Z Česka a Slovenska se stává automobilová velmoc

  1:00aktualizováno  1:00
V Detroitu jsou automobilky různých značek pár kilometrů od sebe. V bývalém Československu jsou od sebe spíše stovky kilometrů, přesto si bývalá federace již nyní vysloužila název středoevropský Detroit.
Automobilka TPCA v Kolíně.

Automobilka TPCA v Kolíně. | foto: Radek CihlaMF DNES

Nikde jinde v Evropě neprožívá výroba aut takový rozmach jako v jejím středu.

Ve čtvrtek otevřený závod francouzské společnosti PSA Peugeot Citroën ve slovenské Trnavě je dalším krokem k vytvoření automobilové velmoci. V roce 2010 by se v Česku a na Slovensku měly ročně vyrábět dvamiliony aut.

Až dosud mělo Česko ve výrobě aut navrch, dvěma novými automobilkami nás však Slováci začínají dohánět.

"Vidíme v tom jen samé výhody. Bude to mít vliv na nezaměstnanost, obchodní bilanci, hrubý domácí produkt. Negativa nevnímáme," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek.

V Trnavě se vyrábějí Peugeoty 207 již od léta, k velké nelibosti hlavně britských odborářů. PSA uzavírá v anglickém městě Ryton svůj závod, o práci přijde více než dva tisíce lidí. Do nově otevřené automobilky investovali Francouzi 700 milionů eur. Každý rok má slovenský závod chrlit 300 000 aut.

Stejné množství chystá i žilinská Kia, kterou čeká slavnostní otevření zhruba za měsíc.

V bývalé federaci se již dnes vyrábějí vozy pěti značek: Škoda v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, Toyoty, Peugeoty a Citroëny v Kolíně, Volkswageny v Bratislavě, Peugeoty v Trnavě. K tomu již běží zkušební výroby vozů Kia v Žilině, v Nošovicích se chystá Hyundai.

Česko-slovenský Detroit se tak dostává do čela žebříčku největších evropských výrobců aut. Již letos předstihne Česko jistě Itálii, v přepočtu vyrobených aut na tisíc obyvatel bude Slovensko za pár let na prvním místě v Evropě.

Levné mzdy a tradice táhnou
Co automobilky do středu Evropy láká? Nejsou to jen nižší mzdy, jak se může na první pohled zdát. I když rozdíl mezi platy je stále vysoký: mzdové náklady u dělníků ve Volkswagenu v Německu jsou 45 euro na hodinu (1200 korun), v Mladé Boleslavi něco přes sedm euro (196 korun).

"Rozdíly v platech jsou stále vysoké, z bývalých socialistických zemích jsou v rámci koncernu lepší platy jen v Maďarsku," říká šéf odborů ve Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Náklady na zaměstnance však nejsou v ceně auta zdaleka to nejdůležitější, nepřesahují patnáct procent. Podle Šípka stojí za přílivem zahraničních automobilek také dobrá poloha ve středu Evropy a dostatek kvalifikovaných pracovníků společně se strojařskou tradicí.

Najít dostatek lidí však může být za pár let problém, již teď automobilky varují, že lidí s technickým vzděláním je čím dál méně.

Podle prognóz analytiků z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers dosáhnou v roce 2010 české automobilky kapacity přes milion aut ročně, slovenské 850 tisíc vozidel.

Už letos česká výroba aut díky plnému rozjezdu kolínské TPCA stoupla o více než polovinu, do konce roku přesáhne hranici 800 tisíc.

Auta jsou dnes v obou zemích klíčovým odvětvím. V Česku mají na roční průmyslové výrobě zhruba pětinový podíl, na Slovensku dokonce čtvrtinový. Až se rozjede nošovický Hyundai, bude v automobilkách a u jejich dodavatelů pracovat 150 tisíc lidí.

"V Česku se na nárůstu objemu výroby bude podílet především Hyundai, který by měl v továrně v Nošovicích zahájit výrobu v roce 2008," uvedl Marek Romancov z PwC.

Na Slovensku zaměstnává výroba aut 58 tisíc lidí, po rozjezdu závodů PSA a Kia přibude podle odhadů Slovenského sdružení automobilového průmyslu dalších 35 tisíc míst.

Množství různých značek může podle Šípka zajistit to, že by v případě odbytových potíží jedné značky neměl být v problémech celý zdejší autoprůmysl.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Humanoid do každé firmy: mít robota je in. V Česku je jich už dvacet

V Česku se šíří móda programovatelných robotů, kteří baví zákazníky. Umí tančit, odpovídat na otázky a třeba i potřást...

Místo datového centra letadlo s hangárem. NKÚ prověřil dotace na inovace

Evropské dotace v Česku využívají i firmy se sídlem mimo Evropskou unii. A namísto datového centra si pořídí třeba dron...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

PŘEHLEDNĚ: Realitní makléře čekají změny, regulace spěje do finále

Návrh zákona o realitním zprostředkování prošel ve Sněmovně druhým čtením. Legislativa z dílny ministerstva pro místní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz