Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava zadrhla. Návrat do normálu bude trvat roky,“ odhaduje generální ředitel přístavu Shiko Zana.

Přístav v Ašdodu se specializuje na nákladní přepravu | foto: Profimedia.cz

„Podle Mezinárodní asociace přístavů je to největší krize v přepravním řetězci od druhé světové války,“ přidává se marketingový viceprezident přístavu Ašdod, Eli Bar Jossef. Na mysli má nárůst cen a záseky v námořní přepravě, které způsobila koronakrize. „Za 35 let mojí práce v byznysu nic takového nepamatuji,“ dodává.

Stojíme na terase správní budovy největšího izraelského přístavu Ašdod. Má rozlohu jako 182 velkých stadionů. Ani z výšky nejde dohlédnout na jeho konec.

„Je na nás velký tlak, každý chce svoji službu. Je to jako začarovaný kruh: protože se někde kvůli covidu zdrželo nakládání, lodě především v pacificko-transatlantické kontejnerové přepravě nepřijíždějí podle jízdního řádu, a tak déle čekají na vyložení a naložení. V přístavu musí být pro nakládané zboží místo a současně také prostor, aby se zboží mohlo vyložit a odvézt. To znamená, že některé kontejnery čekají dál od lodi, a tudíž nakládání trvá déle,“ vysvětluje komplikace v námořní přepravě šéf přístavu Shiko Zana.

Je to jako padající kostičky domina, když se něco zadrhne v jednom přístavu, přenese se hned zásek do dalších.

Taxík nebo autobus?

„Vše je automatizované. Kontejnerová loď funguje jako autobus, pluje na pravidelných trasách, v daném přístavu část nákladu vyloží a nabere jiný,“ přibližuje Eli Bar Jossef. Naopak lodě, které přepravují třeba železo anebo stavební materiály fungují jako taxík. „V jednom přístavu celý náklad vyzvednou a ve druhém vyloží,“ dodává. Právě fakt, že se vykládají jen některé kontejnery a jiné je potřeba na uvolněné místo naložit, plynulost námořní přepravy narušil.

Přístav v Ašdodu se specializuje na nákladní přepravu.

Přístav v Ašdodu se specializuje na nákladní přepravu.

Přístav Ašdod však z terasy nepůsobí dojmem, že by nevěděli, kam dřív skočit. V horkém úterním odpoledni vypadá ospale. Jako by už měli „padla“. Je to jen zdání, hlavní izraelská brána pro import a export funguje čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Dokonce i při raketových útocích z Gazy na Izrael práci nezastavili, byť byl Ašdod jedním z terčů. Nejenže se z lodi a z jeřábu za třicet sekund do krytu doběhnout nedá, ale kdyby práci zastavili, škody hlavně pro Izrael by byly nedozírné.

Tu a tam projede vůz s velkými koly pro přepravu kontejnerů. Rušno je u vzdálených lodí: „Před koronavirovou krizí čekalo na moři zpravidla deset lodí, teď je to pětadvacet,“ dodává viceprezident Eli Bar Jossef. „Všechny přístavy teď mají čekací listiny,“ upřesňuje generální ředitel.

Vyložení kontejneru trvá v Ašdodu dvě až čtyři minuty. Je to dřina. V Izraeli je teď přes den 32 stupňů ve stínu, jenže na moři stín není. Naopak, kovové kontejnery jsou po plavbě Středozemím rozpálené. Přístavní dělníci musí kontejner řetězy připojit k jeřábu, který ho pak vyzvedne. „Lodi se sedmi tisíci kontejnery jsou dnes menší, už jsou lodě s kapacitou i 15 tisíc kontejnerů, museli jsme kvůli nim prohloubit v přístavu dno,“ dodává viceprezident Jossef. Jak v tom všem najít správný kontejner, který se má vyložit? Bez moderních technologií a GPS by se přístavy neobešly. „Ještě než loď připluje, víme, co budeme vykládat,“ říká viceprezident.

Napravo pod terasou jsou pěkně srovnané řady bílých automobilů, které vyložili. Možná jsou mezi nimi i české škodovky, které jsou v Izraeli nejprodávanějším evropským vozem. Všechna auta mají GPS, pracovníci přístavu přesně vědí, kde je které dovezené auto zaparkované. Některé zboží totiž podle viceprezidenta někdy v přístavu čeká i měsíce, než si ho zákazník vyzvedne. Dál u moře jsou velké jeřáby, a nalevo se dokončuje dopravník zrnin. Díky tomuto obřímu tubusu by mělo obilí z lodí doputovat do přístavního sila mnohem rychleji. Také dokončují nový terminál, ale výhled na něj kazí kontejnery. Jsou jich tu snad tisíce. Aby ne, ročně jich Ašdodem projde zhruba milion.

Už teď přístav přibral patnáct zaměstnanců, ale stále to nestačí. Podobný problém je i menším přístavu Haifa, kam přivážejí zboží pro sever Izraele. Také tam jsou vidět dlouhé fronty lodí táhnoucí se po obzoru zálivu až k Akko. „Některé lodě čekají dva tři dny,“ upřesňuje generální ředitel Zana.

Vyšší cena za ekologii

Podle viceprezidenta Jossefa je ale důvodů, proč námořní přeprava zdražuje, mnohem víc. Komplikace v Suezu, kde na mělčině letos na jaře uvázla obří loď a narušila plynulost přepravy, přitom ve srovnání s dopadem koronaviru považuje za drobnou lapálii. V první řadě vidí jako důvod konsolidaci přepravních společností před koronakrizí. Vzniklo tak podle něj jedenáct „obrů“, kteří využili hysterie a zvedají ceny. „Přeprava kontejneru stávala dva až čtyři tisíce dolarů, nyní v průměru stoupla na 16 000 za přepravu z východu na západ. Teď dokonce vidíme i ceny jako 25 000 dolarů za kontejner,“ dodává.

Dalším důvodem je karanténa ve výrobě, kdy některé kontejnery zůstaly v přístavech prázdné, protože do nich nebylo co naložit. Jinde však tyto kontejnery podle viceprezidenta chybí, a tak se zvedla jejich cena.

Přístav v Ašdodu patří spolu s přístavy v v Ejlatu a v Haifě k hlavním námořním...

Přístav v Ašdodu patří spolu s přístavy v v Ejlatu a v Haifě k hlavním námořním uzlům v Izraeli

A třetí důvod je ekologický. „Lodě mají nařízeno plout pomaleji, protože tak spotřebují méně paliva a méně tak škodí životnímu prostředí,“ dodává viceprezident Jossef. Méně paliva totiž znamená i menší uhlíkovou stopu.

Eli Bar Jossef odhaduje, že vysoké ceny v přepravě budou trvat ještě tři roky, než na moře vstoupí noví hráči. „Taková je moje zkušenost,“ říká. Zatím se podle generálního ředitele Ašdod aspoň snaží zmírnit následky pro exportéry a importéry tím, že snížil ceny za uskladnění. „Radíme také zákazníkům v Evropě a v Izraeli ať nedovážejí až z Číny, ale třeba z Turecka a dalších bližších zemí. Přeprava z Číny na západ se teď velmi prodraží,“ dodává.

  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Funguje to. Služba Zapomenuté miliardy našla stamiliony z privatizace

Prostřednictvím služby Zapomenuté miliardy brněnského startupu Stock Convertor získali Češi za měsíc fungování 320...

Češi mohou mít funkční přístav u moře. Stačí kývnout na hamburskou výměnu

Premium Česku opět svitla naděje, že dlouhodobě zanedbané přístavní území v Hamburku přestane dělat u západních sousedů ostudu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dejte zaměstnancům sprchy, uleví se dopravě, vyzývají zastupitelé

Pražští zastupitelé za Piráty Adam Zábranský a Vít Šimral oživili na sociálních sítích debatu o dopravě do zaměstnání....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Nejistá rychlotrať do Drážďan. Železničáři řeší, jak ji vtěsnat do krajiny

Premium Povede plánovaná rychlotrať do Drážďan pod Litoměřicemi na levé, nebo pravé straně Labe? Správa železnic po covidové...

Silnice I/20 mezi Plzní a Pískem zůstane jen dvouproudá

Zvažované rozšíření silnice I/20 mezi Pískem a Plzní v současnosti padá. Zatímco jižní část trasy směřující od Písku k...

Komisaři pro autoškoly se bouří, vstoupí do stávkové pohotovosti

Zkušební komisaři pro autoškoly se chystají od pondělí vyhlásit zatím časově neomezenou stávkovou pohotovost. Důvodem...

Ne všichni klienti cestovek dostanou peníze za vouchery hned v září

Klienti cestovních kanceláří, kteří nevyužijí vouchery na nákup zájezdů vydávaných podle zákona Lex voucher, mají nárok...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...