Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Arriva chce rozjet spěšné vlaky kolem Prahy, kraj na ně nemá peníze

  12:12aktualizováno  12:12
V příměstské železniční dopravě může začít od září jezdit nový dopravce. Společnost Arriva, která patří Deutsche Bahn, plánuje start spěšných vlaků mezi Benešovem, Prahou a Čelákovicemi. Spuštění vlaků je ale nejisté: Středočeský kraj zatím odmítá vlaky dotovat a na vlastní riziko bez dotací Arriva nechce jezdit.

Nízkopodlažní vlaková souprava typu Siemens Desiro | foto: ČTK

Plány Arrivy zatím neuspěly u dopravního výboru, kde žádost o dotaci narazila kvůli nedostatku finančních prostředků. Arriva žádá 4,1 milionu korun na provoz od září do konce roku a 12,5 milionu korun na příští rok. 

 „Projekt není mrtvý, jednáme s radními. Bez úhrady od kraje ale linku nespustíme,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Věří, že se jim kraj nakonec podaří přesvědčit. „Nabízíme zajímavé řešení dopravního konceptu, které by obyvatelé uvítali a dosud na tratích chybí,“ vysvětlil Adamka.

Provoz bez dotací si Arriva zkusila loni mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou, po dvou měsících ho ale ukončila. 

Arriva chce rozjet na trati koncept spěšných vlaků, které by zastavovaly na více zastávkách, než dosavadní rychlíky, ale ne tak často, jako osobní vlaky. Oproti osobním mají být spěšné vlaky rychlejší o třináct minut mezi Prahou a Benešovem (50 minut), rychlíky ČD jezdí 41 minut.

Vlaky mají jezdit v hodinovém taktu, označené mají být jako linka R9. Mezi Benešovem a Prahou by zastavovaly v Čerčanech, Senohrabech, Mnichovicích a pak až v Praze, kde vlak zastaví v Uhříněvsi, Hostivaři, Strašnicích, Vršovicích a hlavním nádraží, odkud přes Vysočany a Horní Počernice pokračuje do Čelákovic.

V případě Čelákovic by jezdily první vlaky do Prahy až v 7.30. Arriva navíc zvažuje, že by na benešovském rameni protáhla některé spoje až do Vlašimi a Sedlčan. V nabídce pro kraj přímo uvádí, že by jezdila místo osobních vlaků Českých drah. 

Dieslové jednotky na plně elektrifikované trati

Arriva chce na linku nasadit nízkopodlažní vozy Siemens Desiro od Deutsche Bahn, které si pronajme. Jde o dieselové jednotky, které by tak ovšem jezdily výhradně po elektrifikované trati. 

Fotogalerie

Od Středočeského kraje Arriva požaduje částku zhruba 90 korun na kilometr, kraj v průměru poskytuje Českým drahám kompenzaci 107 korun za kilometr. V případě dotování provozu Arrivy by ale s nejvyšší pravděpodobností současně stoupla ztráta ČD na této trati i požadavek na vyšší úhradu od kraje. Ve vlacích by platily jízdenky Pražské integrované dopravy. 

Arriva v Česku na železnici jezdí dosud jen s vlaky mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, netají se přitom snahou prosadit se podstatně více. Ministerstvu dopravy například nabídla před několika týdny provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi a Plzní a Mostem. Nedávno získala významnou personální posilu: z Českých drah do Arrivy přešel Jiří Nálevka, který měl u Drah na starosti právě smlouvy s kraji i státem na dotované vlaky. 

Na železnicích v Praze a okolí dosud jezdí v drtivé většině České dráhy, pražský organizátor dopravy Ropid letos bez soutěže zadal provoz motorových vlaků mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi společnosti KŽC Doprava. 

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz