Nejde tolik o hru "já na bráchu, brácha na mě", ale o způsob náboru, který stále častěji podporují i sami šéfové firem.
"Potvrzuje se, že nejlepší většinou přicházejí právě na základě doporučení. Vysvětlení je prosté a spočívá v pořekadle ‚vrána k vráně sedá‘. Lidé mají tendenci stýkat se s lidmi podobného založení," vysvětluje jeden z důvodů, proč si firmy tento nábor oblíbily, Alžběta Indrová, personální ředitelka softwarové společnosti Adastra.
"Doporučení je jeden z nejlepších zdrojů nových zaměstnanců," potvrzuje také personální šéf Jiří Ron ze společnosti Accenture. Ta zaměstnává konzultanty, počítačové experty i účetní. Ročně přes své zaměstnance najdou pětinu lidí z těch, co potřebují.
"Rádi bychom, aby se tento podíl zvýšil až na 30 procent," dodává Ron. I podle něho se na tato doporučení dá spoléhat. "Rychleji se zapracují a i fluktuace je mezi nimi výrazně nižší," podotýká.
Podobně si pochvaluje své zaměstnance coby vyhledávače šikovných kolegů i společnost LCS International, ve které pracují hlavně počítačoví odborníci. Ročně tak naberou také pětinu z nových lidí.
"Doporučení samo však nestačí, i když je významné, protože takoví lidé většinou mají ‚správnou krevní skupinu‘ a je předpoklad, že zapadnou do týmu. Samozřejmě musí projít obvyklým přijímacím řízením," popisuje personální ředitelka Jana Novosadová.
Lidé vědí, koho doporučují
Všichni personalisté se shodují, že jejich zaměstnanci si dávají pozor na to, koho doporučí. Jde jim o jméno a nechtějí mít kolegu, na kterého se nemůžou spolehnout.
"Náš úspěch je závislý na kvalitě úsudku zaměstnanců. Proto jim důvěřujeme i při výběru nových kolegů," dodává personální šéfka Adastry.
Své lidi hledají však i přes personální agentury nebo inzercí. Mezi země, kde firmy hodně dají na své zaměstnance, patří i USA, Nizozemsko nebo Maďarsko, nejvíce však Mexiko a Turecko. V Česku roste hlad po schopných lidech, a tak firmy své zaměstnance motivují k tomu, aby někoho našli. Platí jim často deset a více tisíc korun jako jednorázovou prémii. Někdy čekají, až nováček projde tříměsíční zkušební dobou, někdy i rok, a pak odměnu vyplatí. Veřejně však firmy o částkách nechtějí mluvit.
Doporučení se líbí i těm, kdo práci hledají. Každý druhý, kdo si hledá práci, se totiž obává toho, že životopis ani pohovor neukázal možnému zaměstnavateli, co v nich je, uvádí se v průzkumu. Skoro polovina z uchazečů o práci si stěžuje i na to, že během pohovoru se k nim firma chovala nefér. Pětina lidí však přiznala, že ani oni nehráli jen čistou hru a švindlovali v tom, co napsali v životopise. Nejčastěji nadhodnotili svůj minulý příjem. Vyšlo najevo i to, že muži mají větší sebevědomí ve vyjednávání o nové práci než ženy a tolik si nepřipouštějí, že by neuspěli.
Druhý nejčastější způsob, který si Češi volí při hledání práce, je přímé oslovení firmy. Z takřka tří stovek oslovených lidí v Česku to přiznala téměř čtvrtina z nich. Hodně lidí taky odpovědělo, že při hledání práce se spolehnou na internet a inzeráty v novinách. A zhruba 16 procent lidí mělo to štěstí, že si je našla nová práce sama. Buď se ozvala personální agentura, nebo někdo z jiné firmy. Průzkum v Česku provedla společnost Kelly Services/Talents Czech, která vznikla loni, když pátá největší personální agentura na světě Kelly Services koupila za několik desítek milionů tuzemskou firmu Talents Technology.