RegioJet si stěžuje na podnákladové ceny Flixbusu u Evropské komise

  10:52aktualizováno  10:52
RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury si stěžuje na údajné podnákladové ceny konkurenčního Flixbusu u Evropské komise. Kvůli nízkým cenám zeleného dopravce na českém trhu poslal stížnost evropské komisařce Margrethe Vestagerové. Firmě zároveň poslal předžalobní výzvu, ve které po něm požaduje zvýšení cen.

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

„Flixbus více než 9 měsíců po vstupu na trh jezdí za ceny, které pokrývají jen 55 procent nákladů. Jedná se o nekalou soutěž s cílem ovládnout trh a poškodit podnikání ostatních dopravců na trhu,“ uvedl v tiskové zprávě RegioJet. FlixBus zatím výzvu neobdržel a svoje podnikání považuje za férové v mezích zákona, napsala ČTK mluvčí Martina Čmielová.

RegioJet obvinil celoevropsky působícího konkurenta  z predátorského chování na trhu už začátkem roku, když uvedl, že kvůli cenám v zelených autobusech připravuje žalobu. Tu podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje podá, pokud Flixbus na předžalobní výzvu nezareaguje. Podle majitele žlutých autobusů a vlaků Radima Jančury nepřišel Flixbus do Česka místním dopravcům konkurovat, nýbrž je od samého začátku plánoval vytlačit z trhu, případně místní konkurenci koupit.

„Na český trh vstoupil proto, aby nás donutil zezelenat a stát se součástí jejich sítě a platit jim z každé jízdenky 30 procent,“ uvedl Jančura. Podle něj měl Flixbus právo jezdit za ceny nepokrývající ani náklady na provoz dva nebo tři měsíce po vstupu na trh. To je dostatečně dlouhá doba, aby si cestující nového dopravce vyzkoušeli a rozhodli se, zda se vrátí k původním společnostem, nebo u Flixbusu zůstanou.

Odhad, že Flixbus jezdí za ceny pokrývající přibližně polovinu nákladů, vychází z analýzy, kterou si RegioJet nechal zpracovat. Vychází z předpokladu, že by zelené autobusy jezdily v průměru plné z 80 procent. Podle analýzy průměrný cestující na linkách Flixbusu z Prahy do Brna, Plzně, Liberce, Českého Krumlova a Karlových Varů platí cca 0,35 Kč za 1 km bez DPH. Na ostatních linkách, kde už společnost získala monopol, jsou kilometrové ceny dvakrát až třikrát vyšší, argumentuje RegioJet.

Reklama společnosti Flixbus láká cestující na sympatického řidiče:

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Skončí Kupec v čele Českých drah? Babiš tvrdí, že nesplnil očekávání

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec nenaplnil dostatečně očekávání, že stabilizuje...

Největší elektrické letadlo na světě má za sebou první testovací let

První testovací let elektřinou poháněného letadla Ampaire 337.

Americký výrobce letadel úspěšně otestoval největší hybridní elektrický letoun, který kdy vzlétl. Společnost plánuje,...

Najdete na iDNES.cz