(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Zájem o životní pojistky přidusili lovci provizí. Teď se produkt vrací

  • 59
Zájem o životní pojištění dlouhodobě klesá, a to zejména kvůli nejasným smluvním podmínkám a poradcům, jejichž hlavní prioritu představuje provize. Důvěru v životní pojištění chtějí obnovit nováčci. Klienty lákají na jednodušší podmínky i odměny za zdravý životní styl.

Životní pojištění nemá v Česku zrovna nejlepší pověst. Pojišťovny dlouho nabízely klientům spolu s pojištěním různé druhy spoření či investic, vše navíc balily do balíčků s nepřehlednými podmínkami. K tomu mraky poradců, jejichž jediným cílem bylo shrábnout provizi, a když se něco opravdu stalo, do pojistného plnění se nehrnuly. 

Není divu, že zájem pojistit si životní a úrazová rizika dlouhodobě skomíral. Situace se však pomalu mění. Restart životního pojištění přitom řeší nejen v tradičních pojišťovnách. Na trhu jsou i dva noví hráči, kteří se netají ambicemi vnímání produktu změnit a celý trh nakopnout. 

Minulý týden odhalila svou nabídku služba Mutumutu, která je zatím největší vlastní investicí startupového studia Creative Dock. „Šli jsme do toho, protože pojišťovnictví se začne měnit. Podobně jako se s novými bankami proměnilo bankovnictví,“ říká šéf Creative Docku Martin Pejša.

Příští rok se pak rozjede pojišťovna Simplea, za níž stojí finanční skupina Partners. „Celková reputace odvětví je špatná, bude dlouho trvat, než se to spraví. Ale jsem optimista, je to produkt, který má smysl,“ tvrdí ředitel pojišťovny Simplea Martin Švec.

Byť vycházejí z odlišného prostředí, přístup obou hráčů se v mnohém podobá. Jejich představitelé mluví o transparentnosti a minimu výluk, s nimiž bývá životní pojištění často spojeno. Mutumutu jich na svých stránkách uvádí jen osm. Ale při podrobném čtení podmínek vyjde například najevo, že za úraz společnost nepovažuje zranění v práci.

Mutumutu naskočilo také na trend úlev, pokud klient vyznává zdravý životní styl. Bude vracet část pojistného, pokud klient zajde na preventivní prohlídku a nebude kouřit. A také pokud se bude dostatečně pohybovat, což ohlídá aplikace v mobilu.

„Vycházeli jsme ze světových studií. Ukazuje se, že pravidelný pohyb snižuje pravděpodobnost nemocí. Je to podobný model, jako když banky odměňují klienty za dobré splácení půjček,“ prohlašuje zakladatel Mutumutu Jindřich Lenz.

Obě nabídky se zaměřují pouze na nejvážnější rizika, jako je smrt, invalidita či dlouhodobá pracovní neschopnost. „Na všechny drobné úrazy nebo krátkodobou pracovní neschopnost stačí lidem finanční rezerva a nemá smysl si je pojišťovat,“ myslí si Švec.

Tisknout smlouvy netřeba, vše bude digitální

Mutumutu i Simplea navíc hodlají nabízet pojištění výhradně digitálně, zcela bez papírů. „Největší výzva je postavit systém, abychom byli opravdu plně digitální, aby nebylo třeba nic tisknout,“ tvrdí Švec.

Na rozdíl od Mutumutu, které zajišťuje komunikaci se zákazníkem a vše po technologické stránce, ale na samotném pojištění spolupracuje s Komerční pojišťovnou, se však lidé z Partners rozhodli pro novou pojišťovnu získat vlastní pojišťovací licenci od ČNB.

Tento proces nyní spěje ke konci. „Je to sice o hodně dražší cesta. Ale je mnohem flexibilnější. Velká korporace takovou flexibilitu nedá, místní pojišťovny se musejí často řídit tím, co chtějí nebo dovolí shora,“ říká Švec.

„Cílíme hlavně na zákazníky mezi 30 a 45 lety, fyzicky aktivní lidi z větších měst, kteří hodně využívají digitální technologie,“ uvádí Lenz. Napřesrok chce mít čtyři tisíce smluv a v roce 2020 už 10 tisíc. Projekt bude prý soběstačný ve chvíli, když každý měsíc uzavře tři stovky smluv. Mutumutu nyní usiluje o vstup strategického investora, podobně jako to Creative Dock dělá i u dalších projektů ze své stáje.

Simplea chce získat až deset tisíc klientů ročně. „Cílová skupina bude mnohem širší, ale primárně se jedná o lidi mezi 25 a 45 lety. V pozdějším věku je obtížnější vstoupit. Ale chceme být féroví a připravit nabídku pro každého,“ tvrdí Švec.