Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární Boeing 747, jehož horní paluba ovšem nevede po celé délce trupu, ale jen zhruba do jedné třetiny. | foto: Airbus S.A.S.

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

  • 248
Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům.

Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. Podle nové dohody s Airbusem objedná 70 menších modelů A350 a A330neo. Pro A380 to znamená předčasný konec po pouhých šestnácti letech ve výrobě.

KVÍZ: Poznáte Concorde od Tupoleva? Otestujte se ve znalostech letadel

„V důsledku tohoto rozhodnutí nemáme žádný významný objem nevyřízených zakázek na A380, takže není důvod zachovávat výrobu,“ uvedl generální ředitel společnosti Airbus Tom Enders. Upozornil, že letouny budou ještě řadu let v provozu a že Airbus bude jejich provozovatelům nadále poskytovat plnou podporu. „Cestující po celém světě milují létání tímto skvělým letadlem,“ prohlásil.

Poslední dodání v roce 2021

První let stroje A380 se uskutečnil v dubnu 2005 a první let s cestujícími následoval v září 2006. Společnost Airbus v dnešním prohlášení uvedla, že poslední letoun A380 bude dodán v roce 2021. 

Její rozhodnutí může ovlivnit 3000 až 3500 pracovních míst. Příští týden se začne o záležitosti jednat s odborovými svazy, napsala agentura Reuters.

Firma Airbus dnes rovněž oznámila, že v loňském roce zvýšila čistý zisk o 29 procent na 3,1 miliardy eur (80 miliard Kč). Loňské výsledky již přitom zahrnují mimořádné náklady 463 milionů eur (12 miliard Kč) související s ukončením výroby letadel A380 superjumbo.

O konci výroby superjumba se mluvilo několik let. A380 měl být konkurencí pro Boeing 747, který byl revoluční pro osobní leteckou dopravu. Tyto ambice se mu, navzdory čtyřem motorům od Rolls Royce, nepodařilo naplnit.

Útroby obřího letadla Airbus A380

Airbus A380-800 měří na délku 73 metrů a rozpětí křídel má téměř 80 metrů. Výška letounu je 24,5 metru, tedy zhruba jako osmipatrový dům. Rozpětím křídel nemá A380 mezi současnými dopravními letadly konkurenci, překonává ho jen Antonov An-225 Mrija, což je ale čistě nákladní letadlo. Díky velikosti letadla musí mít křídla obrovskou plochu 845 metrů čtverečních. 

Co potřebujete vědět o největším dopravním letadle světa

Kdo chce mít z letadla dobrý výhled, tak by měl volit sedačky v přední části letadla nebo na jeho úplném konci. Jinak toho moc neuvidí. Vybrat si může z horní nebo dolní paluby. Horní měří na délku 45 metrů, dolní téměř 50. Hlavní (spodní) paluba je široká maximálně 6,5 metru, horní o něco užší má v nejširším místě necelých šest metrů.

Letadlo pohání čtveřice motorů pod křídly. Aerolinky si mohou vybrat ze dvou typů: Rolls-Royce Trent 900 nebo Engine Alliance GP7000. Dostatek výkonu je nezbytný. Maximální vzletová hmotnost letadla je 569 tun, přistávací pak 391 tun. Do letadla se vejde 323 tisíc litrů paliva. Maximální cestovní rychlost je 945 kilometrů za hodinu (Mach 0,89) a letadlo doletí až do vzdálenosti 15 400 kilometrů.

4. ledna 2019

,