Diskuse k článku

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od roku 2005, si za tu dobu mezi cestujícími získal značnou oblibu. Aerolinky však mají na jeho používaní jiný názor. Proč tedy muselo „superjumbo“ skončit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64i25c85h20a81l 43M54i72l64l68e44r 9906152389172

v clanku zminena pasaz "Důsledkem výše zmíněného je totiž relativně obtížné naplnit velký letoun do plné kapacity. Ta u A380 mohla dosahovat až 853 lidí a v průměru se většinou pohybovala kolem 530."?8-o je znacne zavadejici.

Z informacnich materialu pro A380: A380-800 ma certifikaci pro max 868 pasazeru v jednotridni konfiguraci (538 pax na hlavni palube dole a 330 na horni)

Airbus ale sam definuje "pohodlnou 3- tridni konfiguraci" max 544-pax jako idealni ve svem propagacnim materialu.

Zminena "prumerna obsazenost 530 pax" z clanku, je tedy hodne blizko teoreticke max. kapacite pro 3 tridy. Letadlo by melo obdivuhodne vybornou prumernou obsazenost.

O jednotridni konfiguraci projevily potencialni zajem jedna z cinskych aerolinek a Emirates, pro linky na Dalny Vychod.

S dvoutridni konfiguraci A380, pokud vim, v soucasne dobe leta jen Emirates. Na spojenich do/z Prahy EK 139/ 140 max kapacita economy je 557 pax, business 58pax, celkem 615. Linka do Prahy byla natolik vytizena, ze Emirates pridaly sezonni druhe spojeni s B777, z Dubaje do Prahy odlet odpoledne, opacnym smerem do Dubaje odlet z Prahy po 22.hodine.

Vetsina aerolinek ma A 380 ve 3 tridni konfiguraci s kapacitou mezi 519 (Emirates) a 399 (Korean).

Nektere maji konfigurovane 4 tridy (1., business, premium economy, economy) s kapacitou mezi 516 (Air France) a 443 (Singapore Airlines).

Nadale povazuji za zahadu jak vsechny tyhle aerolinky mohly dosahnout prumernou obsazenost kolem 530 pasazeru na letadlo, kdyz krome Emirates 2 tridnich letadel, kterych neni mnoho, maji vsechny ostatni max kapacitu pod 520 pasazeru?8-o8-o

0/0
6.3.2019 7:57

R80o35m59a70n 89K95r87á82č60a41l69í69k 3438858657896

No a co takto nasadit stare dobre Me 323 Gigant? Jednoducha trubkovo platena konstrukcia,pre usporu paliva by sa vymenili stare francuzske motory za modernejsie,miesto sedadla by mal kazdy cestujuci len kus molitanu po zadok a cez nebezpecne zony by boli na palube aj strelci...

0/0
5.3.2019 22:57

F38r92a93n81t81i28š18e14k 67M22ü46l44l44e53r 2153382909958

https://youtu.be/3Nv2oGajvqE

0/0
16.2.2019 13:35

M98a11r46e85k 76S41t34r78n21a73d 4204857974783

Životnost 11let "long haul" letedla není korektní. Pokud se nemýlím, tak životnost letadla je dána počtem natlakovacích cyklů kabiny. A320 má něco kolem 30tisíc cyklů natlakování kabiny. to znamemná 30tis letů - proto jsou letadla nízkonákladovek o mnoho mladší - udělají totiž i 8 letů za den. Pokud vím, tak při A kontrole, kdy se kontroluje rám/kostra stroje, se také mění vybavení kabiny (sedačky, tv atd.) Letecké společnosti se zbaví A380 po deseti letech, kdy se jim nevyplatí renovovat interiéry... protože to je ale sakra dradá sranda.

+3/0
16.2.2019 12:24

P15e96t21r 56H34a61v26r54á12n76e59k 9533477171359

Životnost 10 let je nesmysl. Na tak krátkou dobu by vůbec nestálo za to letadlo vůbec vyrobit. Před pár dny byl na dvojce ČT dokument o generálce Boingu 777 a ta probíhala po 16ti letech s tím, že letadlo čeká ještě jednou taková životnost. Takže 30 let - to je odhadovaná celková výdrž letadla. Nejspíš jde tedy o životnost do první celkové větší opravy, která se ale vzhledem k další nerentabilitě už nevyplatí. Jinak např. Boeingů 747 je provozuschopných cca 500 a z toho je několik desítek ještě z osmdesátých let.

+7/0
16.2.2019 8:39

V41á77c47l30a43v 89K37o56c17á14l 4502931390916

V zasade jste si odpovedel sam - do prvni zasadny opravy, ktera uz se nevyplati, takze se neudela a zivotnost letadla skonci.... :-)

0/−1
16.2.2019 9:23

T93o11m59a45s 65H47a17c26e44k 6704137155537

Nemysim si ze je to tak spatne. Jsou lety kde se kapacita A380 naplni temer vzdy. Spis jde o to ze tolik tech tras neni a trh se nasytil.

Neverim tomu ze by nejaka letecka spolecnost po 10 letech A380 proste odepsala. To je kravina, to se klidne vsadim.

+2/0
17.2.2019 4:39

M97i68c36h33a92l 27M52i79l94l72e65r 9646872779502

prave jsem se dival na spojeni s Emirates na Prahu a zpet do Australie, v dubnu tam, v kvetnu zpet. Vsechny 4 casti cesty jsou s A380.

V te dobe ma Praha uz zas 2 spojeni denne s Dubaji a na obou spojich, dokonce i tom vecernim, na nemz driv nasazovali mensi B777, maji ted A 380. To znamena potencialni kapacita pres 1100 sedadel v economy a pres 100 sedadel v business za den.

0/0
6.3.2019 12:42

G14e51o83r67g 86K61o18m74b98e17r81e68c 9274251436751

Zivotnost A380 je 100.000 letovych hodin a 20.000 startu (= Cycles). Napr A300 ma 67.500/30.000

+5/0
16.2.2019 3:06

T26o37m46á38š 87T79a80t56í76č85e22k 5970382920798

Životnost deset let? Pf! ;-D

+2/0
16.2.2019 0:38

M76i68r66e22k 92G86a45j27e90r 5881926379250

Jestli maji zivotnost 10 let, tak jde o letadlo s nejkratsi zivotnosti a tedy suverenne nejdrazsim provozem a to asi i v prepoctu na pasazera.

+8/0
15.2.2019 21:41

M21i57r35e64k 60G96a49j37e51r 5491626339690

Tenhle projekt byl z ekonomickeho hlediska zpochybnovan od pocatku. Uz to, ze jeho obhajci prichazeli s argumenty, ktere byly zmanipulovane, byl "red flag." Napriklad toto: "Kromě toho byla jeho spotřeba paliva ohromná a to i přesto, že se podle některých zdrojů v přepočtu na pasažéra pohybovala níže než u některých hybridních automobilů." - To znamena, ze to porovnani bylo irelevantni a stvoreno k obalamuteni investoru.

+2/0
15.2.2019 21:37

V37á90c11l49a20v 46K16o37c15á98l 4602121500876

To byl ale projekt 747 taky

0/0
15.2.2019 22:00

T80o19m54á49š 93T52a65t45í28č60e57k 5460402530528

Nojo, jenomže 747 byl ve vhodný čas.

0/0
16.2.2019 0:39

V34á29c14l87a32v 59K53o26c51á78l 4552301870156

To je urcite pravda. Ale taky se nasla spousta lidi vcetne odborniku z oboru, ktery tvrdili, ze to bude ztratovej projekt. 747 mela stesti v tom, ze vyvoj v letectvi byl presne takovej, jakej potrebovala. Coz samozrejem muzeme oznacit jako genialni krok obchodnich strategu Boeingu, ale taky je to bezpochyby i o stesti, protoze do budoucnosti nikdo nevidi. V dobe, kdy se s projektem A380 zacalo to taky vypadalo, ze bude hlad po velkejch letadlech.

0/0
16.2.2019 9:07

J58a73r61o20m19í67r 27B96e98n67e80š 2143902716501

Jojo. To mě teda taky hodně zarazilo. Když si člověk vezme, jak dlouho vydrží létat 737.

0/0
15.2.2019 23:14

S90t72a16n62i83s80l79a55v 23S28r37b37a 4925124708484

To totiz zase jednou soudruzi z evropy myslil, jak daji americkemu boeingu na zadnici. A ze a380 je projekt politicky, to si doufam vsichni pamatuji.

+2/−4
15.2.2019 20:55

J31a77n 39C69e85p95e36k 1314846350

Ono to ale smysl dává, nebo dávalo. Jestli bude za pár let létat x krát více lidí než dnes, tak letiště ani vzduch nafukovací nejsou a prostě x krát více menších letadel nepojmou. To je holý fakt. Již dnes se na některých letištích zdržujete ve frontě ve vzduchu na přistání.

+4/0
15.2.2019 21:37

T36e30o46d17o28r 67B80e74z60d16ě49k 5674130348783

Přesně tak se v EU uvažuje. Kdepak nějaká ekonomika, hlavně uspokojit své politické ego.

+2/−2
15.2.2019 22:56

P28a47v91e80l 40J33o94n38á28š 5581365619125

Životnost 10 let? Není to jen to generálky, do které už nikdo nepůjde?

+8/0
15.2.2019 20:43

K64a94r45e83l 76M57o53k58r19y16k 3106688553

To letadlo je neskutečný dobytčák - bavíme se o Y!

Letěl jsem jednou,teď už se mu vyhýbám - prostor pro nohy katastrofální,nástup většinou strašný chaoz,zdlouhavý výstup pokud člověk neseděl poblíž východu,fronty na záchody prakticky od vzlétnutí ..

+1/−8
15.2.2019 20:31

V27í50ť64a 98K63r73u15t90i66š 1570434495547

Upřímně nevím. Letel jste jednou, ale nástup vetsinou strašný?

Letel jsem x-krat a nástup rychlejší než do běžného letadla do evropské destinace se 180-200 lidmi, výstup dtto. Protože se nastupuje dvěma dveřmi a k tomu se jde dvěma uličkami na každé palube. A na dlouhých letech, kde se tahle letadla používají, to nebrzdi low cost cestovatele narvanymi kufříky, které není kam dát, protože i místa na bagaz je tam více a hlavne většina lidí má zavazadlo dole a u sebe jen něco malého.

+6/0
16.2.2019 0:13

G12e41o90r27g 57K90o16m78b20e65r69e64c 9894551806291

nastup je 3 dvermi, 2x economy a 1x busines/first. Aspon ve FRA

+2/0
16.2.2019 2:57

M18i41c91h21a84l 15M53i73l29l93e62r 9556212969462

do A380 se nastupuje a vystupuje 3 vchody na australskych letistich, Aucklandu- NZ, Singapore, Dubaji, Londyne-LHR...Praha....atd. atd

0/0
6.3.2019 6:13

K11a43r31e55l 21M66o91k57r18y61k 3766168843

Tak já použill i zkušenosti mého kolegy,který je letecký fanatik a toto letadlo naopak vyhledává ..

Záleží možná i na letišti já letěl ze Singapuru a ten nástup byl opravdu chaoz dálkovky létám převážně A 330 či 340 a B747 a tam je to o hodně pružnější!

Další věc byl výstup (Aucklandl),kde ač jsem měl dvě hodiny na přestup a letělo se na čas tak než jsem se prodral ven,tak jsem měl docela hoňky!

A co se těch zavazadel týče,tak to celkově tedy mám naprosto opačné zkušenosti(dálkovky) skoro každej s sebou tahá kufry na kolečkách a biny jsou narvané proto se také většinou cpu do letadla mezi prvními!

0/−2
16.2.2019 11:23

V93í43ť72a 27K33r70u58t26i51š 1380694955867

Tak nevím, ať letím jakýmkoliv běžným letadlem, tak pokud sedím v zadní části a vystupuje se jen předkem, tak jde obvykle o 10-15 minut po přistavení ke gate, nikdy jsme nečekali déle. A právě u velkých letadel a dlouhých letů, ani když jedeme na lehko jen s kufrem na kolečkách, jsme nikdy neřešili problém s úložným prostorem a klidně do letadla jdeme mezi posledními, protože v těchto jsou 4 biny na řadu 10 sedadel, zatímco v klasice 2 biny na 6 sedadel.

A jak píšu, na krátkých evropských přískocích je cestovatelů nalehko mnohem více, takže pokud není omezení zavazadel ve stylu priority boarding u Raynair (kufr na kolečkách nahoru pouze pro polovinu pasažérů), tak nalodění obvykle končí zmateným pobíháním cestujících, kteří hledají, kam by ten svůj příruční kufr vrazili. To jsem na dlouhém letu ve velkoletadle skutečně ještě nezažil, ale možná jsme za ty roky měli jen extrémní štěstí...

+1/0
16.2.2019 16:54

M27i96c62h38a60l 66M23i29l67l30e68r 9986682619262

prostor pro nohy neni dan typem letadla, ale konfiguraci sedadel, jakou si ktera aerolinka ve ktere ze svou trid zvoli.!! Nenadavej na typ letadla, kdyz je nutne porovnavat aerolinky - aha, ja zapomnel, ze ty jsi s A380 letel jen jednou.;-)

Kdyz letis jednou z "uspornejsich aerolinek", dostanes mene mista na nohy i uzsi typ sedadla, nez s jinymi.

Napr. Korean ma dobre dimenze.

Organizace nastupu/vystupu zalezi nejen na aerolince, ale take na kazdem jednotlivem letisti protoze na ni ma vliv mistni personal a bezpecaci.

Take jsem zazil znacne prodlouzeny nastup v Singapore, ale na vine nebyly Emirates ani jejich A380, ale zamestnanci bezpecnostni kontroly na singaporskem letisti.!! Meli jsme na mezipristani temer 2 hodiny, ale rekli nam pri vystupu, ze nastup zacne uz za pul hodiny. Proc?

Protoze i v tranzitu jsme zpet na gate museli pres bezpecnostni kontrolu. Singaporsti bezpecaci po te pulhodine otevreli jen 2 scannery a nijak nepospichali. To na letadlo, ktere ten vecer nebylo plne, melo celkem asi 400 pasazeru. Obzvlast peclive se kontrolovaly tekutiny a gely a fronta bylo doslova nekonecna. Nejhorsi byli ruzni asijsti pasazeri, kteri nastupovali az v Singapore, byli flaskami vody a nealko napoji oveseni a nemohli pochopit, proc se jich museji vzdat.

Pak jsme jeste relativne dlouho cekali na gate, nez nas zacali volat do letadla podle predem urcenych zon, coz je normalni praxe u Emirates.

Tu maji zvladnutou vyborne, jak jsem poznal pri mych relativne castych letech s timto letadlem. Napriklad v Melbourne nebo v Dubaji je A 380 nalozeny za rekordne kratkou dobu - pokud nemuseji shanet zpozdene pasazery potloukajici se po obchodech nebo barech a vyvolavat je po letisti.

0/0
6.3.2019 6:34

T82o82m58a17s 97H68a78c84e31k 6444317495477

Nevim cim jst letel. Ja letam dost pravidelne mezikontinentalni let a jsa velkym priznivcem Boeingu, tak na A380 nedam dopustit. Letel jsem vsemi Vami zminenymi letadly minimalne 20x? (nepocitam) v J i Y a mnoha dalsimi (treba prave A350 ci B787)

Srovnani s A330 i 747 (byt to bylo take moje oblibene letadlo) proste kulha na obe nohy. Ano, s A350, ci 787 se to srovnavat v economy da. Business sice n aoko vypada divoce svoji rozlohou, ale zase je tam super bar, ktery krome A380 ma jen 747. V 330 jsem nic podobneho nevidel a ten pultik v A350 se s barem take srovnat neda.

Navic cim vetsi letadlo tim klidnejsi let. A A380 je opravdu vuci A330 nebo 747 vyrazne tissi. A fronty na zachody jsou temer vsude hned po vzletnuti, protoze si nikdo neodskoci naletisti takze po tom cekani na gate a pak v letadle jdou vsichni hned. Stejne jako po jidle. V mezicase jsou zachody bez front (bavime se o economy).

Mozna jste mel spatny den a vse se vam zdalo spatne.....

+2/0
17.2.2019 4:52

M30i59c15h61a59l 33M49i93l93l78e11r 9196922659362

....nebo mel osobni predpojatost vuci A 380 a nic ho nemohlo zbavit presvedceni, ze u A380 je vsechno spatne a hur nez v B738 nebo A 330/340

0/0
6.3.2019 6:39

M28i64c19h42a42l 67M78i61l96l28e48r 9226412929382

oprava: B747

0/0
6.3.2019 6:40

M26i75l97a18n 24V16o49l44e22k 5319883146569

"Z části je tomu tak nejspíš i kvůli tomu, že letoun nemá nákladní verzi." A proč ji nemá?

0/0
15.2.2019 20:19

V97á15c13l51a71v 26K26o66c40á15l 4862901350986

Protoze pri rentabilite provozu a jeji cene o ni nikdo nestoji. A vejska toho trupu je v tomhle pripade spis na skodu (musel by se rozholdovat)

+1/0
15.2.2019 20:37

J61i14ř10í 81B61r84e72z91o27l66u28b97s96k77ý 8297969214520

Protože by teoreticky měl mít 3 paluby. To je ohromné množství pozic, to znamená tak velkou váhu carga (pokud nepovezene něco jako polystyren), že jste ohromně přetížený. Takže by musel létat poloprázdný. A k čemu to?

0/0
15.2.2019 21:02

M63a31r63t90i25n 95K50a24r76á70s85e69k 9218263878168

Má relativně malou nosnost, co už lidí nevadí (ti moc neváží), ale obří letadlo s relativně malou nosností moc uplatnění nemá....

+1/0
15.2.2019 22:47
Foto

J87a39k21u49b 36S28o83b15o87t45k33a 6724288477466

To letadlo skutečně vydrží jen 10 let? Se vším tím servisem, který musí mít?

+6/0
15.2.2019 20:17

M42i93l43a36n 14B45e69z88d13ě41č46k18a 3111163562559

Ta životnost 10 let se mi nějak nechce líbit. První, kdo vyřadil A380 z provozu, byli Singapore Airlines tuším v říjnu 2018 po nějakých 11ti letech provozu. A to ho vyřadili z ekonomických důvodů, ne z důvodu nějaké opotřebovanosti.

+12/0
15.2.2019 20:10

T11o19m90á89š 88T84a70t26í45č47e58k 5130782720768

po 11 :-P

0/0
16.2.2019 0:42

V94á38c33l52a75v 76K88o83c70á27l 4502171170886

Zastaralo driv, nez se zacalo poradne prodavat. Nemelo holt takovy stesti jako 747, ktera se v dobe vyvoje a pocatku prodeju zdala bejt predimenzovanym letadlem, ale naslednej rozmach letecky dopravy a jeho smerovani ji daly do vinku to nelepsi, co mohly...

+2/0
15.2.2019 19:52

J19o81z98e41f 89P31a63u37c57h57l57y 3329278907654

I přes konec výroby však Airbusy A380 ještě na velkých letištích budeme potkávat. Jejich životnost se totiž pohybuje kolem deseti let. Poslední letoun tohoto typu bychom tak odhadem mohli na letišti vidět v roce 2031.

Zdroj:https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/airbus-a380-letadlo-konec-proc-prehledne.A190215_142242_eko-doprava_svob

10 let, neni to malo? 8-o

+9/0
15.2.2019 19:51

Najdete na iDNES.cz