Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

  12:00aktualizováno  12:00
Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své domácí státy o finanční pomoc. Šéf Ryanairu si vzal na paškál především německou Lufthansu, jejíž přístup přirovnal k člověku závislému na kokainu. Nechovají se fér, tvrdí.

Šéf irských aerolinek Ryanair Michael O'Leary | foto: Profimedia.cz

Spor Ryanairu, úřadujících nejhorších aerolinek na světě, a německé Lufthansy nabírá obrátky. Ani jedna ze společností v současnosti sice nemůže vypravovat svá letadla do vzduchu, jejich soupeření tím však nekončí.

Podle mnohých potřebují aerolinie v krizi způsobené pandemií covid-19 pomoc. Od svých domácích států tak žádají finanční podporu – ať už jde o bezúročné půjčky nebo přímo o státní vstup do jejich podnikání. Jenže šéf Ryanairu, Michael O’Leary, na to má jiný názor.

„Když Lufthansa žádá o podporu, chová se jako opilý strýček na oslavě, který dopíjí ostatním sklenice.“

Michael O’Leary šéf Ryanair

Podle něj by si měly aerolinky poradit samy a nezatahovat do situace stát. Není to totiž podle něj férové ke konkurenci. „Když Lufthansa žádá o podporu, chová se jako opilý strýček na oslavě, který dopíjí ostatním sklenice,“ řekl agentuře Bloomberg. Kromě Lufthansy o státní pomoc žádají i třeba Air France, nizozemské KLM nebo české Smartwings.

O’Learyho kritika se přitom nezastavila jen u strýčka na oslavě. Později byl k aerolinkám, které prosí stát o záchranu, ještě tvrdší. „Chovají se jako závisláci na cracku (levnější varianta kokainu určená ke kouření, pozn. red.),“ citoval list Deutsche Welle jeho vystoupení v televizi Sky News. Ryanair podle něj žádnou pomoc nepotřebuje. Za první čtvrtletí přitom firma očekává ztrátu 200 milionů euro.

Slevy, slevy a další slevy

Pomoci by aerolinkám měla stejná strategie, jako po teroristických útocích na Světové obchodní centrum – slevy. Firma se tehdy držela předpokladu, že budou lidé po leteckém cestování dychtit, jakmile to bude možné. A risk se jí vyplatil.

Společnost by tak ráda naplnila letadla, jak jen to půjde „Náš byznys funguje, jen když zvládneme prodat většinu sedadel v každém letadle,“ řekl O’Leary televizi BBC. Společenský odstup v dubnu označil za idiotský a uvedl, že bohatě stačí, když budou pasažéři nosit roušky.

Přípravy na spuštění běžného provozu jsou tak v Ryanairu v plném proudu. Od prvního června plánují denně vypravovat zhruba tisíc letadel a obsloužit tak téměř všechny své linky. Pasažéry čekají zpřísněná hygienická opatření včetně toho, že se budou muset dovolovat na toalety (více zde).

Neobejde se to však bez úspor. Aerolinky tak plánují propouštění, o práci by měly přijít až tři tisíce jejich zaměstnanců. Utáhnout opasek si pak musel i O’Leary samotný. Jeho mzda se kvůli pandemii snížila o padesát procent.

Aerolinky Nikky Laudy ve Vídni skončí

V pátek také oznámily svůj konec rakouské aerolinky Lauda, které jsou dceřinou firmou irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair. Ty zavřou k 29. květnu svoji centrálu na letišti ve Vídni. Zanikne tak více než 300 pracovních míst. Firma, kterou založil bývalý závodník formule 1 Niki Lauda.

Odbory Vida nesouhlasily s návrhem aerolinek, který počítal s výrazným snížením mezd některých zaměstnanců. Vídeň je pro aerolinky Lauda zdaleka největší základnou, firma nyní disponuje 26 letadly, uvedla agentura DPA. Letadla ale teď musejí kvůli pandemii způsobené koronavirem zůstávat na zemi.

Ředitelé rakouského podniku Andreas Gruber a David O’Brien odbory obvinili, že svou neochotou dohodnout se „zničily přes 300 dobře placených pracovních míst“. Odborová organizace dříve označila Ryanair a rakouskou hospodářskou komoru (WKÖ) za „hrobaře mezd, z nichž se dá žít“. Komora se přitom vyjádřila pro podpis nové pracovní smlouvy.

Podle nové smlouvy měl začínající člen palubního personálu ročně vydělávat 24 450 eur (asi 667 000 Kč) a pilot zhruba 117 000 eur (3,2 milionu Kč), uvedla letecká společnost.

Ryanair koupil firmu Lauda v roce 2018. Šéf irského podniku Michael O’Leary uvedl, že zbylé letecké základny Laudy ve Stuttgartu, Düsseldorfu a v Palmě de Mallorca plánuje ponechat v provozu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Vše podle plánu. Koronavirus podle ministra rekonstrukci D1 nezbrzdil

Rekonstrukce dálnice D1 postupuje podle plánu a pandemie koronaviru ji nezbrzdila. Řidiči přes léto musejí počítat s...

Řidiči kamionů se německých mezd nedočkají. A budou muset více odpočívat

Evropský parlament ve čtvrtek přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po...

Soumrak obrů. Boeing podle médií ukončí výrobu slavného Jumbo Jetu

Boeing plánuje do dvou let ukončit výrobu legendárního jumba 747, které před padesáti lety způsobilo revoluci v...

Železničáři chystají soutěž na nové nádraží pro 20 tisíc cestujících

Ve středočeských Nehvizdech chystá státní Správa železnic výstavbu železničního terminálu, kterým by mělo denně projít...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...