Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když neskočíte na první nabídku e-shopu, můžete na webu ušetřit i tisíce

Internetové obchody pokračují v propadu. Loni se poprvé jejich tržby v tuzemsku meziročně snížily a letošní rok nastavený kurz potvrzuje. V prvním čtvrtletí e-shopy zaznamenaly proti loňsku pokles o 13 procent.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shoptet

Lidé viditelněji šetří, a i když nakupují online přibližně stejně jako loni, hodnota objednávky se snižuje. Její průměrná hodnota v prvním čtvrtletí dosáhla 1 380 Kč, vyplývá z dat cenového srovnávače Heureka.cz. Před dvěma lety přitom přesahovala dva tisíce korun.

„Zákazníci více srovnávají a kontrolují cenu výrobků, rozmýšlejí, než nakoupí, a hledají ty nejvýhodnější nabídky. U výrobků, které nakupují online pravidelně, například drogerii nebo krmiva pro zvířata, jsou ochotni změnit značku, pokud je to cenově výhodnější,“ popisuje Tomáš Braverman, generální ředitel Heureka Group.

Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jsou zákazníci na cenu velmi citliví. „Proti covidovým rokům se daří více například potravinám, méně pak elektronice či prodejcům sportovního vybavení. To ale do značné míry souvisí s předzásobením během covidu,“ tvrdí výkonný ředitel APEK.E-shopy jsou vůči kamenným prodejnám ve výhodě, protože těží z nižších nákladů na provoz.

Vyplatí se proto brouzdat po internetu a trpělivě hledat nejvýhodnější nabídku. Ceny stejného produktu se totiž v různých e-shopech dramaticky liší.

„Nedávno jsem kupoval nafukovací matraci na chatu. Na jednom e-shopu stála 1 299 korun, ale hledal jsem dál a nestačil jsem se divit. Nakonec jsem místo 1 299 korun zaplatil 699 korun, a to včetně dopravy,“ svěřil se zákazník Martin z Prahy, který ušetřil za cenu delší dodací lhůty.

„V současné situaci se pro zákazníky stává klíčovým faktorem cena a je to zcela pochopitelné. Rozhodně se ale nedá říct, že jde o jediný faktor, kterým by se řídili,“ uvádí Samuel Huba, šéf společnosti Shoptet, která nabízí technické řešení pro e-shopy.

Ceny podle robota

Vyhledávání produktů na internetu se proměňuje spolu s tím, jak se mění chování zákazníků i dostupné technologie.

Obraty e-commerce zaznamenaly historický pokles. Snížil se i počet e-shopů

„Spotřebitelé jsou stále informovanější a využívají různé online nástroje a platformy k porovnávání cen, čtení recenzí a hledání nejlepších nabídek,“ popisuje Petr Heller, který založil e-commerce platformu Retailys.

„Mnoho lidí před cenou preferuje také kvalitní zákaznický servis, rychlost doručení, možnost vrácení zboží či prostě jen unikátnost produktové nabídky. Zpravidla platí, že vysoká cena může být pro některé zákazníky přijatelná, pokud ji doprovází výjimečná hodnota nebo služba,“ dodává Heller.

Tuzemským zákazníkům se navíc nabídka stále rozšiřuje. Od května na český trh vstoupila dvě internetová tržiště – polské Allegro a německý Kaufland. Ty fungují jako agregátory stovek či tisíců prodejců, kteří zboží nabízejí za různé ceny. Pomáhají tak zákazníkům mimo jiné najít nejvýhodnější nabídku na trhu.Na opačné straně škály internetových prodejců se nacházejí tisíce drobných e-shopů, často navázaných na lokální prodejny nebo živnostníky. Právě menší prodejci specializující se na konkrétní kategorie produktů nyní podle Shoptetu zažívají výrazný růst.

„Malí hráči dnes získávají větší podíl na trhu, a to i na úkor velkých jmen. Konkurovat jim mohou třeba díky chytrým inovacím, jejich silnou stránkou je však i osobní přístup a specializovanost,“ říká Huba.Malí a střední obchodníci se pružněji přizpůsobují, například snižováním marží. Navíc na rozdíl od velkých e-shopů nedrží velké skladové zásoby. „Na tom nedávno vyhořel Dedoles. Všechny finance měl ve zboží, ale poptávka klesla,“ dodává.

„V poslední době kartami zamíchal vzestup umělé inteligence, která majitelům obchodů pomáhá s čím dál komplexnějšími úkoly,“ popisuje šéf Shoptetu Huba. Podle něj se tím zlepšuje i zážitek zákazníků z nakupování, takže lze v tomto směru očekávat silný konkurenční boj mezi e-shopy. „Kdo chce být nejlepší, musí umět rychle inovovat,“ tvrdí Huba.

Dalším trendem, který internetovým obchodům pomáhá více vydělávat, je prodej přes více online kanálů současně. Obchod může své produkty nabízet kromě vlastního e-shopu také na internetovém tržišti, ceny přitom nastavuje různě v závislosti na tom, na které zákazníky cílí.

„Na tržištích či srovnávačích, kde je velká konkurence, obchodník konkuruje nízkou cenou. Tentýž produkt ale ve svém vlastním e-shopu prodává za cenu vyšší, zato s kvalitnějším servisem. Na jiném svém e-shopu, třeba zahraničním, zase využívá například menší lokální konkurenci,“ popisuje Heller.

Skutečně pokročilí obchodníci využívají podle něj navíc moderní e-commerce platformy s podporou umělé inteligence, které nastavují ceny konkrétnímu zákazníkovi na míru na základě jeho předchozích nákupů. Anebo analyzují aktuální poptávku a v návaznosti na to automaticky mění ceny, třeba i v průběhu dne,“ tvrdí Heller.

Pozor na kratší záruky!

Velké e-shopy většinou nehazardují se svou pověstí, takže případné reklamace nebývají problematické. Zákazníci by přesto měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, zda nakupují u spolehlivého e-shopu.

„Pozor by si měli dát na e-shopy, které se tváří, že mají veškeré zboží skladem, ale ve skutečnost je po zakoupení zákazníkem teprve objednávají v Asii,“ upozorňuje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, která je dodavatelem e-shopových řešení.

Část e-shopů skončí, část bude na prodej, tvrdí šéf e-mailingové platformy

„Zboží pak dorazí až za dlouhé týdny. Seznam těchto e-shopů není složité dohledat. Velké otazníky by u kupujícího měla také vzbudit absence telefonního čísla,“ dodává Pech.

Na zahraničních internetových tržištích může zase nastat problém s reklamací. Je proto důležité pečlivě si přečíst podmínky prodeje a reklamační řád.

„Délka záruky se řídí zemí původu prodejce. Může se tedy klidně jednat o záruku trvající pouze dvanáct měsíců. Proto by zákazníci měli být opatrní a pečlivě si vybírat, od koho nakupují, ať už z důvodu délky záruky, nebo jednoduchosti případné reklamace,“ upozorňují zástupci internetového obchodu Alza.cz.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...