"Chci příští rok pro dráhy dotaci 8,1 miliardy Kč za podmínky, že se nezadluží v běžných výdajích s tím, že bych to chtěl spojit s přetrváním vedení ve funkcích," uvedl Peltrám a dodal, že v současnosti je hlavní vypracovat podnikatelský záměr na příští rok.
"Musím už konečně říci, kolik podnik dostane na daný výkon, aby se do dané částky reálně vešel,"dodal.
Podle návrhu rozpočtu ministerstva financí by měly ČD v roce 2000 získat provozní dotaci 3,7 miliardy, což je o 4,2 miliardy korun méně než letos. "Byl bych zásadně proti. ČD nelze přes rok donutit, aby udělaly kotrmelec a ani mnou navrhovaných 8,1 miliardy korun není mnoho," uzavřel.
České dráhy letos očekávají ztrátu 3,98 miliardy korun. V pololetí firma vykázala propad 1,78 miliardy korun, což je o 705 miliónů korun více než ve stejném období loni. Proti plánu ze začátku roku byla ztráta o 207 miliónů korun nižší.
Původní rozpočet na výstavbu železničního koridoru 24,4 miliardy korun byl již z velké části vyčerpán a k dokončení výstavby je potřeba ještě dalších 12,1 miliardy korun.
Při kontrole se zjjistilo, že k přečerpání nákladů došlo nepřipraveností celého projektu, které si vyžádalo další náklady a změny smluv.
Největší zvýšení ceny kontrola zjistila u modernizace 33 km dlouhého úseku Brno-Česká Skalice, a to o miliardu korun.
Zpoždění výstavby, která měla podle původních záměrů skončit již v roce 2000, ohrozí i plnění mezinárodních smluv o trasách mezinárodní železniční dopravy. Mezinárodním smlouvám neodpovídají ani některé technické parametry staveb.
Mluvčí Českých drah Zdenka Celá odmítla komentovat výsledky šetření inspekce s tím, že kontrola se týká skutečností před nástupem současného vedení podniku.
Zvýšení prostředků na první koridor na 36,5 miliardy Kč a posun dokončení projektu na rok 2002 schválila letos v dubnu vláda.
Generální inspekce rovněž zjistila nedostatky v činnosti pěti poradenských firem pro stavbu koridoru. Dráhy využívaly jejich služeby nad rámec úvěrových smluv s bankami a jako neprůkazné se jeví i některé fakturované částky.
Modernizace železničních koridorů má zajistit napojení České republiky na mezinárodní železniční síť a umožnit cestovní rychlost vlaku až na 160 km/h.