Data za říjen oznámil Český statistický úřad. Tržby v maloobchodu meziročně stouply po očištění o rozdíly v počtu pracovních dnů o jedno procento, bez očištění však klesly o 0,6 procenta. Také v meziměsíčním srovnání byly pokladny v obchodech prázdnější - tržby klesly oproti září o 0,8 procenta. Říjen je přitom měsícem, kdy začínají vánoční nákupy.
Méně se ve srovnání s loňskem utrácelo za potraviny i nepotravinářské zboží. Oproti loňsku lidé nejvíce šetří na kosmetice, obuvi a oblečení, ale i na vybavení domácnosti nebo kultuře. Dařilo se naopak prodejcům automobilů a internetovým obchodům. Internet byl kromě aut zároveň jediným místem, kde tržby stouply, a to rovnou o 18 procent.
"Tam ale jde o růst tažený nejen větším zájmem spotřebitelů o stávající sortiment na internetu, ale rozšiřováním nabídek o prodej potravin a spotřebního zboží," tvrdí analytik splátkové firmy Home Credit Michal Kozub. Podle něj držela tržby nad vodou jen auta. Bez nich by maloobchod klesl o 1,8 procenta.
Dokud neporostou mzdy, lépe nebude
Ekonomové a banky čekají za celý letošní rok stagnaci nebo mírný pokles maloobchodních tržeb a v příštím roce pak růst okolo jednoho procenta nebo i více. Například Raiffeisenbank počítá s růstem o 1,6 procenta, přesto podle ekonoma Michala Brožky bude růst na finanční trh zanedbatelný.
"K trvalejšímu a silnějšímu růstu poptávky domácností bude nezbytné zlepšení na trhu práce, tedy snížení nezaměstnanosti a růst reálných mezd. Obojí zatím české ekonomice chybí," vidí situaci hlavní ekonom Patria Finance David Marek.
V listopadu budou výsledky maloobchodu ovlivněny dopady intervence České národní banky, která v prvním týdnu oznámila, že bude dlouhodobě oslabovat českou měnu devizovými operacemi. Centrální banka tvrdila, že bude držet korunu na 27 Kč k euru, aktuálně je však euro dražší - stojí kolem 27,40 Kč.
Během listopadu lidé začali nakupovat, aby ušetřili před avizovaným zdražením obchodníků po prudkém oslabení měny. Tržby proto nejspíš vyletí nahoru. "Tento 'útok' na obchody však nebude mít dlouhého trvání, jen posunul vánoční nákupy v čase," myslí si však ekonom ČSOB Petr Dufek. Podobný názor zaznívá mezi odborníky často.