MHD se vylidní kvůli slevám na příměstských linkách, bojí se provozovatelé

  7:00aktualizováno  7:00
Vládní slevy na jízdném pro studenty do 26 let a seniory nad 65 let znepokojují městské dopravní podniky. Chybí v nich totiž podpora pro linky MHD, což podle krajských dopravních koordinátorů může přinést problémy. Rozdělení cen za jízdné podrývá integraci tarifů, kterou kraje pracně budovaly.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nejzřetelnější to bude v místech, kde linky MHD kopírují část trasy příměstských spojů. „Pokud se nic nezmění nebo nějak neupřesní, tak například občan ve věku 15 až 18 let pojede z Hlučína do Přívozu linkou DP Ostrava za 20 Kč, zatímco linkou Arriva Morava za 5 Kč,“ uvedl jednatel moravskoslezského dopravního koordinátora ODIS Aleš Stejskal.

Někteří krajští koordinátoři chtějí ještě jednat s ministerstvem dopravy a problémy s rozdílem cen příměstských linek a městské dopravy srovnat. Času však není mnoho, vládní nařízení má platit už od 10. června. Ministerstvo krajům a dopravcům přislíbilo, že s nimi problém projedná do dvou týdnů, uvedl mluvčí resortu Jakub Stadler.

Kromě Moravskoslezského kraje poukazuje na možné problémy Liberecký kraj, kde jsou do společného tarifu zapojeny městské linky v Liberci, Jablonci nad Nisou, České Lípě a Turnově. Očekávaný odliv starších a mladších pasažérů z vozů MHD může podle ředitele společnosti Korid LK Jiřího Hruboně způsobit ekonomické ztráty.

Nové slevy na jízdném: důchodcům bude stačit občanka, studentům průkaz

Výpadek z tržeb na jízdenkách totiž bude nutné podle nastavených smluvních podmínek v každém konkrétním městě doplatit buď z městských rozpočtů, nebo bude muset tuto ztrátu pokrýt dopravce.

O jak velký problém se jedná, není možné zatím odhadnout, protože dopravci nemají k dispozici dostatek dat za uplynulé roky, dodal šéf koordinátora dopravy v Libereckém kraji.

V Plzni dopravnímu podniku pomohla alespoň u části studentů Západočeská univerzita. Ta od příštího akademického roku plánuje studentům proplácet pololetní předplatné na městskou dopravu. „Studenti k cestě do kampusu na Borech často využívají auta. Jízdným zdarma jim chceme nabídnout ekonomicky i ekologicky výhodnější alternativu,“ komentoval krok vysoké školy proděkan elektrotechnické fakulty Jiří Tupa.

Stát zaplatí ročně šest miliard

Slevy v dopravě úředníci několikrát přepracovávali, aby dopravci vládní návrh nenapadali jako nedovolenou státní podporu. Výsledkem bylo bobtnání balíku peněz, který stát dopravcům za nařízení úlev pro vybrané skupiny obyvatel pošle.

Na začátku roku premiér Andrej Babiš oznámil jízdné zadarmo pro studenty a seniory na všech železničních linkách, které mělo podle odhadu stát přijít na zhruba tři miliardy korun ročně. Zapojením všech linek včetně těch, které neobjednává stát ani kraje, tím předešel očekávané kritice soukromých dopravců, kteří jezdí bez státních a krajských dotací.

Přesto návrh kritice neunikl. Část dopravních společností zpochybňovala správnost omezení podpory pouze na železniční dopravu a poukazovala na skutečnost, že železnice neobsluhuje zdaleka všechny obce v Česku.

Aktuální návrh ministerstva dopravy, který vláda schválila před týdnem, se zapojením autobusových linek počítá, bezplatné jízdné se smrsklo na tříčtvrtinovou státní dotaci na každou jízdenku pro seniory a studenty. Roční dotace narostla na bezmála šest miliard korun.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz