Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odklad přišel pozdě. Většina podniků už o bezemisních autobusech rozhodla

Pětiletý odklad pro ukončení nákupů naftových autobusů do flotil městských dopravních podniků představovalo ministerstvo dopravy jako další vítězství na poli úlev z ambiciózního plánu na rychlé zezelenání evropské dopravy. Posun povinného nakupování bezemisních autobusů na rok 2035 ale pomůže jen části dopravních podniků v Česku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Celá řada totiž už cestu bezemisnosti nastoupila nebo se obává, že jim EU provoz dieselů znepříjemní například uvalováním daní nebo jiných poplatků. „Stejně jako v případě emisní normy Euro 7 jsme zajistili zmírnění dopadu návrhu na dostupnost dopravy a české firmy. Přestože jsme se dobrali řady ústupků v náš prospěch, ve finálním hlasování jsme se museli zdržet, protože norma je pro nás pořád přehnaně ambiciózní a obtížně dosažitelná,“ uvedl po jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku ministr dopravy Martin Kupka.

Na první pohled by to tak mohlo městským nebo krajským pokladnám ulevit při výdajích za veřejnou dopravu. Zatímco nový dieselový autobus splňující normu Euro 6 se podle parametrů dá pořídit mezi pěti a půl až šesti miliony korun, bateriové elektrobusy stojí dvanáct až třináct milionů korun a cena vodíkového autobusu se šplhá až ke dvaceti milionům.

„Jsou stále města, kde jiná než autobusová městská doprava není. Například Tábor, Mladá Boleslav nebo Karlovy Vary. Tam pět roků navíc může být významně hodně,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků Tomáš Pelikán. Nebo naopak problém s obnovou mohou mít velká města, jako je Praha, kde vzhledem k rozsahu dopravy rovněž hrají autobusy významnou roli.

Když je taxi levnější než autobus. V Česku startuje nový druh dopravy

Část měst, modelově například Ostrava, už se ale rozhodla pro stoprocentně bezemisní budoucnost a nové úlevy už pro ně nebudou hrát roli. „Rozdíl pět let není pro nás v kontextu rozvojové strategie podstatný. Již nyní Dopravní podnik města České Budějovice na následující roky plánuje pořízení pouze bezemisních vozidel,“ uvedla mluvčí podniku Barbora Fišer.

Podobně v pražské městské dopravě je dopravní podnik vázán klimatickým plánem hlavního města, který do roku 2030 počítá s obměnou 900 autobusů na bezemisní nebo nízkoemisní stroje. V současnosti totiž není u autobusového křídla Dopravního podniku hlavního města Prahy bezemisní flotila příliš silná.

„V rámci autobusů máme aktuálně 1,2 procenta vozového parku lokálně bezemisní (elektrobusy), v průběhu prvního kvartálu 2024 předpokládáme navýšení na zhruba čtyři procenta,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková. Podobné je to i na úrovni krajů, které objednávají autobusovou dopravu mezi jednotlivými městy. Například v Ústeckém kraji mají provoz autobusů smluvně zajištěný do roku 2030 a po doběhnutí stávajících už raději přejdou na bezemisní vozidla.

Bez nafty bude MHD drahá. Leckde to bezemisně ani nejde, tvrdí dopravní podniky

„Není vyloučeno, že po roce 2030 bude bezemisnost nějakým způsobem vyžadována nebo že vozidla produkující emise a jejich provoz budou natolik zatížena náklady, poplatky či daněmi, že se bezemisní provoz může kromě své podstaty začít vyplácet i po finanční stránce,“ řekla mluvčí kraje Magdaléna Fraňková.

Pilotní projekty pro bezemisní příměstskou dopravu připravují i ve Středočeském kraji. „Jedná se například o projekt vodíkových autobusů v okolí Mníšku pod Brdy, elektrifikaci linky č. 375 (Praha – Stará Boleslav) pomocí parciálních trolejbusů, či elektrizaci linek Vlašim–Tábor, Benešov – Mladá Vožice a Kutná Hora – Sedlec formou klasických elektrobusů,“ sdělil tiskový mluvčí integrované dopravy Středočeského kraje Oldřich Buchetka.

Paradoxně nejvíc v Česku se životním prostředím zamávalo papírové přeřazení trolejbusů z drážní do silniční dopravy. Tuzemské zařazení trolejbusů mezi drážní vozidla je totiž v evropské legislativě raritní. To komplikovalo pozici dopravním podnikům, které je nemohly vykázat jako silniční vozidla s nulovými emisemi. Jejich přeřazením mezi silniční vozidla se tak zjednodušeně řečeno skokově snížily emise ze silniční dopravy u pardubického dopravního podniku zhruba o polovinu. Samozřejmě jen papírově.

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.

V Drážďanech se zřítila část mostu, konstrukce spadla do Labe

  • Nejčtenější

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V poslední době ovšem hosté v nápojových lístcích čím dál častěji narážejí na menší...

10. září 2024

Západní sankce začaly pořádně kousat. Rusům zoufale chybí jüany

Ruské banky pociťují čím dál větší nedostatek jüanů, které se v důsledku putinovské agrese proti Ukrajině staly klíčovou měnou zahraničního obchodu. Zatímco finanční domy vyzývají centrální banku k...

9. září 2024  16:01

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Avon míří do drogerií. Produkty značky budou nově k dostání v Rossmannu

Americká kosmetická společnost Avon, prodávající své zboží výlučně přes registrované zákazníky, se pouští do nových vod. Společnost Avon spojila síly se sítí drogerie Rossmann a své nejoblíbenější...

9. září 2024  16:43

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

Do polí s bramborami se nedá vjet, povodně snad smetly i hraboše

Extrémní srážky se v zemědělství odrazily hlavně u pěstitelů brambor, kteří nyní nemohou vjet do polí sklízet hlízy. Jak dopadne úroda, se ale uvidí až v následujících dnech, říká předseda Českého...

17. září 2024

Proč německá auta nekouří? Stát bádá, jak zatočit s podvody při měřeních

Premium

Jak v Německu, Rakousku nebo Polsku stanice měřící emise odhalují auta s vymontovanými filtry pevných částic? To je problém, jímž se nyní zaobírá ministerstvo dopravy. Po vlně kritiky resort...

17. září 2024

Nápor na pojišťovny sílí. Zatím hlásí škody za 1,14 miliardy, řekl Výborný

V souvislosti s ničivými záplavami evidují pojišťovny téměř devět tisíc událostí za 1,14 miliardy korun. S odvoláním na Českou asociaci pojišťoven to v pondělí večer na síti X uvedl ministr...

16. září 2024  11:48,  aktualizováno  21:30

Povodňové dluhopisy i speciální daň. Jak stát platil škody a co čekat letos

Česko v posledních dnech prochází povodněmi, které svou ničivostí připomínají ty z let 1997 nebo 2002. Tehdejší velká voda způsobila škody, které se citelně zakously do státního rozpočtu. Ve snaze...

16. září 2024  17:21

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...

Pagáčová představila nového partnera a promluvila otevřeně o vztahu s manželem

„Mám se moc hezky, i když pracovně. Ale celý červenec jsem měla volno,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Patricie...