A nesoulad v pohledu na to, co lidi více motivuje, panuje i v dalších oblastech. "Firmy často nabízejí jazykové kurzy, ale u zaměstnanců zůstává odborné vzdělávání v pořadí benefitů spíše na nižších pozicích," popisuje Aleš Křížek, šéf personální agentury Robert Half, která průzkum zpracovala.
Zalíbení Čechů v odpočívání potvrzuje i skutečnost, že stále více pracujících by si nepřálo pět, ale dokonce šest týdnů dovolené – tedy o dva více, než je ze zákona povinné.
"Takovou výhodu ale nabízí jen 2,5 procenta zaměstnavatelů v Česku," krotí apetit pracujících Křížkův kolega Jan Bílek.
S úspěchem se podle průzkumu příliš často nesetkávají ani takzvané teambuildingové akce, při nichž by měli zaměstnanci zpravidla mimo pracovní dobu stmelovat kolektiv.
Naopak možnost vzít si třeba kvůli náhlým zdravotním potížím beztrestně "áčko", vznešeně nazývané sick day, mají Češi rádi. Z oslovených firem je nabízí třeba Vodafone nebo Microsoft.
Stále častěji dávají podniky svým lidem možnost vybrat si výhody na míru – například formou takzvané cafeterie. Zaměstnanci dostanou určitý počet bodů, které se jim odečítají podle hodnoty čerpané výhody.
"Od letošního roku na ně mají nárok všichni, a to včetně dělnických pozic," říká mluvčí Skansky Jan Hrabovský. Použít je mohou třeba na sportovní aktivity, vzdělávání či kulturu. "Nejoblíbenější jsou však příspěvky na dovolenou," dodává.
Ne všem tužbám zaměstnanců firmy vycházejí vstříc. "Žádaná by byla třeba firemní mateřská škola, náklady na její vybudování a legislativní podmínky ji však činí těžko dostupnou," uvedla Martina Kemrová z T-Mobile.
Firmy tak hledají alespoň různá dílčí řešení. "Rodiče s malými dětmi u nás mohou využít částečný pracovní úvazek," uvedl personální ředitel Microsoftu Markus Köhler. Česko však zatím stále patří k zemím, v nichž je práce na částečný úvazek nejméně nabízena.