"Držet zboží ve skladech, než se vyprodá to staré, by bylo příliš drahé," říká Ladislav Šípek ze Svazu obchodu. Slevy mají vrátit lidem i chuť utrácet, přestože jejich peněženky jsou po vánočních nákupech leckdy značně vyčerpané. Jít dolů s cenami si obchodníci mohou dovolit. Měli mimořádně dobrý rok, a slevy navíc jejich výdělkům příliš neublíží.
"Výprodeje se týkají většinou nepotravinářského zboží a tam jsou slušné marže. Obchodníci na slevách rozhodně netratí," říká Tomáš Krásný ze společnosti Incoma, která se zabývá průzkumy maloobchodního trhu. Prodejci navíc předem počítají, že zboží budou časem prodávat laciněji, a předem s tím v kalkulaci počítají. Přirážky se tak podle typu zboží pohybují od desítek do stovek procent.
Povánoční výprodej ovládl ulice
Likvidace. Krach cen. Totální výprodej, ale nic se nelikviduje ani nekrachuje. Časté reklamní slogany se jen snaží přilákat Vánocemi vyčerpané zákazníky zpět do obchodů.
Dříve mohli Češi závidět západním sousedům, jak si při nákupech užívají novoročních slev. V současné době mohou západní sousedé závidět Čechům. Obavy z možných zmatků při zavedení eura totiž odsunuly slevy v Evropě na pozdní leden, zatímco v tuzemsku již vypukly v plné parádě.
Boty, oděvy, hračky i sportovní zboží lze nakupovat v řadě obchodů až za polovinu částky, kterou po zákaznících prodejci žádali ještě minulý týden. Ani na polovičních cenách však obchodníci nezchudnou. Jednak mají dost vysoké marže, z kterých je možné ukrajovat, jednak jim slevy přitáhnou zákazníky.
"Se slevami máme výborné zkušenosti a nárůst zákazníků bývá enormní. Je to srovnatelné s předvánočním shonem," uvedla ředitelka pražského obchodního domu Baťa Jarmila Němečková. Tuzemští zákazníci jsou však vybíravější než před několika lety a dokážou slevám odolat. "Loňské modely se příliš nevyvedly, a tak ani slevy mě nezlákají," uvedla Petra Rejchrtová, která si chtěla u Bati pořídit kozačky na zbytek zimy.
Slevy avizují nejen obchodní řetězce typu Makro a Hypernova, ale i menší prodejny, které se musí konkurenci supermarketů přizpůsobovat. "Už mezi vánočními svátky jsme zlevnili hračky a teď budeme pokračovat u zimních oděvů a sportovního zboží," uvedla mluvčí hypermarketu Carrefour Jana Havlíčková. Může to znít paradoxně, ale vysoké slevy jsou ekonomicky výhodné.
Potvrzuje to loňský leden, kdy se tržby obchodníků zvedly o více než sedm procent, a prodejců textilu a obuvi dokonce téměř o dvacet procent. V předchozích měsících přitom byly nárůsty tržeb podstatně pomalejší. "Tržby jsou v lednu díky slevám mnohem vyšší, než by byly bez nich," potvrzuje Jaroslav Chaloupka, ředitel obchodního domu Bílá labuť.
I přes výrazné zlevnění přitom obchody neprodávají zboží pouze za cenu, za kterou je nakoupili od svých dodavatelů. "Obchodníci rozhodně neprodávají s nulovou marží," říká člen představenstva Svazu obchodu Ladislav Šípek.
Nejlépe propracovanou politiku slev mají podle Šípka zahraniční řetězce, které tak vytlačují z trhu menší obchodníky. Odebírají totiž od dodavatelů nesrovnatelně více zboží a díky tomu jsou schopni stlačit ceny mnohem níže než maloodběratelé.
Slevy nejsou výsadou při prodeji oděvů a obuvi. Přilákat zákazníky se snaží i prodejci elektroniky a dalšího sortimentu. Švédský výrobce a prodejce nábytku a bytových doplňků Ikea mívá od prvního ledna návaly. "Slevy jsou od dvaceti do padesáti procent. Jde o průřez celým sortimentem, ale zejména o bytové doplňky. Zájemců, kteří přijdou hned prvního, je hodně," říká Ondřej Krauz z Ikey.
Při některých speciálních slevových akcích se na nižší ceně prodejce dohodne rovnou s dodavatelem. "V poslední době se nám to více méně daří," říká mluvčí největšího obchodního domu Kotva Iva Jirsová.
Poskytnutí slevy má kromě toho i výhodu, že se prodává sama. Jak potvrzuje Michael Richter ze společnosti ArboMedia, žádné masivní kampaně, že nastalo období slev, neprobíhají. "Leden a únor jsou slabší měsíce. Inzerenti vědí, že po Vánocích mají lidé omezené zdroje a raději si počkají na duben až květen," řekl.