Letadlo Airbus A320neo

Letadlo Airbus A320neo.

Aerolinky omezují počet prodaných míst u A320neo, vychyluje se těžiště

  • 191
Nízkonákladové aerolinie se v poslední době snaží naplňovat svá letadla, jak jen to jde. Díky zmenšování prostoru pro nohy se jim daří mít letouny rok od roku naplněnější. Některé teď však musí u svých nových airbusů množství sedaček zmenšit – množství pasažérů totiž začalo příliš vychylovat těžiště.

Většinou by vychýlené těžiště letounu nebylo zas až tak vážný problém. Běžně si s tím totiž poradí automatické systémy, které v letadle jsou, informuje letecký web One Mile at a Time. U letounů Airbus A320neo v provedení Space-Flex, které má 186 sedaček, je však posunuté příliš. Poslední řady sedadel tak budou některé aerolinie nově nechávat prázdné.

Kvůli přidání posledních šesti sedaček se totiž musely posouvat i zadní toalety a další prvky v kabině. Tím se těžiště dostalo mimo oblast, která se považuje za přijatelnou a na kterou jsou systémy letounu nastaveny. Kvůli tomu by se mohlo letadlo během letu chovat nestandardně.

Problém může přijít při přistávání – pokud by problémové A320neo muselo provést náhlý manévr, například přistání zrušit a vrátit se do větší výšky, mohl by se jeho nos naklonit vzhůru až příliš. Vyrovnávací systémy by si s tím v tomto případě nedovedly poradit, informuje letecký web Simple Flying.

Bezpečnostní riziko

Místa pro nohy v letadlech ubývá. Aerolinky šetří a šetřit budou i dál

Na to, že by mohl nastat problém, na základě počítačových simulací upozornila aerolinky Evropská agentura pro bezpečnost letectví. Zkušený pilot by si s takovou situací nejspíš dovedl poradit. Není známo, že by k problému došlo v běžném letovém provozu, i přesto se však podle agentury jedná o bezpečnostní riziko.

První na varování evropského leteckého regulátora zareagovala německá Lufthansa, která přestala poslední řadu sedadel nabízet minulou středu. V pondělí se pak přidaly i British Airways. Celkově s A320neo létá 59 aerolinií, úpravu Space-Flex by mělo mít zhruba padesát z nich.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví zatím zaslala aerolinkám pouze upozornění. To znamená, že letouny smí dále létat, aerolinky však mají začít společně s výrobcem pracovat na řešení.

Není to poprvé, co mají airbusy problém s těžištěm – v červenci evropský regulátor upozorňoval na stejnou potíž u A321neo. U toho firma situaci řeší přípravou aktualizace softwaru, která by měla být hotová v roce 2020.