Arriva chce rozjet spěšné vlaky kolem Prahy, kraj na ně nemá peníze

  12:12aktualizováno  12:12
V příměstské železniční dopravě může začít od září jezdit nový dopravce. Společnost Arriva, která patří Deutsche Bahn, plánuje start spěšných vlaků mezi Benešovem, Prahou a Čelákovicemi. Spuštění vlaků je ale nejisté: Středočeský kraj zatím odmítá vlaky dotovat a na vlastní riziko bez dotací Arriva nechce jezdit.

Nízkopodlažní vlaková souprava typu Siemens Desiro | foto: ČTK

Plány Arrivy zatím neuspěly u dopravního výboru, kde žádost o dotaci narazila kvůli nedostatku finančních prostředků. Arriva žádá 4,1 milionu korun na provoz od září do konce roku a 12,5 milionu korun na příští rok. 

 „Projekt není mrtvý, jednáme s radními. Bez úhrady od kraje ale linku nespustíme,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Věří, že se jim kraj nakonec podaří přesvědčit. „Nabízíme zajímavé řešení dopravního konceptu, které by obyvatelé uvítali a dosud na tratích chybí,“ vysvětlil Adamka.

Provoz bez dotací si Arriva zkusila loni mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou, po dvou měsících ho ale ukončila. 

Arriva chce rozjet na trati koncept spěšných vlaků, které by zastavovaly na více zastávkách, než dosavadní rychlíky, ale ne tak často, jako osobní vlaky. Oproti osobním mají být spěšné vlaky rychlejší o třináct minut mezi Prahou a Benešovem (50 minut), rychlíky ČD jezdí 41 minut.

Vlaky mají jezdit v hodinovém taktu, označené mají být jako linka R9. Mezi Benešovem a Prahou by zastavovaly v Čerčanech, Senohrabech, Mnichovicích a pak až v Praze, kde vlak zastaví v Uhříněvsi, Hostivaři, Strašnicích, Vršovicích a hlavním nádraží, odkud přes Vysočany a Horní Počernice pokračuje do Čelákovic.

V případě Čelákovic by jezdily první vlaky do Prahy až v 7.30. Arriva navíc zvažuje, že by na benešovském rameni protáhla některé spoje až do Vlašimi a Sedlčan. V nabídce pro kraj přímo uvádí, že by jezdila místo osobních vlaků Českých drah. 

Dieslové jednotky na plně elektrifikované trati

Arriva chce na linku nasadit nízkopodlažní vozy Siemens Desiro od Deutsche Bahn, které si pronajme. Jde o dieselové jednotky, které by tak ovšem jezdily výhradně po elektrifikované trati. 

Fotogalerie

Od Středočeského kraje Arriva požaduje částku zhruba 90 korun na kilometr, kraj v průměru poskytuje Českým drahám kompenzaci 107 korun za kilometr. V případě dotování provozu Arrivy by ale s nejvyšší pravděpodobností současně stoupla ztráta ČD na této trati i požadavek na vyšší úhradu od kraje. Ve vlacích by platily jízdenky Pražské integrované dopravy. 

Arriva v Česku na železnici jezdí dosud jen s vlaky mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, netají se přitom snahou prosadit se podstatně více. Ministerstvu dopravy například nabídla před několika týdny provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi a Plzní a Mostem. Nedávno získala významnou personální posilu: z Českých drah do Arrivy přešel Jiří Nálevka, který měl u Drah na starosti právě smlouvy s kraji i státem na dotované vlaky. 

Na železnicích v Praze a okolí dosud jezdí v drtivé většině České dráhy, pražský organizátor dopravy Ropid letos bez soutěže zadal provoz motorových vlaků mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi společnosti KŽC Doprava. 

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Najdete na iDNES.cz