

Zatímco Američané mají svou Coca-Colu a Pepsi, Rakousko se pyšní bylinným Almdudlerem, Češi už více než 65 let s hrdostí vychutnávají Kofolu, která se stala neodmyslitelnou ikonou nejen českého nápojového trhu. Před 65 lety, přesně 27. března 1960, se poprvé objevila na výrobní lince jako domácí alternativa k západním kolovým nápojům. Původně měla limonáda název Kofocola, ale nakonec dostala jednoduché jméno Kofola.
Autor: Kofola
Kofola byla oblíbenou limonádou. Za její chutí a složením stojí tým docenta Blažka. První lahve se naplnily v Praze v březnu roku 1960, velkovýroba se pak rozběhla v Opavě, v národním podniku Galena.
Autor: Kofola
Historie Kofoly sahá do roku 1958, kdy odborníci Spojených farmaceutických závodů Spofa Praha dostali ambiciózní úkol: vytvořit domácí alternativu ke stále populárnějším západním kolovým nápojům.
Autor: Kofola
V roce 1991 založil Kostas Samaras společnost SANTA NÁPOJE, která v roce 2002 získala značku Kofola. Jeho žezlo převzal jeho syn Jannis Samaras, který nápojářskou firmu rozvíjí.
Autor: Kofola
Na stolech při schůzích Kofoly nechyběl tento černý nápoj. Skoro zdá, že to byla povinnost.
Autor: Kofola
Kofola byla československou chloubou a pily ji nejen dospělí, ale také děti. Svou oblibu neztratila ani nyní a v restauracích ji čepují ze sudu.
Autor: Kofola
Fotografie ukazuje, jak asi vznikaly tehdejší polepy a návrhy na ně.
Autor: Kofola
„Až bude v létě v obchodě, přispěje i vám k pohodě.“ Slogan, kterým Kofola lákala své zákazníky.
Autor: Kofola
Kofola se stala náhražkou pro nápoje ze západních zemí, tedy hlavně Coca-Colu a Pepsi Colu.
Autor: Kofola
Poptávka po Kofole byla natolik velká, že leckdy nebyl ani dostatek surovin.
Autor: Kofola
Kofola vznikla v rámci státní úlohy na využití přebytečného kofeinu při pražení kávy. Jiné zdroje uvádějí, že úkolem bylo primárně vyvinout vlastní alternativu populárního západního nápoje Coca-Cola a přebytečný, resp. odpadní kofein, mj. z komínu pražírny kávy, byl používán kvůli jeho vysoké ceně na trhu.
Autor: Kofola
Po sametové revoluci a pádu komunistického režimu v roce 1989 soupeřila Kofola se zahraničními značkami, které vstoupily na nově vzniklý atraktivní trh.
Autor: Kofola
„Nejprve se přepraví sirup na linku, z preforem se vyfouknou lahve, ty se naplní hotovou limonádou o teplotě 13 stupňů, uzavřou se a opatří etiketou. Lahve se obalí do fólie, naskládají na paletu a zavezou do skladu. Tady nezůstanou déle než týden,“ popisuje Pavel Müller výrobu, která pílí nemilosrdnou rychlostí 24 tisíc lahví za hodinu.
Autor: archiv Kofola
Kofola byla všudypřítomná a oblíbená.
Autor: Kofola
V Česku a na Slovensku pracuje v Kofole přes 1 300 zaměstnanců.
Autor: archiv Kofola
Tehdejší cukrárnu zdobily světelné reklamy na Kofolu.
Autor: Kofola
Etikety na limonádách Kofola se postupem času měnily.
Autor: Kofola
Výsledkem dvouletého bádání týmu docenta Zdeňka Blažka se stal sirup KOFO.
Autor: Kofola
Kostas Samaras stojí za znovuzrozením značky Korola.
Autor: Kofola
Majitel Kofoly Jannis Samaras dál rozvíjí nejen značku, ale pouští se do dalších segmentů. Například pivovarů.
Autor: Michal Turek, MAFRA