit Jihočeský kraj, kdyby v soutěži na provoz vlaků na pošumavských lokálkách upřednostnil namísto vlaků na některých tratích autobusy.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Novotný je tak dalším podnikatelem, který otevírá v Česku silně citlivé téma: rušení nedostatečně vytížených vlaků a jejich náhradu autobusy.

Dopravce podal Jihočeskému kraji v soutěži na provoz regionálních vlaků nezvyklou nabídku: namísto požadovaných vlaků na všech tratích nabídla vlaky jen na hlavní trati z Českých Budějovic do Volar, na ostatních nabídla vlastní autobusy (více čtěte zde). „Vím, že to je kontroverzní návrh, ale je třeba bořit dogmata, která v této oblasti panují. Vlaky nemusí jezdit všude,“ dodal Novotný. 

Vychází především z malého vytížení některých vlaků, podle něj v průměru vozí kolem dvanácti lidí. Zatím kraj platí za kilometr vlaků více než stokorunu, ceny autobusu bývají i čtvrtinové. Je to i díky tomu, že nemusí platit poplatky za použití kolejí.

V kombinaci s vlakem na hlavní trati tak Leo Express nabídl 64 korun za každý ujetý kilometru autobusu či vlaku v celé zakázce. „Čtyři nové vlaky a deset autobusů obslouží oblast v požadovaném rozsahu, efektivněji a s významnou úsporou pro kraj,“ řekl Novotný. Za 15 let podle něj může kraj takto ušetřit miliardu korun. 

Rušení nevytížených vlaků je citlivé téma dlouhodobě. Když ho otevřel v roce 2009 jako ministr dopravy úřednické vlády Gustav Slamečka, schytal za to velkou kritiku (více zde: Taxi by někde bylo levnější než vlak, připustil Slamečka).

 „Nemám pocit, že by v myšlení komunálních politiků nastal posun. Stále nechtějí být těmi, kteří obci zruší vlak. I když by za stejnou cenu mohli zlepšit dopravní obslužnost,“ říká Martin Kvizda z Masarykovy univerzity, který se ekonomikou železniční dopravy dlouhodobě zabývá. 

Na Šumavě lokálky podporují cestovní ruch

Podle železničního odborníka Jana Hrušky jsou však takové myšlenky na zrušení vlaků nebezpečné. „Jsou tratě, kde vlaky nemají opravdu smysl. V případě šumavských lokálek se ale zapomíná na silnou roli pro cestovní ruch, vedou oblastmi, kde ani není silnice,“ dodal Hruška. 

Podle Novotného ovlivňuje kraje při objednávání především lobby zaběhnutých dopravců, pro které je autobus sprosté slovo. „Je veřejným tajemstvím, že České dráhy mají autobusovou koncepci deset let v šuplíku, ale pořád nejsou schopny vystoupit z historické tradice,“ říká Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory. Podle něj se stačí inspirovat řadou jiných evropských zemí, kde část regionálních vlaků nahradily autobusy a železnice slouží hlavně k přepravě lidí na páteřních tratích. 

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Dopravce platí miliony za smrt Brita, který se vykláněl z vlaku. Málo ho varoval

ilustrační snímek

Britský dopravce Govia Thameslink Railway musí zaplatit pokutu milion liber (přes 28 milionů korun) za tragickou smrt...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz