Společnost AirHelp posuzuje aerolinky podle tří kritérií: procento včasných odletů a příletů (včas se počítá let, který vzlétl nejpozději 15 minut od plánovaného času a přistál do 15 minut od plánovaného příletu), kvalita služeb (pohodlí, jídlo a posádka), a zpracování reklamací (jak efektivně letecké společnosti vyřizují nároky na odškodnění, včetně toho, jak dlouho trvá jejich vyplacení), informovala agentura Bloomberg.
„Naším cílem je poskytnout cestujícím ucelenou zpětnou vazbu o výsledcích jednotlivých leteckých společností. Žebříček nepřímo vybízí aerolinky k tomu, aby zpětnou vazbu jejich cestujících braly v potaz,“ uvedl pro agenturu Bloomberg generální ředitel AirHelp Tomasz Pawliszyn.
Smartwings zdraží letenky. Přibude poplatek kvůli rostoucí ceně paliva |
Absolutním vítězem letošního roku se stala společnost Brussels Airlines, která je dceřinou společností německé aerolinky Lufthansa. Této firmě se po několika letech povedlo odsunout na druhé místo Qatar Airways. Ještě loni se přitom belgická národní letecká společnost umístila až na 12. pozici.
Poměrně dobře si letos vedly i americké aerolinky. A to i přesto, že během letošního roku mnoho z nich bojovalo s vleklými technickými problémy, a to hlavně během červencového výpadku počítačových systémů. Americké společnosti United Airlines a American Airlines se umístily v první pětce nejlépe hodnocených aerolinek.
Aerolinky Spirit požádaly o ochranu před bankrotem, v provozu pokračují |
V první desítce celkově nejlépe hodnocených aerolinek se umístily třeba také společnosti Austrian Airlines, LOT či Air Arabia. V případě pohledu do dochvilnosti se nejlepším hodnocením může chlubit společnost Oman Air, v případě zákaznické zkušenosti je to pak aerolinka Emirates.
Hvězdná flotila
Letošnímu žebříčku společnosti AirHelp pohořely především nízkonákladové aerolinky. Mezi deseti nejhůře hodnocenými leteckými společnostmi se nachází i společnosti Buzz (polská dceřiná firma aerolinky Ryanair) a turecká nízkonákladová aerolinka Pegasus Airlines
Žebříček nejlépe hodnocených aerolinek podle AirHelp | |
1. | Brussels Airlines (Belgie) |
2. | Qatar Airways (Katar) |
3. | United Airlines (USA) |
4. | American Airlines (USA) |
5. | Play (Island) |
6. | Austrian Airlines (Rakousko) |
7. | LOT (Polsko) |
8. | Air Arabia (Spojené arabské emiráty) |
9. | Widerøe (Norsko) |
10. | Air Serbia (Srbsko) |
Na opačném konci tabulky se umístily řecké aerolinky SKY express, Air Mauritius, rumunská společnost TAROM, Bulgaria Air či El Al Israel Airlines. Většina těchto aerolinek podle společnosti AirHelp nedostatečně vyřizovala zákaznické reklamace.
Aerolinky zastavily lety na Haiti. Letušku přistávajícího stroje zasáhla střela |
Mezi nejméně dochvilné letecké společnosti se zařadily aerolinky Tunisair a Egyptair. Pvní ze jmenovaných selhala i v oblasti celkového hodnocení ze strany cestujících, neboť i v tomto hledisku se ze všech analyzovaných aerolinek umístila na poslední 109. pozici, uzavírá Bloomberg.
Žebříček nejhůře hodnocených aerolinek podle AirHelp | |
100. | Sky Express (Řecko) |
101. | Air Mauritius (Mauricius) |
102. | Tarom (Rumunsko) |
103. | IndiGo (Indie) |
104. | Pegasus Airlines (Turecko) |
105. | El Al (Izrael) |
106. | Bulgaria Air (Bulharsko) |
107. | Nouvelair (Tunisko) |
108. | Buzz (Polsko) |
109. | Tunisair (Tunisko) |