Airbus A380 v barvách letecké společnosti Air France | foto: Profimedia.cz

Obr A380 v barvách Air France má derniéru. Loučí se letem nad Francií

  • 84
V pátek odpoledne končí (ne)slavná éra superjumba A380 v barvách francouzského dopravce Air France. Poslední, už nekomerční let, neplánovaně zrežíroval koronavirus. Původně měl totiž čtyřmotorový letoun, který na palubě unese přes pět set lidí, sloužit národnímu dopravci ještě dva roky.

Po průměrných devíti letech života posílají Air France největší airbusy na vrakoviště. Ve srovnání s řadou jiných letadel, která ve flotile světových aerolinek slouží i desítky let, je to velmi krátký čas.

O ekonomickém neúspěchu A380 se všeobecně vědělo, pandemie koronaviru však jeho konec v tomto případě ještě urychlila. Francouzský dopravce chtěl mít obry ve flotile až do roku 2022.

Konec A380 vyhlížejí delší dobu i jiné aerolinky ve světě. V případě Air France je to však konec symbolický, protože se v listopadu 2009 stala první firmou v Evropě, která stroje do ostrého provozu nasadila a zároveň šlo o aerolinku z mateřské země, odkud airbusy pocházejí.

PŘEHLEDNĚ: oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to občí airbus doplatil

Jejich první komerční let Air France odbavila 23. listopadu 2009 na lince z Paříže na newyorské letiště JFK. Komerční derniéra se odehrála 23. března 2020 na lince z Johannesburgu do Paříže, pak kvůli koronaviru provoz utichl. Dnes v 15:30 vyletí do vzduchu naposledy, ale už bez civilních cestujících, obkrouží na rozloučenou Francii a po dvou hodinách přistane opět v Paříži.

Pro Airbus představuje tento „inženýrský zázrak“ jednoznačně fiasko. Čtyřmotorový letoun v době vysoké konkurence na nebi nedokáže konkurovat menším, modernějším a úspornějším strojům.

Jeho nevýhody shrnul generální ředitel Air France Ben Smith loni na konferenci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (IATA). „Letadlo je těžké. Nastupování spolu s přistavováním speciálních mostů trvá dlouho, výdej kufrů trvá dlouho a stroj spotřebovává více paliva. Provozně to není nejlepší letadlo, které je možné použít.“

Superjumbo v barvách francouzské vlajky celkově absolvovalo na 40 tisíc letů a přepravilo 18 milionu cestujících.