Důvodem je nespokojenost s kvalitou některých dopravních staveb, které se musí často pár let po dostavbě znovu opravovat. "Je to jedno z protikorupčních opatření," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Sestavením týmu stavebních dozorců je pověřena ředitelka úseku kontroly kvality Miloslava Pošvářová. Pod ní má pracovat až 140 lidí, z toho osmdesát ve stavebním dozoru.
Až dosud totiž firmy, které pracovaly pro stavební firmy, mohou být ve střetu zájmů. Na jedné zakázce například hlídají jednu stavební firmu a její kvalitu, na druhé stavbě pak pro stejnou firmu pracují. Podle Pošvářové se však ukazuje, že některé soukromé firmy pracují jako dozorci na stavbách nekvalitně. Prokázala to kontrola jedné ze staveb, kde stavební dozor soukromé firmy našel pouze drobné závady, ale pracovníci ŘSD odhalili třeba i zvlněnou vozovku.
Soukromé firmy zůstanou zatím u rozestavěných silnic, u nových staveb, které začnou, ale už stát nepředpokládá, že si je bude dál najímat. Místo toho na nich budou stavaře kontrolovat zaměstnanci ŘSD.
Stavaři zatím nechtějí nápad příliš komentovat. I proto, že jméno nové šéfky kvality působí na řadu stavebních firem téměř jako červený hadr na býka. "Hledá chyby za každou cenu, někdy naprosté detaily," řekl šéf jedné z firem. Petr Čížek ze Sdružení pro výstavbu silnic je přesvědčen, že stát bude mít velký problém najít a zaplatit kvalitní lidi, kteří stavební problematice rozumějí. Pokud je nenajde, může tak být kontrola podle něj horší než dosud.
Korupce bude hrozit dál
"Není to špatný nápad, ale pouze za předpokladu, že se takové lidi podaří sehnat a zaplatit. Špičkoví lidé v dozorech dnes berou i k osmdesáti tisícům. Pokud budou brát méně, hrozí pak opět korupční prostředí," podotkl Roman Lenner, jednatel projekční firmy Valbek. Pošvářová tvrdí, že přidělené peníze z rozpočtu budou stačit na smluvní platy, tedy vyšší než tabulkové.
Podle ní je kvalita nových silnic často velmi špatná. "Rozpad vozovky, který souvisí s kvalitou asfaltových směsí, sesuvy souvisící se zakládáním, zemními tělesy, nefunkční izolace, kvalita betonu," vypočítává největší nedostatky.
Nejznámější reklamací ŘSD je případ zvlněné dálnice D47. Stále však není jasné, kdo nakonec opravu zaplatí (více o problémech na dálnici D47 čtěte zde). Velký problém je podle Pošvářové navíc Pražský okruh. "Největší potíž vidím v Lochkovském mostě. Jde tu o náročný technický problém, který vznikl na základě změn navržených zhotovitelem během výstavby, který musíme soustavně sledovat a vyhodnocovat," řekla Pošvářová. ŘSD požaduje od zhotovitele, aby prodloužil záruku na most až na třicet let.