Potraviny bez adresy skončí, ministerstvo chce přísnější značení

  5:00aktualizováno  5:00
Mouka značky Value, pivo Argus a tvaroh Clever tří konkurenčních řetězců mají jedno společné. Zákazníci z etiket nepoznají, kdo potraviny vyrobil. Ministerstvo zemědělství chce tuto praxi změnit, zboží s utajeným výrobcem je totiž v regálech českých obchodů spousta.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

U mouky Value a piva Argus zákazníci vidí na obalech pouze prodávajícího. U tvarohu Clever se sice výrobce dopátrat mohou, ale bude je to stát značné úsilí. Musí totiž hledat podle identifikace „oválného kódu“ na etiketě v ­evidenci Státní veterinární správy. 

Ministerstvo zemědělství to chce změnit. Poslalo do vlády novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích. „Výrobce by měl být uveden na každém zboží,“ řekl v­ rozhovoru pro MF DNES ministr zemědělství Miroslav Toman. Zákazníkům to má pomoci s orientací ve zboží. Dnes podle Tomana může být výrobek se stejnou etiketou vyroben jednou v Česku, jindy v Polsku nebo v­ Rumunsku.

Novela míří hlavně na obchodní řetězce, které rozšiřují sortiment populárních privátních značek. „Když nějaký výrobek uspěje na trhu a je kvalitní, řetězce hledají cestu, jak stejnou věc vyrobit levněji. A proto tam neuvádějí výrobce, takže spotřebitel neví, kde se to vyrábí,“ tvrdí ministr zemědělství Miroslav Toman.

Neplatí však pravidlo, že řetězce vždy zatajují výrobce. Zákazník se často jeho původ nedozví ani u potravin nadnárodních koncernů, jako je Unilever.

„Tento krok navazuje na cíle resortu podporovat výrobu a spotřebu potravin původem z Česka. Povinnost by se vztahovala na subjekty, respektive výrobce, usazené na území Česka,“ vysvětluje ministerstvo, přičemž velké koncerny, jako je Nestlé, Unilever nebo Mondelez, v tuzemsku sídlí.

Pozor, spotřebitelé jsou čtiví

Důvodů pro zatajování názvu výrobce existuje několik. Podle jedné z oslovených mlékáren někdy producent nechce být sám na obalu vidět, protože pod privátní značkou nabízí produkt s nižší kvalitou, na který není úplně hrdý.

Jindy si to zase nepřeje prodejce. Požadavek na anonymitu prosazuje, protože chce propagovat pouze svoji značku. K tomuto názoru se přiklání i Radim Pařík, který v minulosti vedl například polskou pobočku německého řetězce Kaufland.

„Spotřebitelé jsou velmi čtiví. Kdyby řetězec uvedl výrobce, nedosáhl by maximalizace reklamního potenciálu, který nabízí privátní brand,“ vysvětluje Pařík. Názor, že obchodník výrobce tají z důvodu ochrany před konkurencí, odmítá. „Výrobní kapacity jsou omezené, u­ jednoho výrobce se vyrábí klidně více privátních značek různých řetězců,“ dodává.

Šéf řetězce Tesco pro střední Evropu Matt Simister dříve v rozhovoru pro MF DNES prohlásil, že firma výrobce na privátních značkách ve většině případů neuvádí, a zapochyboval o tom, že zákazník takovou informaci chce znát.

Neuvádění je však běžné napříč trhem. „Údaje o výrobci a původu označujeme v souladu s platnou legislativou takzvaným CZ kódem. Pod ním lze informace o původu zboží dohledat na internetu, nebo je na požádání rádi sdělíme,“ zdůvodnila Rita Gabrielová, mluvčí řetězce Globus.

Nejhorší jsou mléčné výrobky

Povinnost uvádět výrobce dnes platí u prodeje nebaleného masa, ale také u nápojů s obsahem alkoholu nad 1,2 procenta. U balených potravin stačí uvést na obalu název a­ adresu provozovatele potravinářského podniku, který nese za potravinu odpovědnost.

Tímto podnikem často v praxi bývá obchodní řetězec. Zákazník se pak dočte jen obecnou informaci Vyrobeno v­ ČR popřípadě v Evropské unii.

U potravin živočišného původu, jako jsou uzeniny a mléčné výrobky, je nutné uvádět takzvanou identifikační značku – oválný kód se zkratkou země – podle které je výrobce dohledatelný na internetu. Vypovídá o posledním zpracovateli, u něhož došlo k podstatné manipulaci s potravinou. Výrobce je tak pro zákazníka těžko zjistitelný.

„Dá se to dohledat, ale pro zákazníka je to složité,“ říká Jiří Kopáček, předseda Českomoravského svazu mlékárenského. Pod značkou CZ navíc může být česká firma, která dala výrobku minimální přidanou hodnotu. Sýr vyrobený v Polsku může vypadat jako český, přestože byl v tuzemsku jen nakrájený nebo zabalený.

Právě mezi mléčnými výrobky je nejvíce privátních značek. Podle Kopáčka jich je už zhruba polovina ze všech výrobků a ve většině případů obchodní řetězce výrobce neuvedou. „Nezveřejňování je součást obchodního boje mezi řetězci,“ myslí si.

Prodejci nabízejí vlastní značky v ­různých kvalitativních řadách. Podle průzkumu společnosti Billa je devět z deseti lidí kupuje kvůli ceně, zároveň však mají dojem, že jsou méně kvalitní.

Miroslav Koberna z Potravinářské komory ČR je považuje za jeden z­ největších problémů obchodu. Zároveň však připouští, že už jsou mezi nimi i kvalitní výrobky s certifikací Česká cechovní norma pro české potraviny. Naopak Klasu privátní značky získat nemohou.

Rozporuplný je někdy také postoj samotných výrobců, kterým zajišťují stabilní odběry. „U některých položek prodáváme kvůli privátním značkám méně vlastních výrobků, neplatí to ale všude,“ říká ředitel Jaroměřické mlékárny Bedřich Štecher. Mluvčí Choceňské mlékárny Jan Fogl podotkl, že jsou ze strany řetězců podporovány více než ostatní brandové výrobky dodavatelů.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Prodat MUS byla priorita. Kupující nebyl nedůvěryhodný, zaznělo u soudu

Obviněný Jiří Diviš (vlevo) míjí exministra financí Pavla Mertlíka cestou do...

Přímý prodej státního podílu v Mostecké uhelné společnosti vnímala vláda Miloše Zemana jako ekonomicky nejvýhodnější,...

Banky hlásí další „dobrý ročník“. Za čtvrt roku vydělaly 18 miliard

Ilustrační snímek

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním čtvrtletí stoupl čistý zisk meziročně o 128 milionů na 18,34 miliardy korun....

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Najdete na iDNES.cz