Začátky firmy Walmark v garáži rodinného domu v Bystřici byly velmi skromné: O výrobu v pravém slova smyslu tehdy ani nešlo: spíš se tu balily dovážené vitaminy.
Walachovi začínali tak jako většina jiných malých podnikatelů z počátku 90. let - obchodem. Dvojčata Adam a Mariusz (tehdy osmadvacetiletí učitelé matematiky) přiměla v roce 1990 staršího Valdemara, aby opustil místo ekonoma v Tesle a založil s nimi firmu na dovoz počítačů.
Brzy rozpoznali velké šance v obchodech se zemědělskými produkty a potravinami. Walmark si pak několik let držel pozici vůbec největšího evropského obchodníka s mákem.
Dařilo se mu v dovozu nealkoholických nápojů a vitaminů. Odtud byl už jen krok k vlastní výrobě: Walmark kupoval na Těšínsku výrobní haly a postupně začínal s vlastní produkcí džusů, limonád, potravinových doplňků.
Dnes patří třinecká rodinná firma Walmark bratří Walachů k nejúspěšnějším tuzemským výrobcům nápojů, vitaminů, bylinných výtažků a kosmetiky. Aspiruje na pozici lídra středoevropského vitaminového trhu a kupuje továrny v zahraničí.
Loni skupina Walmarku prodala zboží za víc než 2,7 miliardy korun. Ve výrobních závodech v Českém Těšíně, Třinci a na Slovensku a v obchodních pobočkách v Polsku a Rumunsku zaměstnává téměř 800 lidí.
Zatímco v polovině 90. let se z manažerů velkých firem stávaly hvězdy známé ze stránek společenských časopisů, Walachovi se drželi v pozadí a bránili se publicitě. Když je před třemi lety časopis Týden poprvé zařadil do svého přehledu nejúspěšnějších českých byznysmenů, cítil se Mariusz Walach nemile dotčen. Všichni tři jako správní Poláci s křesťanskou výchovou dávali najevo, že se mezi smetánku českého byznysu nehrnou.
Místo aby okázale dávali najevo úspěch, jak to tehdy bylo v módě, potichu a usilovně investovali do rozvoje firmy. Včas také rozpoznali odbytové hranice českého trhu a expandovali v zahraničí. Vsadili přitom nikoliv na západní, ale středoevropské a východní trhy.
Když loni vtrhli do Polska a zahájili reklamní kampaň na své vitaminy, už v prvním roce tu prodali zboží za více než 100 milionů korun, což nikdo nečekal. "Teď se chceme podobně uplatnit na trzích Maďarska a Ukrajiny," plánuje Valdemar Walach.
Walachovi sice podnikají v Moravskoslezském kraji, kam směřuje řada podpůrných programů na posílení zaměstnanosti, ale i když tu patří k nejúspěšnějším podnikatelům, nikdy nezískali žádnou z podpůrných dotací přidělovaných státem.
"Na dotace na podporu malých a středních firem jsme moc velcí, na investiční pobídky pro velké investory, které dostávají zahraniční firmy, jsme zase moc malí. Takže nám nezbývá než investovat z běžných komerčních úvěrů a z vlastních zdrojů," říká Mariusz Walach.