Časté změny cen jsou na webu ostrou zbraní, kupující v obchodech ale vytáčí

  9:55aktualizováno  9:55
Džíny nebo televize, které byly ještě ráno za babku, mohou být odpoledne výrazně dražší – a večer zase levnější. S cenou zboží neustále hýbe mnoho známých internetových prodejců od Amazonu po Zalando. Zato v kamenných obchodech jo-jo efektu zatím nepodléhají, zákazníci jsou na to alergičtí, popisuje nová německá studie.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Spotřebitelé rychlé změny cen nevidí v kamenných obchodech rádi, a to dokonce i když z toho mají prospěch, napsala agentura DPA.

Klasický obchod se proto takzvané dynamické cenotvorbě přizpůsobuje pomaleji než na internetu. Až na některé výjimky. Nahoru a dolů létají například ceny na benzinkách a při rezervaci hotelů a letenek.

„Změny cen jsou ostrou zbraní, se kterou je třeba zacházet velmi opatrně,“ zdůrazňuje tržní expertka Eva Stüberová z kolínského Institutu pro výzkum obchodu. Příliš časté cenové pohyby se projeví negativně na spokojenosti spotřebitelů. A nezvyknou si na ně, říká odbornice a odvolává se na aktuální průzkum. „I tam, kde je kolísání cen už dlouho obvyklé, se kvůli tomu zákazníci ještě pořád rozčilují,“ dodává.

Zajímavé přitom je, že podle studie kolínské univerzity a düsseldorfského Institutu pro ekonomickou soutěž téměř není rozdíl mezi tím, zda si spotřebitel v konkrétním případě polepší, nebo pohorší. I ten, kdo má aktuální výhodu, vnímá časté změny cen jako v zásadě neférové. Zřejmě je to proto, že dotčení na situaci, která jim přinesla výhodu, nahlížejí jako na náhodné štěstí. „Při příštím nákupu je před vyššími cenami neochrání,“domnívají se vědci.

Důsledkem je jistá rozdvojenost. Zatímco ceny na internetu se mění často, je tvorba cen v ulicích poměrně stabilní. Studie, která zkoumala 300 tisíc cen, zjistila, že v průběhu jednoho měsíce se ceny na internetu změnily jednou nebo vícekrát ve 43 procentech případů, zatímco ceny v kamenných obchodech pouze ve 12 procentech případů.

Trend dynamického naceňování zboží dorazil i do Česka. Objevuje se i v některých kamenných obchodech, jako je Tchibo nebo vybrané prodejny Kaufland, a to v kombinaci s digitálními cenovkami, které odbourávají problémy s častými změnami regálových cenovek.

Z tuzemských e-shopů jako jeden z prvních tento technologický nástroj nasadil do praxe e-shop Feedo.cz. 

„Rozhodli jsme se, že ceny budeme měnit jednou týdně, abychom úplně neděsili zákazníky. Jsme v sektoru rychloobrátkového zboží, kde je trh velmi citlivý,“ řekla dříve MF DNES finanční ředitelka Lucie Hofírková (čtěte Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti)

Autoři: ,

Nejčtenější

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Další z rubriky

Vydělávají na státu. Nikdo ale neví, kdo za firmami stojí

Ilustrační snímek

Finanční detektivy trápí, kdo skutečně stojí za firmami, které vyvádějí nelegálně získané peníze do daňových rájů....

Místo na skládku do třídírny. Česko se chystá zatočit s odpady

Třídit plasty a papír není žádná procházka růžovou zahradou

Během příštích patnácti let se má zásadně změnit osud odpadů z domácností. Do jaké míry, závisí na tom, jak důsledně...

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

Ilustrační snímek

Stále častěji se na etiketách nejrůznějších výrobků objevují nápisy lákající na produkty bez cukru či nízkokalorické...

Najdete na iDNES.cz