Arriva je dceřinou firmou německých Deutsche Bahn. Na českých tratích využívá použité německé motoráky.

Arriva je dceřinou firmou německých Deutsche Bahn. Na českých tratích využívá použité německé motoráky. | foto: MAFRA

Chyb už je moc. Drážní úřad se zaměří na dopravní společnost Arriva

  • 507
Start provozu na dotovaných železničních linkách se společnosti Arriva nepovedl. Během dvou týdnů strojvedoucí této dceřiné firmy německých drah Deutsche Bahn dvakrát projeli návěstidlo na „stůj“. Mnoho spojů Arrivy mělo zpoždění v řádu desítek minut a výpravčí si opakovaně stěžovali na to, že se nemohou se strojvedoucími z ciziny domluvit.

Problémy při zahájení provozu se nevyhýbaly ani jiným dopravcům, přesto se kontroloři z Drážního úřadu chtějí zaměřit primárně na Arrivu.

„Před několika dny jsme dopravci Arriva poslali dopis týkající se problematiky jejich strojvedoucích, ale i obecně zajištění bezpečnosti drážního provozu. V nejbližších dnech očekáváme jejich odpověď,“ řekl MF DNES ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. To je první krok k tomu, aby státní úřad mohl začít přezkušovat, zda mají všichni provozní zaměstnanci Arrivy dostatečné znalosti a schopnosti k provozu drážní dopravy v Česku.

Prověřování takzvané odborné způsobilosti se bude zřejmě týkat především čtveřice strojvedoucích z Bulharska. Přestože prošli bez problémů přezkoušením u dopravce z českých předpisů a prokázali potřebnou jazykovou znalost na úrovni B1, výpravčí při komunikaci s nimi opakovaně upozorňovali na jazykovou bariéru.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto vydala pokyn, aby dispečeři namátkově prověřovali, zda strojvedoucí zvládají základní komunikaci v českém jazyce.

„Umí česky. Jsou to lidé, kteří jezdili dvacet let v Bulharsku a profesi zvládají stokrát lépe než někteří naši strojvedoucí,“ uvedl generální ředitel Arriva Transport Daniel Adamka. 

Arriva provozuje dopravu na některých linkách v Libereckém a ve zlínském kraji. Kromě toho zvítězila v tendru na rychlíkovou dopravu na čtveřici linek z Prahy do Českých Budějovic, Tanvaldu a Rakovníka a mezi Kolínem a Šluknovem. 

Zpoždění, chladno i jízda zdarma. Vlaková revoluce začala rozpačitě

Prošetřování Arrivy si u Drážního úřadu vymínil státní správce železnic. „Dvacátého prosince od nás odešel podnět vůči Arrivě, kde bylo vypíchnuto několik případů nepřímého ohrožení bezpečnosti provozu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Kromě státního správce kolejí sleduje potíže nových dopravců i ministerstvo dopravy, které objednává spoje na rychlíkových linkách a u nových dopravců uskutečnilo celkem šestnáct kontrolních jízd. 

Strojvůdci Arrivy i Českých drah projeli návěstidlo na stůj

„V prvních dnech provozu nasazovaná vozidla plně neodpovídala požadavkům smlouvy o veřejných službách,“ uvedl mluvčí ministerstva Filip Medelský.  Kromě nedostatečné kvality a kapacity nasazovaných vozidel úřad dopravcům vytýkal problémy se spuštěním odbavovacích systémů pro cestující. 

Zatímco ministerstvo může dopravce potrestat maximálně smluvní pokutou, šetření Drážního úřadu může při prokázání zásadních bezpečnostních nedostatků vyústit až ve faktický zákaz provozu v podobě odebrání takzvaného osvědčení o bezpečnosti. Kromě toho může udělovat i milionové pokuty.