Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Robert Rambousek, MAFRA

Přichází doba zdražování. Víc zaplatíme hlavně v restauracích a hotelech

  • 901
Plných dvaačtyřicet procent firem hodlá během následujícího roku zvednout ceny svých výrobků a služeb. Téměř čtvrtina z nich o víc než pět procent. Pouze tři procenta firem mají v plánu zlevňovat. Vyplývá to z průzkumu, který provedla ČSOB exkluzivně pro MF­ DNES mezi pětistovkou malých a středních podniků.

Nejvyšší cenový šok zažijí lidé nejspíš v restauracích a při hledání ubytování, zvýšení cen totiž chystá víc než polovina (52 procent) hoteliérů a hospodských. O víc než pět procent hodlá zdražit 38 procent z nich. Ve velkoobchodě a maloobchodě se chystá upravovat cenovky směrem nahoru 47 procent firem, zhruba pětina o víc než pět procent.

Rok 2017 se stane rokem zdražování potravin. Ceny budou diktovat řetězce

Tento trend odrážejí i očekávání expertů. „Rychlejší růst cen nadále předpokládáme u potravin. A také u bydlení, kam patří nejenom vyšší nájemné reagující na boom realitního trhu, ale i energie s bydlením spojené. Nestabilní budou také ceny pohonných hmot,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek.

Těžiště nárůstu cen se postupně bude přesouvat od zboží ke službám. „Na ceny zboží budou působit dozvuky zdražení ropy a ostatních komodit. Ceny služeb půjdou postupně nahoru v důsledku poptávkových tlaků v české ekonomice,“ dodává hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

Jako hlavní důvod pro plánované zdražení uvedly tři čtvrtiny firem rostoucí ceny vstupů, a to včetně mzdových nákladů. Loni stoupla nominální mzda v průměru o 4,2 procenta, podle analytiků se letošní vzestup výdělků může přiblížit až k pěti procentům. Ale právě rostoucí ceny ukousnou z tohoto růstu mezd větší část než loni.

Jak odpověděly firmy v průzkumu ČSOB na otázku, zda budou v roce 2017 zdražovat.

Mimo jiné i proto, že lidé podléhají „peněžní iluzi“. „Vnímají mnohem citlivěji čísla na výplatnici než obecný růst cen v ekonomice. Často jim stačí ke štěstí nominální růst mezd a ani si přitom nepovšimnou, že reálně roste jejich příjem méně kvůli rychlejší inflaci,“ říká hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda.

Čtvrtina firem bude zdražovat kvůli EET

Mezi dalšími důvody pro zdražení podle průzkumu jsou, i když už v mnohem menší míře, také vyšší ceny energií a pohonných hmot. Zavedení elektronické evidence tržeb uvedlo jako impulz ke zdražování 26­ procent podniků. Častěji ho zmiňovali podnikatelé, kteří se orientují na koncové zákazníky, ale ani v této skupině nepřesáhl podíl těch, kteří kvůli EET budou zdražovat, jednu třetinu.

Mezi dotazovanými byli nicméně i ti, kterých se nová povinnost hlásit tržby dotkne až v dalších fázích během příštího roku.

Průzkum MF DNES: Hospody po zavedení EET zdražily, i když nemusely

Zhruba čtvrtina podnikatelů zdraží prostě proto, že jim to dovoluje situace, tedy příznivá poptávka po jejich produkci. Lidé mají o něco víc peněz a nebojí se utrácet, jak ukazují statistiky o rostoucích tržbách v maloobchodě. Tomu napomohl i pokles lidí bez práce.

Z průzkumu také plyne, že zdražovat se chystají nejprve firmy, až ve­ druhém sledu živnostníci. Zatímco mezi živnostníky plánuje zdražení 35 procent, u firem je to 45 procent. A to podle ekonomů platí obecně. „Růst cen čekejme primárně spíše u větších firem. Menší firmy však nakonec budou muset reagovat a zdražit také,“ říká Kovanda. Záleží zejména na konkurenci v daném sektoru.

Zdražováním chtějí firmy pokrýt i vyšší mzdy

Velké firmy budou navíc muset také pružněji reagovat na požadavky zaměstnanců, co se týče mezd. „A firmy budou muset zvyšovat ceny svých produktů, aby pokryly tento mzdový nárůst. Za růst mezd se budou dále vehementně ‚prát‘ odboráři. A ti mají silnější vliv ve větších firmách,“ dodává Kovanda.

Studentům roste sebevědomí, za patnáct hrubého už pracovat nechtějí

Pro nakupující však nakonec nemusí nastat takové peklo, jak by to mohlo na první pohled vypadat. Očekávané posílení kurzu koruny po ukončení devizových intervencí ze strany ČNB by mohlo zdražování trochu přibrzdit. „Sice nepotěší vývozce, ale mohlo by to trochu snížit cenový tlak dodavatelů importovaných surovin a materiálů,“ říká šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

Rychlému nástupu inflace podle Dufka také brání silný konkurenční tlak ze strany internetových obchodů. „Představují obdobnou revoluci maloobchodu jako kdysi nástup super- a hypermarketů. Nejmenší prostor pro růst cen je zatím vidět u ­vybavení domácností, kam patří například bílá technika,“ říká Dufek.