Wolt investuje do bezemisní dopravy. V Praze testuje nové způsoby doručování

Autor:
  13:00
Finská rozvozová platforma Wolt vstupuje do další fáze své expanze v oblasti městské logistiky. V Praze zahajuje testování elektrických doručovacích vozítek a elektrokol s cílem snížit uhlíkovou stopu a zároveň optimalizovat náklady na provoz.
Wolt investuje do bezemisní dopravy. V Praze testuje nová doručovací vozítka....

Wolt investuje do bezemisní dopravy. V Praze testuje nová doručovací vozítka. (22. dubna 2025) | foto: Wolt

Program Better Cities Fund, který má kurýrům pomoci s přechodem na bezemisní dopravu, zahrnuje granty v hodnotě 2,5 milionu korun a spolupráci s evropskou iniciativou EIT Urban Mobility.

Podle vedení společnosti tvoří doručování až 80 procent environmentální zátěže, v České republice se automobilem doručuje 72 procent objednávek. Se snižováním uhlíkové stopy má pomoct pilotní projekt, který počítá s tříměsíčním testováním dvaceti bezemisních vozidel v ulicích Prahy. Společnost zároveň zavádí motivační programy pro kurýry a stanovuje nové smluvní podmínky pro partnerské logistické firmy, které se připojí ke snaze o přechod na ekologičtější dopravu.

Nesnadný život kurýrů. Bojují s počasím a stresem, zato i zhubnou

Projekt má také urbanistické a regulační souvislosti. V době, kdy se města potýkají s dopravními zácpami, hlukem a znečištěním, může přesun části doručovacího provozu na elektrokola a kompaktní vozítka přinést úlevu přetíženým komunikacím.

„Provozní náklady u elektrických vozidel jsou až o 90 procent nižší než u klasických automobilů. To je zásadní výhoda nejen z pohledu udržitelnosti, ale i ekonomické efektivity,“ říká Jakub Moťovský, ředitel strategie a inovací pro kurýry ve střední Evropě.

Elektrická vozítka

Nová generace elektrických doručovacích prostředků například vozítka VOK S a SmartVélo N°3 přináší významné úspory. Kromě nulových emisí slibují i nižší provozní náklady, méně poruch a tím i vyšší dostupnost pro každodenní rozvoz. Výměnné baterie a možnost dobíjení z běžné zásuvky zjednodušují provozní logistiku.

To vše má přímý dopad na finanční udržitelnost kurýrské práce, která v posledních letech čelí tlaku na snižování marží a vyšším nákladům spojeným s provozem spalovacích vozidel. Možnosti zvýšit čistý výdělek kurýrů tak mohou znamenat vyšší zájem o tuto formu výdělku. „Elektrické vozítko může kurýrovi přinést reálnou úsporu několika tisíc korun měsíčně,“ dodává Moťovský.

Kurýři Woltu a Foodory spojili síly. Vstoupí do protestu proti snížení odměn

Například model SmartVélo N°3 je schválený pro provoz na cyklostezkách, čímž uvolňuje prostor v klasické dopravě. Pokud by podobný model přepravy nahradil část dodávek v centru Prahy, mohlo by jít i o zásadní argument při tvorbě městských dopravních strategií.

Přizpůsobení se nízkoemisní zóně

Zároveň roste tlak ze strany Evropské unie na plnění klimatických závazků včetně dekarbonizace dopravy ve městech. Lokální pilotní projekty, jako ten pražský, tak mohou sloužit jako podklad pro širší implementaci městských regulací, například při zavádění nízkoemisních zón.

Wolt nově spustil službu Walkers, která umožňuje kurýrům doručovat objednávky pěšky a s využitím městské hromadné dopravy přímo v centru Prahy. Tato metoda je obzvlášť efektivní a rychlá, zejména v rušném centru. Pěší doručování bylo v Praze spuštěno 8. dubna 2025.

„Pěší kurýři pomáhají snižovat dopravní zátěž v centru města a zároveň minimalizují uhlíkovou stopu. Zároveň představují další flexibilní možnost výdělku pro kurýrní partnery,“ doplnil Moťovský.

Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa

V Praze se počet pěších kurýrů pohybuje mezi 5 a 15 týdně v závislosti na aktuální poptávce. Zaměřují se zejména na historické části města, jako je Staré Město, kde je doprava často omezená i pro cyklisty. Pěší doručování tak přispívá k zachování jedinečného charakteru centra.

Kurýři doručují průměrně na vzdálenost 800 metrů. Sami si volí, kdy a jak chtějí doručovat, a mohou kdykoli přejít na jiný způsob dopravy. Kromě Prahy funguje pěší doručování také v dalších městech, například v Bělehradě a Budapešti, a rozšiřuje se i do dalších evropských a mimoevropských lokalit.

Z ekonomického hlediska je klíčový i dopad na pracovní trh v segmentu městských služeb. Zefektivnění doručování a nižší bariéry vstupu například možnost získání elektrického vozítka díky grantu mohou otevřít trh většímu počtu zájemců o kurýrskou práci, včetně studentů nebo seniorů, kteří by si jízdu na klasickém kole nevybrali.

„Pražská infrastruktura, s postupným budováním cyklopruhů a lepší dostupností nabíjecích míst, vytváří vhodné podmínky pro rozvoj alternativních forem dopravy. Potenciál elektrických kurýrních vozítek vnímáme jako nástroj nejen k ekologické změně, ale i k diverzifikaci pracovních příležitostí,“ říká Eliška Bajgarová z EIT Urban Mobility.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

Rtuť pomáhá Senegalcům dostat se ke zlatu. Jenže je zároveň pomalu zabíjí

V senegalském regionu Kedougou ženy při těžbě zlata běžně používají toxickou rtuť a tím ohrožují zdraví své i svých dětí. Navzdory slibům vlády zůstává bezpečnější technologie nedostupná a rtuť...

18. května 2025

Vietnam začne bojovat proti padělkům. Ale jen proti těm, které sám dováží

Vietnamská ekonomika je postavena na prodeji svých výrobků ve zbytku světa. Dlouhodobě se ale musí vypořádávat s nálepkou producenta a obchodníka s padělaným zbožím. Nyní se však zdá, že se i kvůli...

18. května 2025

Rychlotratím vládne Čína. V USA vlaky nikde nepřekonají rychlost 250 km/h

Ačkoliv ve Spojených státech žije 340 milionů lidí a nachází se tam více než pět tisíc veřejných letišť i 71 mezistátních dálnic, opravdovou vysokorychlostní železniční trať by tam cestující hledali...

18. května 2025

Nacionalista je každý, než dojde na peněženku. Experiment zjistil, co Američané chtějí

Když prezident Donald Trump před několika týdny uvalil nová cla na čínské zboží, mnoho Američanů hlasitě prohlašovalo, že by raději podpořili americkou výrobu, než nakupovali levné produkty z Asie....

18. května 2025

Čína uvalí antidumpingová cla na plasty, nejvyšší budou mít dovozci z USA

Antidumpingová cla až 74,9 procenta zavádí Čína na dovoz kopolymerů polyoxymethylenu (POM). To je druh technického plastu s vysokou pevností, tvrdostí a rozměrovou stabilitou. Cla zasáhnou vývozce z...

18. května 2025  10:58

Teplo z datových center hřeje Finy. Někde už se rozloučili i s teplárnami

Datových center po celém světě přibývá. Jejich provoz je však energeticky velice náročný a vzniká při něm množství zbytkového tepla. Ve Finsku se ale snaží tyto negativní vlivy částečně zmírňovat....

18. května 2025

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

18. května 2025

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

18. května 2025

OBRAZEM: Solná pole jako byznys. V Bangladéši na nich závisí miliony lidí

Na pobřeží Indického oceánu v bangladéšském Chittagongu dobývají drobní farmáři odpařováním z mořské vody sůl. Jejich namáhavá práce ovlivňuje ekonomiku celé země, ročně vyprodukují přes dva miliony...

17. května 2025

Nákupy jsou out, zážitky in. Čínští turisté dobývají svět s jasnou vizí

Čínští cestovatelé přecházejí od skupinových výletů k individuálnímu cestování. Dávají přednost dobrodružství a zážitkům před nákupy a luxusním zbožím. Měnící se preference cestovatelů, kteří v...

17. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsou cla skutečně vždy a všude čisté zlo? Nemá Trump náhodou v něčem pravdu?

Premium

Kritici vysokých cel zaváděných americkou administrativou upozorňují, že cla jsou neobhajitelná, protože brzdí mezinárodní dělbu práce, a tedy prosperitu světové ekonomiky. Měli bychom ale dělbu...

17. května 2025

Trump letos propustil desítky tisíc Američanů. Dopady už pociťují i soukromníci

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa od počátku roku 2025 již zrušila více než 280 tisíc federálních míst, což je téměř osmkrát víc než za celý loňský rok. Desetitisíce Američanů,...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.