Zavedení systému provázela řada problémů.

Zavedení systému provázela řada problémů. | foto: Martin Adamec, MF DNES

Za 70 dnů provozu přineslo mýtné miliardu korun

  • 159
Mýtný systém, který začal v České republice fungovat 1. ledna 2007, už přinesl jednu miliardu korun. Každou hodinu elektronické mýtné generuje asi 600 tisíc korun a podle mluvčí Ředitelství silnic Martiny Vápeníkové se dají čekat ještě lepší výsledky. Silné měsíce na silnicích totiž teprve přijdou.

Už první týden fungování se na mýtném vybralo přes 63 milionů korun. Každý další týden přibývalo přes sto milionů. Miliardovou hranici mýtné zdolalo v pondělí ve 14 hodin.

Státní fond dopravní infrastruktury, na jehož účet všechny výnosy z mýtného putují, plánuje ve svém rozpočtu na rok 2007 čistý příjem z mýtného 2,8 miliardy. Aby se předpoklad fondu splnil, musel by být celkový výnos systému asi 4,8 miliardy korun. Zhruba dvě miliardy je nutné zaplatit firmě Kapsch za služby a vybudování systému.

Ředitel české pobočky Kapsche Karel Feix už dříve celoroční výnos z mýtného odhadl na 5,4 miliardy.

Podle Ředitelství silnic a dálnic přináší do systému nejvíc peněz české kamiony. V celkovém objemu je to přes 65 procent všech zaúčtovaných transakcí. Pak následují řidiči ze Slovenska, Polska, Maďarska a Německa. Na konci žebříčku jsou vozy  z Ázerbájdžánu, Libye a Arménie.

Přes šedesát procent ze zhruba 150 tisíc vydaných palubních jednotek nicméně drží cizinci. Každý týden navíc přibývá čtyři až pět tisíc řidičů, což je po dvou měsících fungování stále poměrně vysoké číslo, uvedl Karel Feix.

Sedm milionů na pokutách
Mýtné musí platit kamiony těžší než 12 tun, povinnost platí i pro autobusy. Někteří řidiči kteří se snaží systém obejít a svézt se zadarmo. Do pondělí 12. března už celníci, kteří kontrolu zajišťují, odhalili přes pět tisíc případů porušení předpisů a na pokutách celkem vybrali 6,9 milionu korun.

Zavádění systému elektronického mýtného přitom provázela řada problémů. Nejprve se vedly dlouhé spory o tom, zda zavést systém mikrovlnný nebo satelitní. Tři z uchazečů navíc protestovali, když byli vyřazeni ze soutěže kvůli formálním nedostatkům.

Poslední vlnu nevole vzbudil dodatek ke smlouvě, který s Kapschem loni uzavřelo ministerstvo dopravy. Podle kritiků dodatku byl pro stát nevýhodný, což minulý týden ve svém výroku potvrdil i antimonopolní úřad. - více zde

,