Soutěž Rhodos 2002 o nejlepší image vyhlašuje Konsorcium společností Economia, GfK Praha, Kairos a OgilvyCID. V letošním ročníku už se firmy dělily do 24 kategorií, což je třikrát více oproti době, kdy soutěž začínala. Kompletní výsledky jsou k dispozici na odkazované internetové adrese.
Jednou z nejzajímavějších kategorií jsou po dokončení privatizace bankovního sektoru právě peněžní ústavy. Dotazovaní nejčastěji jmenovali na prvním místě Komerční banku, následovala ČSOB a Česká spořitelna.
Ani jedna z této "velké trojky" ale neobstála v dílčích kritériích, a tak si cenu za image odnesla rakouská Raiffeisenbank, následovaná Citibank a eBankou.
Nejlepším dojmem mezi výrobci minerálních vod působí Karlovarské minerální vody, které obhájily své loňské umístění. Na druhou pozici se probojovala Hanácká kyselka, třetí skončila Helios, která vyrábí Ondrášovku, ale například také Šaratici.
Firemní image (slovo se nejčastěji překládá jako obraz, dojem nebo představa o něčem) hodnotí 500 náhodně vybraných manažerů z celé České republiky. Od ledna do dubna je oslovovali školení tazatelé výzkumné agentury GfK. Respondenti měli spontánně jmenovat pět firem a podle svých znalostí ohodnotit jejich image školní známkou. Pořadí jednotlivých firem se pak určilo na základě součtu průměrů hodnocení dosažených podle daných kritérií. Do výsledného pořadí jsou zařazeny pouze společnosti, které uvedlo minimálně 30 dotázaných manažerů. Tento statistický filtr byl použit proti zkreslení výsledků. V každé kategorii respondenti hodnotili stanovená kritéria pro image firmy, například pro banky a další finanční instituce spolehlivost, důvěryhodnost, solventnost, serióznost a přístup ke klientům. |
Pouze první dvě místa se vyhlašovala v kategorii cestovních kanceláří. První místo potvrdila společnost Fischer, kterou zatím nikdo nedokázal sesadit z trůnu, druhý skončil Čedok. Třetí pozici ale neobsadil nikdo, protože žádná cestovní kancelář nezískala hlasy minimálně 30 manažerů.
V destilátech a likérech si od existence této kategorie drží první místo Karlovarská becherovka, třetí pak Rudolf Jelínek, zatímco Johnny Walkera na druhé pozici vystřídal letos Stock Plzeň-Božkov. Pořadí mezi pivy vede Prazdroj, následován značkami Budvar a Gambrinus.
Mezi hypermarkety překvapil Globus, který se loni mezi prvními třemi nejlepšími neumístil. Letos zaujal rovnou příčku první, z níž vytlačil na druhé místo loňského vítěze, obchodní řetězec Tesco. Třetí se umístil Carrefour.
V kategorii parfémů a toaletních vod mají u manažerů stále podobný image Hugo Boss a Christian Dior. Organizátoři soutěže soudí, že parfémy člověk tolik nestřídá a věrnost značce bývá letitá.
Velkým překvapením pro organizátory bylo druhé místo firmy Aliatel v nové kategorii telefonních operátorů. Domnívají se totiž, že oproti Radiomobilu a Eurotelu tato firma na svoji šanci nabídnout maximum v komunikačních službách stále čeká.