Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava zadrhla. Návrat do normálu bude trvat roky,“ odhaduje generální ředitel přístavu Shiko Zana.
Přístav v Ašdodu se specializuje na nákladní přepravu

Přístav v Ašdodu se specializuje na nákladní přepravu | foto: Profimedia.cz

„Podle Mezinárodní asociace přístavů je to největší krize v přepravním řetězci od druhé světové války,“ přidává se marketingový viceprezident přístavu Ašdod, Eli Bar Jossef. Na mysli má nárůst cen a záseky v námořní přepravě, které způsobila koronakrize. „Za 35 let mojí práce v byznysu nic takového nepamatuji,“ dodává.

Stojíme na terase správní budovy největšího izraelského přístavu Ašdod. Má rozlohu jako 182 velkých stadionů. Ani z výšky nejde dohlédnout na jeho konec.

„Je na nás velký tlak, každý chce svoji službu. Je to jako začarovaný kruh: protože se někde kvůli covidu zdrželo nakládání, lodě především v pacificko-transatlantické kontejnerové přepravě nepřijíždějí podle jízdního řádu, a tak déle čekají na vyložení a naložení. V přístavu musí být pro nakládané zboží místo a současně také prostor, aby se zboží mohlo vyložit a odvézt. To znamená, že některé kontejnery čekají dál od lodi, a tudíž nakládání trvá déle,“ vysvětluje komplikace v námořní přepravě šéf přístavu Shiko Zana.

Je to jako padající kostičky domina, když se něco zadrhne v jednom přístavu, přenese se hned zásek do dalších.

Taxík nebo autobus?

„Vše je automatizované. Kontejnerová loď funguje jako autobus, pluje na pravidelných trasách, v daném přístavu část nákladu vyloží a nabere jiný,“ přibližuje Eli Bar Jossef. Naopak lodě, které přepravují třeba železo anebo stavební materiály fungují jako taxík. „V jednom přístavu celý náklad vyzvednou a ve druhém vyloží,“ dodává. Právě fakt, že se vykládají jen některé kontejnery a jiné je potřeba na uvolněné místo naložit, plynulost námořní přepravy narušil.

Přístav v Ašdodu se specializuje na nákladní přepravu.

Přístav Ašdod však z terasy nepůsobí dojmem, že by nevěděli, kam dřív skočit. V horkém úterním odpoledni vypadá ospale. Jako by už měli „padla“. Je to jen zdání, hlavní izraelská brána pro import a export funguje čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Dokonce i při raketových útocích z Gazy na Izrael práci nezastavili, byť byl Ašdod jedním z terčů. Nejenže se z lodi a z jeřábu za třicet sekund do krytu doběhnout nedá, ale kdyby práci zastavili, škody hlavně pro Izrael by byly nedozírné.

Tu a tam projede vůz s velkými koly pro přepravu kontejnerů. Rušno je u vzdálených lodí: „Před koronavirovou krizí čekalo na moři zpravidla deset lodí, teď je to pětadvacet,“ dodává viceprezident Eli Bar Jossef. „Všechny přístavy teď mají čekací listiny,“ upřesňuje generální ředitel.

Vyložení kontejneru trvá v Ašdodu dvě až čtyři minuty. Je to dřina. V Izraeli je teď přes den 32 stupňů ve stínu, jenže na moři stín není. Naopak, kovové kontejnery jsou po plavbě Středozemím rozpálené. Přístavní dělníci musí kontejner řetězy připojit k jeřábu, který ho pak vyzvedne. „Lodi se sedmi tisíci kontejnery jsou dnes menší, už jsou lodě s kapacitou i 15 tisíc kontejnerů, museli jsme kvůli nim prohloubit v přístavu dno,“ dodává viceprezident Jossef. Jak v tom všem najít správný kontejner, který se má vyložit? Bez moderních technologií a GPS by se přístavy neobešly. „Ještě než loď připluje, víme, co budeme vykládat,“ říká viceprezident.

Napravo pod terasou jsou pěkně srovnané řady bílých automobilů, které vyložili. Možná jsou mezi nimi i české škodovky, které jsou v Izraeli nejprodávanějším evropským vozem. Všechna auta mají GPS, pracovníci přístavu přesně vědí, kde je které dovezené auto zaparkované. Některé zboží totiž podle viceprezidenta někdy v přístavu čeká i měsíce, než si ho zákazník vyzvedne. Dál u moře jsou velké jeřáby, a nalevo se dokončuje dopravník zrnin. Díky tomuto obřímu tubusu by mělo obilí z lodí doputovat do přístavního sila mnohem rychleji. Také dokončují nový terminál, ale výhled na něj kazí kontejnery. Jsou jich tu snad tisíce. Aby ne, ročně jich Ašdodem projde zhruba milion.

Už teď přístav přibral patnáct zaměstnanců, ale stále to nestačí. Podobný problém je i menším přístavu Haifa, kam přivážejí zboží pro sever Izraele. Také tam jsou vidět dlouhé fronty lodí táhnoucí se po obzoru zálivu až k Akko. „Některé lodě čekají dva tři dny,“ upřesňuje generální ředitel Zana.

Vyšší cena za ekologii

Podle viceprezidenta Jossefa je ale důvodů, proč námořní přeprava zdražuje, mnohem víc. Komplikace v Suezu, kde na mělčině letos na jaře uvázla obří loď a narušila plynulost přepravy, přitom ve srovnání s dopadem koronaviru považuje za drobnou lapálii. V první řadě vidí jako důvod konsolidaci přepravních společností před koronakrizí. Vzniklo tak podle něj jedenáct „obrů“, kteří využili hysterie a zvedají ceny. „Přeprava kontejneru stávala dva až čtyři tisíce dolarů, nyní v průměru stoupla na 16 000 za přepravu z východu na západ. Teď dokonce vidíme i ceny jako 25 000 dolarů za kontejner,“ dodává.

Dalším důvodem je karanténa ve výrobě, kdy některé kontejnery zůstaly v přístavech prázdné, protože do nich nebylo co naložit. Jinde však tyto kontejnery podle viceprezidenta chybí, a tak se zvedla jejich cena.

Přístav v Ašdodu patří spolu s přístavy v v Ejlatu a v Haifě k hlavním námořním uzlům v Izraeli

A třetí důvod je ekologický. „Lodě mají nařízeno plout pomaleji, protože tak spotřebují méně paliva a méně tak škodí životnímu prostředí,“ dodává viceprezident Jossef. Méně paliva totiž znamená i menší uhlíkovou stopu.

Eli Bar Jossef odhaduje, že vysoké ceny v přepravě budou trvat ještě tři roky, než na moře vstoupí noví hráči. „Taková je moje zkušenost,“ říká. Zatím se podle generálního ředitele Ašdod aspoň snaží zmírnit následky pro exportéry a importéry tím, že snížil ceny za uskladnění. „Radíme také zákazníkům v Evropě a v Izraeli ať nedovážejí až z Číny, ale třeba z Turecka a dalších bližších zemí. Přeprava z Číny na západ se teď velmi prodraží,“ dodává.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...