Economy minus. Airbus chce v letadlech posadit až 11 lidí do řady

  4:00aktualizováno  4:00
Výrobci letadel a aerolinky vymýšlí nové způsoby, jak do stejně velkých letadel natěsnat více cestujících než dosud. Zatím nejdále pokročil Airbus. Od roku 2017 začne nabízet uspořádání svých největších letadel Airbus A380 s jedenácti sedačkami v jedné řadě. Dosud vedle sebe sedí maximálně deset lidí.

Airbus A380 je největším dopravním letadlem na světě - vejde se do něj až 538 cestujících. Od roku 2017 navíc hodlá výrobce do ekonomické třídy A380 přidat do každé řady sedačku navíc. | foto: Airbus

Airbus své plány potvrdil definitivně na veletrhu Aircraft Interiors Expo v Hamburku. Novým uspořádáním, které zhorší komfort cestujících na palubě, chce oslovit hlavně aerolinky, které provozují linky s nepříliš movitými zákazníky. Ti totiž řeší hlavně cenu, nikoliv pohodlí. O nové nabídce informoval server Aviation Week.

Airbus se už dohodl na dodávce takových sedaček se dvěma jejich výrobci: firmami Zodiac a Geven. Neznamená to však, že takové uspořádání bude ve všech nových airbusech A380. Firma jen rozšíří možnost, kolik lidí se do letadla může vejít.

Nové uspořádání zahustí hlavně sezení uprostřed letadla: po krajích budou nadále tři sedačky vedle sebe v jedné řadě, prostřední bude mít pět vedle sebe. Dosud je maximem deset sedaček v řadě. Změnou mohou aerolinky přidat až dalších 45 míst, které mohou být dalším příjmem na pokrytí nákladů na let. Airbus ale nečeká, že dopravci celou ekonomickou třídu předělají do „sardinkové“ verze. 

Plány na 11 sedaček v řadě inicioval největší zákazník na airbusy A380, letecká společnost Emirates. Aerolinky však nakonec usoudily, že takové sardinkové uspořádání by jí vzalo image kvalitního a pro někoho až luxusního dopravce. 

14.dubna 2015 v 11:59, příspěvek archivován: 16.dubna 2015 v 22:20

Airbus' 11-across A380 Y seating. Thin armrests and lack of sideways space. @BTUK @btmideast via @thatjohn pic.twitter.com/9r9vtGFsCT

Podle viceprezidenta Airbusu Ingo Wuggetzera současné uspořádání do tří tříd (první, byznys a ekonomická) už neodpovídá požadavkům na trhu. Už dříve, především kvůli krizi, začaly některé aerolinky nabízet kvůli restrikcím na služební cesty třídu Economy Plus, která je komfortem i cenou kompromisem mezi ekonomickou a obchodní třídou. „V poslední době procházely změnami jen první a byznys třída, ale v nich cestuje jen šest procent cestujících,“ dodal Wuggetzer. Podíl cestujících v prémiových třídách přitom navíc klesá. 

Nově proto bude Airbus nabízet tři typy sedaček v ekonomické třídě. Premium Economy, Economy Comfort a Budget Economy. V oboru se jí začalo rychle říkat Economy Minus. Podobně chce rozšířit i nabídku míst v dalších dálkových letech, vždy o jednu sedačku. Místo ušetří Airbus jednoduše: sedačky budou mít místo současných 18 palců (45,7 cm) na šířku 17 palců (43,2 cm).  Zúží se rovněž opěrka mezi sedačkami. 

Dopravci v minulosti vymýšleli ještě drsnější způsoby, jak cestovat letadlem, aerolinky Ryanair či čínské Spring Airlines přišly s nápadem na lety na stojáka. Nakonec se z úvah stalo jen dobře zvládnuté PR. Čínský dopravce však nápad před několika měsíci opět oživil. 

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz