Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Zlevněte, nebo nestavíte. Ministru Kupkovi došla trpělivost s cenami na železnici

Kilometr železniční trati pořizuje Česko dráž než kilometr dálnice. Zatímco na stavbě silnic se státu dlouhodobě daří ve výběrových řízeních dosáhnout nižších cen, na železnici v soutěžích významné slevy dlouhodobě vidět nejsou. V době laciných peněz to až takový problém nebyl. Nyní ale vláda zvyšuje daně a škrtá dotace a vyšší ceny na železnici jsou tak podstatně viditelnější.

ilustrační snímek | foto: Hrochostroj

Ke zlevnění vyzval stavební firmy i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Využít k tomu chce jediný nástroj, který má stát k dispozici.

„Jsme připravení, a to říkám s veškerou vážností. V okamžiku, kdy se ceny budou šplhat do neúměrných výšek, nebudeme tendry prostě podepisovat. Toto nás může ohrožovat. Pokud nebudeme schopni získávat konkurenceschopné ceny a více nabídek, tak to bude brzy ústit ve veřejnou kritiku a v pozastavení investic,“ uvedl Kupka na setkání se zástupci podniků železničního průmyslu sdružených v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (Acri).

Stát dokáže stavět levněji

Přestože výstavbu v předchozích měsících mohutně prodražovaly nestabilní ceny stavebních materiálů, stát dokázal stavět překvapivě lacino. Z nedávno vysoutěžených dálničních staveb je možné poukázat například na bezmála dvanáct kilometrů dlouhou stavbu dálnice D35 z Janova na Svitavsku do Opatovce. Projektanti odhadovali cenu kolem tří a půl miliardy korun, v průběhu soutěže se ji ale podařilo srazit o bezmála miliardu korun.

Přibližně půlmiliardu stát ušetří i na další dálniční stavbě, tentokráte na dálnici D55 mezi Olomoucí a Kokory.

Podobné úspěchy ale v železničním sektoru nepřicházejí. Tam bývá považováno za úspěch, pokud se konečná cena udrží alespoň na hodnotě předběžně odhadnuté projektantem.

Klíčové stavby jsou Pražský okruh a D35, říká ministr dopravy Kupka

„Železniční trh je specifický tím, že je v něm poměrně dost přísná regulace toho, kdo má povolený vjezd do kolejiště. Je tam zkrátka omezenější konkurence,“ řekl MF DNES prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. Podle něj se tak ceny pohybují kolem sta procent předpokládaných cen.

Toto ovšem ale platí jen u drobnějších a středně velikých zakázek. U největších tendrů v současnosti Správa železnic raději ani předpokládanou cenu zakázek neuvádí. Místo toho začala zveřejňovat cenu maximální, po jejím překročení už účastníky z tendrů automaticky vyloučí.

Například u modernizace železniční trati z pražských Bubnů na Výstaviště mělo jít o částku 3,8 miliardy korun. Vítězná nabídka na zdvojkolejnění a elektrizaci 5,3 kilometru železniční trati nakonec byla jen o jedenáct milionů nižší. U další etapy stejné trasy mezi Kladnem a Ostrovcem se proti maximální akceptovatelné ceně podařilo v soutěži snížit konečné náklady o zhruba 300 milionů korun na 3,7 miliardy.

„Rozhodnutí o uveřejnění nebo neuveřejnění předpokládané hodnoty vždy souvisí s charakterem konkrétní veřejné zakázky a okolnostmi jejího zadávání (např. aktuální situace na trhu). Neuveřejnění předpokládané hodnoty má zpravidla za cíl eliminovat účelové přizpůsobování nabídkových cen stanovené předpokládané hodnotě,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Přestože tedy předpokládaná cena může být tajná, u každé stavby připravované Správou železnic existuje.

Důležitější je servis

Vyšší cenovou náročnost železničních staveb připouští i šéf Správy železnic Jiří Svoboda. “Je znát, že konkurence v některých procesech zkrátka chybí, „ uvedl Svoboda.

Zároveň ale upozornil, že ne vždy je možné a spravedlivé srovnávat silnice a železnice. Zatímco silniční výstavba probíhá buď na zelené louce, nebo mnohdy s vyloučením provozu, na železnici to až na výjimky takto nechodí a staví se zpravidla za provozu. To značně omezuje počet firem, které k takovéto činnosti mají potřebná razítka.

Z pohledu Správy železnic je navíc zásadní, jak jednotlivé firmy přistupují k jednání se státním zadavatelem například při řešení problémů a jiných nestandardních situací. V tom mají podle Svobody obecně české firmy, byť české se zahraničním finančním kapitálem v zádech, výhodu oproti společnostem ze zahraničí, které zde nemají tak silné personální zázemí.

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Počet výjezdů Horské služby roste. Důvodem jsou elektrokola a adrenalinové sporty

Za posledních pět let počet výjezdů Horské služby v létě narostl přibližně o 24 procent. Může za to větší zájem o...

Spotřeba kávy opět převyšuje produkci. Češi nejraději holdují té instantní

Podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) v aktuálním, právě končícím roce světová spotřeba opět převýší její...

Elektřina pro odběratele možná zdraží až o deset procent, připustil Síkela

Elektřina příští rok pro odběratele možná zdraží, nejvýš do deseti procent. V pořadu Otázky Václava Moravce to řekl...

Domy bez garáží. Obce si budou moci samy určit počty parkovacích míst

Premium Města a obce si budou moci stanovit, kolik parkovacích míst bude povinně muset být v nově postavených bytových domech....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...