Dopravci cílí na pasažéry, kteří jsou ochotni si připlatit za víc místa na palubě dlouhého letu, ale nechtějí utrácet horentní sumy za letenky do obchodní třídy. „Aerolinky už nemohou lidem dávat na výběr pouze dvě kategorie,” řekl magazínu Bloomberg Businessweek Juha Jarvinen, obchodní ředitel dopravce Virgin Atlantic Airways. Ten začal experimentovat s takzvanou prémiovou turistickou třídou už v roce 1992.
Trend pak podle magazínu uspíšila pandemie a vyjma nízkonákladových leteckých společností, které většinou nabízejí pouze turistickou třídu, se aerolinky po celém světě pouštějí do předělávání letadel. Aby získaly prostor pro zavádění nové kategorie míst, vyřazují sedadla z obchodní třídy.
Zatímco sedadla v prémiové turistické třídě zabírají o zhruba 10 procent víc prostoru než ta „nízkonákladová”, obchodní třída vyžaduje i několikanásobně víc prostoru na jedno místo. Pasažérům totiž po pandemii stačí víc místa na nohy a lokty, případně možnost hlubšího sklopení sedačky k tomu, aby si za letenku připlatili i dvojnásobek ceny, píše Bloomberg.
Podle zástupců německé Lufthansy tak prémiová turistická třída generuje o třetinu vyšší zisk než turistická (v přepočtu na plochu letadla) a o šest procent vyšší zisk než obchodní. Její zavádění je také mnohem levnější než předělávání nejnižší třídy na dosavadní kategorie luxusních míst v letadlech. Lufthansa už má prémiovou turistickou třídu na všech svých letech na dlouhé vzdálenosti a zvažuje její další rozšiřování na úkor obchodní třídy.
Novou cestovní třídu zavádí u svých širokotrupých letadle také trojice největších amerických aerolinek American, Delta a United. Letecká společnost Emirates ji letos nabídla ve svých strojích Airbus A380 a chystá se ji zavést také u boeingů z řady 777X. V příštím roce chce začít nabízet letenky v prémiové turistické třídě také finský dopravce Finnair, a to ve všech svých 27 širokotrupých letadlech.
„Bylo to pro nás jednoduché rozhodnutí, prémiová turistická třída je nejziskovější kategorií míst v letadlech a pandemie to pouze posílila,” tvrdí výkonný ředitel Finnair Topi Manner. Podle zástupců dceřiné firmy Lufthansy, která se specializuje na předělávání interiérů, některé asijské aerolinky zvažují úplné zrušení obchodní třídy.