Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

  13:23aktualizováno  14:37
Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo spekulovat poté, co převzetí firmy zmínil ministr dopravy Karel Havlíček i ministryně financí Alena Schillerová. Smartwings mají zájem o úvěr či státem garantovanou půjčku.

Letadlo společnosti Smartwings | foto: Depositphotos

„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takové od vedení společnosti nikdy nezaznělo. Smartwings žádá stát pouze o úvěr nebo garanci za úvěr u komerční banky,“ uvedla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

Koronavirová krize a s ní související omezení cestování vedly k prudkému poklesu objemu osobní letecké přepravy. Řada aerolinek ve snaze vyhnout se bankrotu zažádala o státní pomoc. Většina evropských zemí se zestátňovat letecké dopravce zatím nechystá.

Koupi stoprocentního podílu v letecké skupině Smartwings připustili ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček a ministryně financí Alena Schillerová. 

„Vždy jsme jednali o tom, že nejlepší variantou je vyřešení situace stávajícími vlastníky, poté běžné nástroje podpory typu záruk a úvěrů. Kapitálový vstup je vždy až poslední varianta, ale my chceme být připraveni na všechny možnosti,“ sdělil v pondělí pro ČTK Havlíček.

Jedním z hlavních argumentů ministra Havlíčka, proč by měl stát Smartwings koupit, je strategický význam firmy. „(Společnost) je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,“ uvedl ministr. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není.

Stejný názor zastávají i mnozí politici. Podle ministra vnitra Jana Hamáčka není státní nákup v tuto chvíli na stole. S návrhem nesouhlasí ani většina opozice. Také premiér Andrej Babiš uvedl, že aerolinky zatím mohou čerpat z programů určených vládou pro pomoc firmám.

To však Dufková zpochybnila. „Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu. Programy jako COVID neumožňují participaci Smartwings na těchto programech z hlediska velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy. Společnost žádá pouze to, co dnes poskytují aerolinkám ostatní státy a to nejen v EU,“ dodala.

Řada evropských zemí v posledních měsících přistoupila k masivním záchranným balíčkům pro aerolinky, které zasáhly uzavřené hranice a prudký pokles poptávky po letecké dopravě.

1.Francie

Evropská komise schválila počátkem května Francii státní pomoc pro aerolinky Air France, které jsou součástí francouzsko-nizozemské skupiny Air France-KLM, v objemu sedmi miliard eur (přes 190 miliard korun). Tři miliardy jim půjčí stát, který bude ručit až za 90 procent zbylých úvěrů od šesti bank. Nizozemsko se pak zaručilo za další dvě až čtyři miliardy eur. Vlády Francie a Nizozemska v současnosti v této skupině vlastní zhruba 14procentní podíly, se zestátněním společnosti se zatím nepočítá.

2.Itálie

Italská vláda v červnu převezme plnou kontrolu nad aerolinkami Alitalia, které jsou od května 2017 pod zvláštní správou. Podle italského ministra průmyslu Stefana Patuanelliho by letecká společnost jinak kvůli koronavirové krizi zkrachovala.

3.Německo

Komise schválila koncem dubna také německý záchranný plán poskytnout charterové letecké společnosti Condor garanci za úvěr v objemu 550 milionů eur (15 miliard korun). Condor obdrží 294 milionů eur jako pomoc kvůli koronaviru, dalších 256 milionů eur pak bude určeno na refinancování překlenovacího úvěru. V problémech se firma totiž ocitla už loni v září, kdy zkrachovala její britská mateřská společnost, cestovní kancelář Thomas Cook. Tehdy aerolinky od vlády obdržely překlenovací úvěr 380 milionů eur.

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

Rozhovory s německou vládou o záchranném programu v hodnotě kolem devíti miliard eur (248 miliard korun) vede také největší německá letecká společnost Lufthansa.

4.Norsko

Norský parlament schválil 24. dubna nový zákon o restrukturalizaci podniků, který umožňuje státní pomoc leteckému přepravci Norwegian Air a mnoha dalším firmám čelícím bankrotu v důsledku epidemie koronaviru. Akcionáři Norwegian Air, která je třetí největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě, schválili 4. května plán restrukturalizace, který předpokládá, že většina čistého majetku společnosti připadne věřitelům.

Dluhopisy podniku za 958 milionů dolarů (24,5 miliardy korun) se podle plánu změní na akcie a jejich držitelé následně poskytnou další hotovost. Letecká společnost v pondělí dokončila nabídku akcií, které ale kvůli situaci v odvětví musela prodat s výraznou slevou. Spolu s přeměnou dluhopisů na akcie si firma takto připravuje podmínky k tomu, aby mohla čerpat státní garance za úvěry, které potřebuje, aby se vyhnula bankrotu. Uvedla to v pondělí agentura Reuters.

5.Dánsko

Komise schválila rovněž dánskou státní garanci v hodnotě téměř 140 milionů eur (3,9 miliardy korun). Ta má ručit za revolvingový úvěr pro skandinávské aerolinky SAS, které jsou národním dopravcem Dánska, Norska a Švédska. Po Norwegian Air jde podle počtu přepravených pasažérů o druhou největší skandinávskou leteckou společnost.

6.Rakousko

O státní pomoc ve výši 767 milionů eur (21 miliard korun) zažádaly koncem dubna rakouské aerolinky Austrian Airlines, které jsou součástí německé letecké společnosti Lufthansa. Aerolinky zároveň plánují do tří let propustit zhruba sedminu zaměstnanců. Vláda však pomoc podmiňuje zachováním pracovních míst a požaduje, aby si společnost ponechala Vídeň jako sídlo.

7.Švýcarsko

Také švýcarské aerolinky dostanou podporu od vlády. Tamní parlament před dvěma týdny posvětil balíček státních záruk v hodnotě 1,3 miliardy franků (34 miliard korun) pro dopravce Swiss a Edelweiss, kteří rovněž patří Lufthanse. O převzetí aerolinek Švýcarsko neusiluje, úvěry se státní podporou však budou jištěny vlastnickými podíly.

8.Rusko

Pomoc dostane i ruský Aeroflot, který však z 51 procent Rusko vlastní. Státní záchranný balíček může mít hodnotu téměř osm miliard rublů (2,8 miliardy korun), informovala agentura Reuters.

22. dubna 2020

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

Doba pojištění pro získání důchodu bude mírnější, řekla Maláčová

Ministerská Komise pro spravedlivé důchody pracuje na změkčení důchodové reformy. Podle doporučení studie OECD vymýšlí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Jesenice vzniká dálniční rekordman, silničáři chtějí na okruhu osm pruhů

Premium Středočeská Jesenice spěje k nechtěnému rekordu. Kolem města má totiž vzniknout nejširší dálniční pás v Česku. Ten sice...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Soumrak obrů. Boeing podle médií ukončí výrobu slavného Jumbo Jetu

Boeing plánuje do dvou let ukončit výrobu legendárního jumba 747, které před padesáti lety způsobilo revoluci v...

Řidiči kamionů se německých mezd nedočkají. A budou muset více odpočívat

Evropský parlament ve čtvrtek přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po...

Železničáři chystají soutěž na nové nádraží pro 20 tisíc cestujících

Ve středočeských Nehvizdech chystá státní Správa železnic výstavbu železničního terminálu, kterým by mělo denně projít...

Semafor se mění: RegioJet a FlixBus přestaly prodávat jízdenky do Slovinska

Dopravci RegioJet a FlixBus přestaly prodávat kvůli změně podmínek cestování jízdenky do Slovinska. Omezení pro Čechy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...