Program Better Cities Fund, který má kurýrům pomoci s přechodem na bezemisní dopravu, zahrnuje granty v hodnotě 2,5 milionu korun a spolupráci s evropskou iniciativou EIT Urban Mobility.
Podle vedení společnosti tvoří doručování až 80 procent environmentální zátěže, v České republice se automobilem doručuje 72 procent objednávek. Se snižováním uhlíkové stopy má pomoct pilotní projekt, který počítá s tříměsíčním testováním dvaceti bezemisních vozidel v ulicích Prahy. Společnost zároveň zavádí motivační programy pro kurýry a stanovuje nové smluvní podmínky pro partnerské logistické firmy, které se připojí ke snaze o přechod na ekologičtější dopravu.
Nesnadný život kurýrů. Bojují s počasím a stresem, zato i zhubnou![]() |
Projekt má také urbanistické a regulační souvislosti. V době, kdy se města potýkají s dopravními zácpami, hlukem a znečištěním, může přesun části doručovacího provozu na elektrokola a kompaktní vozítka přinést úlevu přetíženým komunikacím.
„Provozní náklady u elektrických vozidel jsou až o 90 procent nižší než u klasických automobilů. To je zásadní výhoda nejen z pohledu udržitelnosti, ale i ekonomické efektivity,“ říká Jakub Moťovský, ředitel strategie a inovací pro kurýry ve střední Evropě.
Elektrická vozítka
Nová generace elektrických doručovacích prostředků například vozítka VOK S a SmartVélo N°3 přináší významné úspory. Kromě nulových emisí slibují i nižší provozní náklady, méně poruch a tím i vyšší dostupnost pro každodenní rozvoz. Výměnné baterie a možnost dobíjení z běžné zásuvky zjednodušují provozní logistiku.
To vše má přímý dopad na finanční udržitelnost kurýrské práce, která v posledních letech čelí tlaku na snižování marží a vyšším nákladům spojeným s provozem spalovacích vozidel. Možnosti zvýšit čistý výdělek kurýrů tak mohou znamenat vyšší zájem o tuto formu výdělku. „Elektrické vozítko může kurýrovi přinést reálnou úsporu několika tisíc korun měsíčně,“ dodává Moťovský.
Kurýři Woltu a Foodory spojili síly. Vstoupí do protestu proti snížení odměn![]() |
Například model SmartVélo N°3 je schválený pro provoz na cyklostezkách, čímž uvolňuje prostor v klasické dopravě. Pokud by podobný model přepravy nahradil část dodávek v centru Prahy, mohlo by jít i o zásadní argument při tvorbě městských dopravních strategií.
Přizpůsobení se nízkoemisní zóně
Zároveň roste tlak ze strany Evropské unie na plnění klimatických závazků včetně dekarbonizace dopravy ve městech. Lokální pilotní projekty, jako ten pražský, tak mohou sloužit jako podklad pro širší implementaci městských regulací, například při zavádění nízkoemisních zón.
Wolt nově spustil službu Walkers, která umožňuje kurýrům doručovat objednávky pěšky a s využitím městské hromadné dopravy přímo v centru Prahy. Tato metoda je obzvlášť efektivní a rychlá, zejména v rušném centru. Pěší doručování bylo v Praze spuštěno 8. dubna 2025.
„Pěší kurýři pomáhají snižovat dopravní zátěž v centru města a zároveň minimalizují uhlíkovou stopu. Zároveň představují další flexibilní možnost výdělku pro kurýrní partnery,“ doplnil Moťovský.
Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa![]() |
V Praze se počet pěších kurýrů pohybuje mezi 5 a 15 týdně v závislosti na aktuální poptávce. Zaměřují se zejména na historické části města, jako je Staré Město, kde je doprava často omezená i pro cyklisty. Pěší doručování tak přispívá k zachování jedinečného charakteru centra.
Kurýři doručují průměrně na vzdálenost 800 metrů. Sami si volí, kdy a jak chtějí doručovat, a mohou kdykoli přejít na jiný způsob dopravy. Kromě Prahy funguje pěší doručování také v dalších městech, například v Bělehradě a Budapešti, a rozšiřuje se i do dalších evropských a mimoevropských lokalit.
Z ekonomického hlediska je klíčový i dopad na pracovní trh v segmentu městských služeb. Zefektivnění doručování a nižší bariéry vstupu například možnost získání elektrického vozítka díky grantu mohou otevřít trh většímu počtu zájemců o kurýrskou práci, včetně studentů nebo seniorů, kteří by si jízdu na klasickém kole nevybrali.
„Pražská infrastruktura, s postupným budováním cyklopruhů a lepší dostupností nabíjecích míst, vytváří vhodné podmínky pro rozvoj alternativních forem dopravy. Potenciál elektrických kurýrních vozítek vnímáme jako nástroj nejen k ekologické změně, ale i k diverzifikaci pracovních příležitostí,“ říká Eliška Bajgarová z EIT Urban Mobility.