Značkám roste levná konkurence

  1:00
Značkové výrobky v regálech obchodů se musí spokojit se stále menším prostorem. Na jejich místo se urputně tlačí mléka, másla, kečupy, párky či toaletní papír se znakem koruny od Carrefouru, se lvíčkem od Delvity či s proužky Tesca.
Hypermarket, nákup, obchod, prodej

Hypermarket, nákup, obchod, prodej - Hypermarket - ilustrační foto | foto: Lenka HamšíkováMF DNES

Pod hlavičkou obchodníků se dnes prodává ve velkých prodejnách každý desátý výrobek.

Ještě před pár lety bylo nutné je skoro hledat. Jejich podíl dál poroste, v hypermarketech třeba v Británii zabírají více než třetinu místa. A podobné postavení v regálech získají během několika let i v Česku.

Privátní značky, jak obchodníci výrobkům prodávaným pod vlastní značkou říkají, se během posledního půl roku staly pro velké obchodní řetězce hlavní zbraní, jak zákazníka nalákat do svého obchodu.

Jsou totiž o deset a více procent levnější než třeba originální jogurty z Kunína či kukuřice Bonduelle. „Přispívají k větší loajalitě zákazníků k našim prodejnám,“ vysvětluje Kateřina Černá ze společnosti Ahold, které v ČR patří Alberty a Hypernovy.

Obchodníci v Česku se musí snažit, cena se totiž stala hlavní modlou. Konkurence stále roste a mateřské společnosti v zahraničí na místní pobočky tlačí, ať se dostanou do čela.

Cíl být jedničkou vyhlásilo Tesco, celosvětový šéf Carrefouru dal svým lidem nůž na krk: ze státu, kde nebudeme v první trojce, se můžeme stáhnout. To se týká i Česka.

Lidl leták

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl
a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl.

Cenovou válku rozpoutal před dvěma lety diskont Lidl. Tehdy mu stačilo heslo,které používá po celé Evropě - „Lidl je levný“. Dnes však už motto „Jsme nejlevnější“ užívají i další řetězce a Lidl přešel na heslo „Jsme levnější“.

Cena versus kvalita
Mezi privátními výrobky na první pohled zaujme třeba pivo nebo dvoulitrová limonáda. Oboje za dvě koruny. Je to možné vyrobit? „Není,“ říká zástupce jednoho z velkých obchodních řetězců, který chtěl zůstat v anonymitě.

Pivovary, když hodně seřežou náklady, dokážou dodat výčepní světlé pivo mírně pod čtyři koruny. „Je to spíš taktická záležitost. Cena je udělaná tak, aby nalákala,“ dodává. Obchodník většinou výrazně levný výrobek dotuje z vlastního a spoléhá na to, že ztrátu vynahradí plným košíkem nedotovaných věcí.

Dodavatelé také mohou jít s cenou dolů, protože při výrobě privátních značek ušetří na reklamě a neplatí poplatky za zařazení do regálu či umístění, které dosahují na jeden výrobek až desítek tisíc korun ročně.

Ale ani to někdy na dosažení velmi nízké ceny při stlačení zisků výrobců nestačí a na řadu přijde šetření na kvalitě. „Hlavním kritériem, jak se dostat do regálu, je cena. Na kvalitu se mě nikdo za ta léta, co dodávám, neptal,“ říká jeden z dodavatelů potravin.

„Když škrtím cenu, je jasné, že se často někde musí ubrat na kvalitě,“ potvrzuje i nákupčí jednoho z obchodních řetězců. Horší výsledky některých velmi levných výrobků pod hlavičkou obchodníků potvrdil i březnový test MF DNES zaměřený na prací prášky.

Každý výrobek logo obchodu nesnese
Na posledních místech skončily prášky dodávané pro Plus Discont, Hypernovu, Carrefour a Tesco. Praly jen o něco lépe než čistá voda.

Mezi jednotlivými privátními značkami však existují rozdíly. Jednak lze na některém zboží a potravinách šetřit na kvalitě o poznání obtížněji než třeba na prášcích, jednak velké řetězce mezi nimi začaly rozlišovat.

Obvykle je dělí do několika řad rozdílně značených, od té nejlevnější směrem k vlastním značkám, které jsou dražší a kvalitnější. Sami obchodníci si také uvědomují, že na každý výrobek své logo nalepit nemohou.

„Vína Delvita máme, ale zákazník logo nevidí,“ říká Petr Uchytil, mluvčí řetězce, který má ve znaku lvíčka. „Pár výrobců zkoušelo vyrábět pro řetězce rum či vodku, ale tomu lidé nevěří. O vínu nemluvě,“ říká i nákupčí.

Trochu jako na nutné zlo, které však má i své nepopiratelné výhody, se dívají na fenomén značek prodejců výrobci. Na jedné straně pro ně znamenají větší výrobu, ale na straně druhé i menší výdělky. „Vyrábět privátní značky je méně výhodné než značky vlastní,“ říká mluvčí Setuzy Marie Logrová.

Výroba se hodně zvedne, ale marže jsou nižší. Pro výrobce, který by se na privátní značky soustředil příliš, mohou znamenat hrozbu. „Jste lehko nahraditelní,“ říká jeden z dodavatelů.

Smlouvy se s obchodníky uzavírají na půl roku až rok a pak je třeba vždy znovu soutěžit o zakázku. A většinou jít s cenou dále dolů. Zdůrazňováním výrobků řetězců mezitím upadá i povědomí lidí o originální značce výrobce.

„Dodávali jsme do jednoho řetězce naši mléčnou rýži Kunín a zároveň i pod jejich značkou. A přišel den D a chtěli už jen tu svoji,“ popisuje obchodní šéf Kunínu Jiří Klos. Nespornou výhodou privátů je, že s nimi čeští výrobci snáze prorazí do zahraničních obchodů.

Autoři:

Termální jezírko v Yellowstonu zničili turisté

  • Nejčtenější

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium

Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy Visa a Mastercard. Finanční instituce v Evropské unii tak v posledních měsících...

28. září 2024

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily mnohamilionové škody a neunikl jim ani jesenický výrobce outdoorového oblečení...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Urazil se a dal výpověď. Google ho přilákal zpět, přišlo to na šedesát miliard

V době, kdy jsou technologické startupy v oblasti AI obviňovány z přehnaného rozhazování peněz, utratil Google 3,7 miliardy dolarů, v přepočtu 60 miliard korun, aby získal svého někdejšího...

27. září 2024

Brzký konec Super Size Me? Obezitu v USA možná vyřeší samy restaurace

Spojené státy americké již dlouhá léta trápí vysoký počet obézních lidí. Veřejný sektor se s ní marně snaží něco dělat, a zatím se nepovedlo na fenomén najít účinný recept. Situaci nyní mohou zvrátit...

1. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dětské hřiště na střeše Máje nemělo povolení, teď majitel zavřel i to vnitřní

Po více než třech měsících majitel zrekonstruovaného obchodního domu Máj v Praze kompletně uzavřel jednu ze svých atrakcí. Zábavní centrum pro menší děti Lvíčkov se v pondělí už neotevřelo. Důvodem...

30. září 2024  10:31

Americké přístavy opět pojedou naplno, odboráři po dohodě ukončí stávku

Desítky tisíc odborářů z amerických přístavů ukončí stávku, která ohrožovala námořní dopravu a obchod. Zástupci odborové organizace se dohodli se zaměstnavateli na tom, že se vrátí do práce a nechají...

4. října 2024  10:34

Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028

Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých Luhačovic má v budoucnu projíždět Brnem kolem 270 denně. Připojí se tak k dalším více než dvěma...

4. října 2024

Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce

Premium

Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata ostatním chovatelům na výkrm. Ale letos je kvůli pozitivním výsledkům testů na katarální horečku ovcí bez...

4. října 2024

LVMH vstupuje do motorsportu. Firma podepsala desetiletou smlouvu s formulí 1

Společnost LVMH podepsala významnou sponzorskou smlouvu s F1 a nahradila tak společnost Rolex v seriálu nejprestižnějších automobilových závodů světa. Její detaily strany nezveřejnily, podle odhadů...

3. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...