Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Experti: ČSA už nic nedostanou zadarmo. Peníze uvidí, jen když se změní

  15:22
Mají se České aerolinie vypořádat s agónií samy, nebo jim má stát pomoci finanční injekcí? Odborníci nejsou zajedno. „Ať ukážou, co umí, i kdyby stávkovali týden,“ říká v anketě iDNES.cz například Radim Jančura ze Student Agency. Podle jiných to bez injekce nepůjde, ale bez bolestivých škrtů také ne.

Airbus A330 v barvách Českých aerolinií. | foto: ČSA

Odborníci na letectví či dopravu obecně odpovídali na otázku, zda by měl stát, popř. další partneři v ČSA kapitálově posílit nebo zadotovat aerolinky nebo by se měly ponechat svému osudu.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem ČSA, za kterého dopravce vydělával.

Miroslav Kůla, šéf ČSA v letech 1999 až 2003
Myslím, že by se měly ČSA kapitálově posílit, a to navýšením základního jmění tak, že by se na tom podíleli všichni akcionáři. To je podle mě jediný legitimní způsob, protože různé Osinky (státní firma, která ČSA v problémech před pěti lety půjčila 2,5 miliardy - pozn. red.), co byly v minulosti, by se neměly dít. Navíc by to mohlo narazit v EU.

Navýšení základního jmění musí být podmíněno restrukturalizačním plánem, jak by se ČSA v dalších letech mělo dál vyvíjet. Mám zprávy, že žádný strategický plán dopravce nemá. Musel by mít představu, jak peníze použije. Pokud má představu, že je použije na provoz, tak to nemá smysl. Injekce musí jít do něčeho smysluplného. Bez propouštění, které se zaměstnancům nelíbí, se to asi neobejde. Pokud vyřadíte sedm letadel, musíte vyřadit adekvátní počet pilotů a stevardek.

ČSA také nemá dobré složení letadlového parku: má malá turbovrtulová letadla a potom příliš velká, nic mezi tím, což není dobře. Slyšel jsem i názor, že nejlepší by bylo ČSA nechat zkrachovat a znovu vybudovat na zelené louce. Já nejsem toho názoru. Čistě srdečně bych byl nerad, protože jsem tam strávil většinu života a také nevěřím, že by firma ještě vstala z popela. Bylo by to definitivní.

Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus se věnuje mj. dopravě a ČSA.

Tomáš Menčík, analytik Cyrrus
Přímá státní dotace není možná kvůli evropským zákonům. Kapitál by musel dodat soukromý investor, ostatně i to byl jeden z důvodů, proč do firmy vstoupily Korean Air.

Otázka podpory či nepodpory ČSA má dvě roviny: ekonomickou a neekonomickou. První rovina závisí na tom, že pokud se do ČSA nalije další kapitál, tak by měla být zajištěna jeho návratnost. Pokud by se tím jen prodloužila agónie ČSA, pak to nemá smysl.

Nicméně já si myslím, že ČSA mají na to se s kapitálovou pomocí a kvalitním managementem dostat do černých provozních čísel, tedy přežít a plnit dále svoji roli. A právě role ČSA v české ekonomice a České republice je ta neekonomická rovina. ČSA je stále důležitým prostředníkem mezi zahraničím a Prahou. ČSA přiváží klienty, kteří nejen že v ČR utrácejí, ale také podporují a udržují kulturní hodnotu českých památek. Navíc ČSA tvoří nemalou část zisku dalších firem v Českém aeroholdingu. Pokud je na stole jasný plán, jak se s kapitálovou injekcí dostat do černých čísel, pak jsem jednoznačně pro podporu ČSA.

Jan Váňa, člen představenstva ČSA v letech 2003 až 2006, kdy vedl aerolinky Jaroslav Tvrdík.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA
V žádném případě by se firma neměla zachraňovat státní podporou přes Aeroholding anebo jiným “kreativním” způsobem. Můj optimistický scénář je, že pokud to bude pro Travel Service výhodné, nechá spolu s Korejci přežít ČSA jako marketingovou značku a vzniknou právně “nové” ČSA (podobně jako před časem zkrachovala a znovu vznikla např. Alitalia), které ale nebudou zatíženy kolektivními smlouvami atd. Travel Service pronajme svá letadla ČSA, obchodně je ovládne a “koupí” si od Korejců většinový podíl. Aeroholding mu k tomu “přibalí” ČSA Technics. 

Nevěřím v ochotu Koreanu nalít do ČSA kapitál. Proč? Mně to dává logiku, ale v Čechách se často dějí věci, které logiku moc nenásledují. Štve mě, že ČSA v roce 2005 nedokončily proces směřující k ovládnutí Travel Service. Teď už se to nevrátí, ale tam se stala zásadní chyba týkající se budoucnosti ČSA.

Žádné peníze, ať firma ukáže, co umí. Tak by řešil situaci v ČSA majitel dopravního holdingu Student Agency Radim Jančura.

Radim Jančura, majitel Student Agency
Nelze dotovat ČSA. To by byla nedovolená podpora, kterou by ostatní aerolinie smetly a ČSA dopadly jako Malév, čili rychlým krachem. České aerolinie potřebují pouze tvrdého majitele, který udělá pořádek mezi zaměstnanci ČSA tak, aby měli stejné platové podmínky jako zaměstnanci soukromých firem typu Travel Service, tedy nižší. A to i přes nebezpečí stávky, kdy se nebude třeba týden létat. To je jediná záchrana Českých aerolinií. 

V žádném případě bych firmu nyní neposiloval penězi, spotřebuje je a za rok bude ve stejné situaci. Škrty mohou proběhnout hned, peníze případně mohou dostat později. Je potřeba udělat pouze velkou revoluci.

Jsme největším prodejcem jejich letenek, my jim maximálně pomůžeme, ale musíme vědět, že si vyčistí náklady mezi posádkami tak, aby odpovídaly nikoli světovým, ale českým podmínkám.

Měly by ČSA získat kapitálovou injekci, nebo si mají tentokrát pomoci samy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 13. října 2014. Anketa je uzavřena.

Ať si poradí samy, i kdyby měly zkrachovat 1777
Jsem pro pomoc 254
Autor:
  • Nejčtenější

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

Nebývalá věc. Už v polovině ledna jsou evropské zásobníky plynu poloprázdné

Naplněnost evropských zásobníků plynu ve středu klesla pod 50 procent. Jde o rekord, většinou se zásoby dostanou pod...

Doplatí stavebko na škrty v rozpočtu? Ekonomové jsou pro zrušení podpory

Ministerstvo financí v současné době pracuje na novém státním rozpočtu pro rok 2022. Zbyněk Stanjura, který v jeho čele...

Mistr sklář jde do důchodu a spolu s ním v Moseru končí i ikonická váza

Sklářský mistr Zdeněk Drobný jde do důchodu, a opouští tak karlovarskou sklárnu Moser, kde se kromě jiného proslavil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Energetické plány jsou utopie, Evropa z nich vycouvá, říká odborník

Premium Mezi lidmi z energetické branže zavládlo začátkem roku rozčarování. Evropská komise zveřejnila návrh taxonomie, určitý...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Vlaky mezi Ostravou a Prahou zpomalily, Pendolino už ztratilo téměř půl hodiny

Premium Rychlovlaky Pendolino zvládaly cestu spojující Ostravu a hlavní město za necelé tři hodiny. Nový jízdní řád však...

Obří Airbus A380 má opět létat do Prahy, alespoň podle předběžných plánů

Emirates přidává linky, které bude obsluhovat největší komerční letoun světa. Podle aktualizovaných letových řádů mají...

České dráhy omezí spoje mezi Prahou a Ostravou, důvodem je nižší poptávka

České dráhy omezí od 24. ledna provoz vlaků Pendolino na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou. Reagují...

Propad dekády. Volkswagen loni prodal méně než devět milionů aut

Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen se v loňském roce snížil na desetileté minimum 8,9...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...