Středa 10. srpna 2022, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 10. srpna 2022 Vavřinec

Značkám roste levná konkurence

  1:00
Značkové výrobky v regálech obchodů se musí spokojit se stále menším prostorem. Na jejich místo se urputně tlačí mléka, másla, kečupy, párky či toaletní papír se znakem koruny od Carrefouru, se lvíčkem od Delvity či s proužky Tesca.
Hypermarket, nákup, obchod, prodej

Hypermarket, nákup, obchod, prodej - Hypermarket - ilustrační foto | foto: Lenka HamšíkováMF DNES

Pod hlavičkou obchodníků se dnes prodává ve velkých prodejnách každý desátý výrobek.

Ještě před pár lety bylo nutné je skoro hledat. Jejich podíl dál poroste, v hypermarketech třeba v Británii zabírají více než třetinu místa. A podobné postavení v regálech získají během několika let i v Česku.

Privátní značky, jak obchodníci výrobkům prodávaným pod vlastní značkou říkají, se během posledního půl roku staly pro velké obchodní řetězce hlavní zbraní, jak zákazníka nalákat do svého obchodu.

Jsou totiž o deset a více procent levnější než třeba originální jogurty z Kunína či kukuřice Bonduelle. „Přispívají k větší loajalitě zákazníků k našim prodejnám,“ vysvětluje Kateřina Černá ze společnosti Ahold, které v ČR patří Alberty a Hypernovy.

Obchodníci v Česku se musí snažit, cena se totiž stala hlavní modlou. Konkurence stále roste a mateřské společnosti v zahraničí na místní pobočky tlačí, ať se dostanou do čela.

Cíl být jedničkou vyhlásilo Tesco, celosvětový šéf Carrefouru dal svým lidem nůž na krk: ze státu, kde nebudeme v první trojce, se můžeme stáhnout. To se týká i Česka.

Lidl leták

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl
a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl.

Cenovou válku rozpoutal před dvěma lety diskont Lidl. Tehdy mu stačilo heslo,které používá po celé Evropě - „Lidl je levný“. Dnes však už motto „Jsme nejlevnější“ užívají i další řetězce a Lidl přešel na heslo „Jsme levnější“.

Cena versus kvalita
Mezi privátními výrobky na první pohled zaujme třeba pivo nebo dvoulitrová limonáda. Oboje za dvě koruny. Je to možné vyrobit? „Není,“ říká zástupce jednoho z velkých obchodních řetězců, který chtěl zůstat v anonymitě.

Pivovary, když hodně seřežou náklady, dokážou dodat výčepní světlé pivo mírně pod čtyři koruny. „Je to spíš taktická záležitost. Cena je udělaná tak, aby nalákala,“ dodává. Obchodník většinou výrazně levný výrobek dotuje z vlastního a spoléhá na to, že ztrátu vynahradí plným košíkem nedotovaných věcí.

Dodavatelé také mohou jít s cenou dolů, protože při výrobě privátních značek ušetří na reklamě a neplatí poplatky za zařazení do regálu či umístění, které dosahují na jeden výrobek až desítek tisíc korun ročně.

Ale ani to někdy na dosažení velmi nízké ceny při stlačení zisků výrobců nestačí a na řadu přijde šetření na kvalitě. „Hlavním kritériem, jak se dostat do regálu, je cena. Na kvalitu se mě nikdo za ta léta, co dodávám, neptal,“ říká jeden z dodavatelů potravin.

„Když škrtím cenu, je jasné, že se často někde musí ubrat na kvalitě,“ potvrzuje i nákupčí jednoho z obchodních řetězců. Horší výsledky některých velmi levných výrobků pod hlavičkou obchodníků potvrdil i březnový test MF DNES zaměřený na prací prášky.

Každý výrobek logo obchodu nesnese
Na posledních místech skončily prášky dodávané pro Plus Discont, Hypernovu, Carrefour a Tesco. Praly jen o něco lépe než čistá voda.

Mezi jednotlivými privátními značkami však existují rozdíly. Jednak lze na některém zboží a potravinách šetřit na kvalitě o poznání obtížněji než třeba na prášcích, jednak velké řetězce mezi nimi začaly rozlišovat.

Obvykle je dělí do několika řad rozdílně značených, od té nejlevnější směrem k vlastním značkám, které jsou dražší a kvalitnější. Sami obchodníci si také uvědomují, že na každý výrobek své logo nalepit nemohou.

„Vína Delvita máme, ale zákazník logo nevidí,“ říká Petr Uchytil, mluvčí řetězce, který má ve znaku lvíčka. „Pár výrobců zkoušelo vyrábět pro řetězce rum či vodku, ale tomu lidé nevěří. O vínu nemluvě,“ říká i nákupčí.

Trochu jako na nutné zlo, které však má i své nepopiratelné výhody, se dívají na fenomén značek prodejců výrobci. Na jedné straně pro ně znamenají větší výrobu, ale na straně druhé i menší výdělky. „Vyrábět privátní značky je méně výhodné než značky vlastní,“ říká mluvčí Setuzy Marie Logrová.

Výroba se hodně zvedne, ale marže jsou nižší. Pro výrobce, který by se na privátní značky soustředil příliš, mohou znamenat hrozbu. „Jste lehko nahraditelní,“ říká jeden z dodavatelů.

Smlouvy se s obchodníky uzavírají na půl roku až rok a pak je třeba vždy znovu soutěžit o zakázku. A většinou jít s cenou dále dolů. Zdůrazňováním výrobků řetězců mezitím upadá i povědomí lidí o originální značce výrobce.

„Dodávali jsme do jednoho řetězce naši mléčnou rýži Kunín a zároveň i pod jejich značkou. A přišel den D a chtěli už jen tu svoji,“ popisuje obchodní šéf Kunínu Jiří Klos. Nespornou výhodou privátů je, že s nimi čeští výrobci snáze prorazí do zahraničních obchodů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Firmy koupí pár úlů a chlubí se, jak jsou „zelené“, říká šéf včelařů

Celostátně působící spolek Včelí stráž má v České republice na 600 členů. Jenom čtvrtina z nich jsou přitom včelaři....

Přímotopy jsou past na statisíce. Rodina může za rok zaplatit až čtvrt milionu

Premium Domácnosti, které vytápějí elektrickými přímotopy, čekají velké problémy. Podle propočtů je roční vytápění vyjde na víc...

Většina domácností s příjmy vystačí, luxus si ale odepřou, odhalil průzkum

Většina Čechů s příjmy zatím vystačí, lidí s finančními problémy ale meziročně přibylo. Vyplývá to ze zveřejněného...

Zdražení o 63 procent pro nové zákazníky. Pražská energetika mění ceníky

Pražská energetika od začátku srpna zdražila elektřinu pro nově příchozí zákazníky, kteří nechtějí fixovat cenu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...

Mohlo by vás zajímat