Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vypukly slevy. Až 50 procent!

  0:01
Kdo odložil nákup kabátu, svetru či bot na leden, udělal dobře. Kabát, který byl v prosinci k mání za pět tisíc, je možné v současné době pořídit i za dva a půl. Obchodníci zahájili nový rok zlevněním vybraného zboží až o padesát procent. Ve velkých hypermarketech i menších prodejnách se vyprodávají zimní oděvy, obuv, sportovní potřeby i elektronika. Každoročními slevami se obchodníci snaží zbavit staršího zboží a uvolnit místo pro nové.

"Držet zboží ve skladech, než se vyprodá to staré, by bylo příliš drahé," říká Ladislav Šípek ze Svazu obchodu. Slevy mají vrátit lidem i chuť utrácet, přestože jejich peněženky jsou po vánočních nákupech leckdy značně vyčerpané. Jít dolů s cenami si obchodníci mohou dovolit. Měli mimořádně dobrý rok, a slevy navíc jejich výdělkům příliš neublíží.

"Výprodeje se týkají většinou nepotravinářského zboží a tam jsou slušné marže. Obchodníci na slevách rozhodně netratí," říká Tomáš Krásný ze společnosti Incoma, která se zabývá průzkumy maloobchodního trhu. Prodejci navíc předem počítají, že zboží budou časem prodávat laciněji, a předem s tím v kalkulaci počítají. Přirážky se tak podle typu zboží pohybují od desítek do stovek procent.

Povánoční výprodej ovládl ulice
Likvidace. Krach cen. Totální výprodej, ale nic se nelikviduje ani nekrachuje. Časté reklamní slogany se jen snaží přilákat Vánocemi vyčerpané zákazníky zpět do obchodů.

Dříve mohli Češi závidět západním sousedům, jak si při nákupech užívají novoročních slev. V současné době mohou západní sousedé závidět Čechům. Obavy z možných zmatků při zavedení eura totiž odsunuly slevy v Evropě na pozdní leden, zatímco v tuzemsku již vypukly v plné parádě.

Boty, oděvy, hračky i sportovní zboží lze nakupovat v řadě obchodů až za polovinu částky, kterou po zákaznících prodejci žádali ještě minulý týden. Ani na polovičních cenách však obchodníci nezchudnou. Jednak mají dost vysoké marže, z kterých je možné ukrajovat, jednak jim slevy přitáhnou zákazníky.

"Se slevami máme výborné zkušenosti a nárůst zákazníků bývá enormní. Je to srovnatelné s předvánočním shonem," uvedla ředitelka pražského obchodního domu Baťa Jarmila Němečková. Tuzemští zákazníci jsou však vybíravější než před několika lety a dokážou slevám odolat. "Loňské modely se příliš nevyvedly, a tak ani slevy mě nezlákají," uvedla Petra Rejchrtová, která si chtěla u Bati pořídit kozačky na zbytek zimy.

Slevy avizují nejen obchodní řetězce typu Makro a Hypernova, ale i menší prodejny, které se musí konkurenci supermarketů přizpůsobovat. "Už mezi vánočními svátky jsme zlevnili hračky a teď budeme pokračovat u zimních oděvů a sportovního zboží," uvedla mluvčí hypermarketu Carrefour Jana Havlíčková. Může to znít paradoxně, ale vysoké slevy jsou ekonomicky výhodné.

Potvrzuje to loňský leden, kdy se tržby obchodníků zvedly o více než sedm procent, a prodejců textilu a obuvi dokonce téměř o dvacet procent. V předchozích měsících přitom byly nárůsty tržeb podstatně pomalejší. "Tržby jsou v lednu díky slevám mnohem vyšší, než by byly bez nich," potvrzuje Jaroslav Chaloupka, ředitel obchodního domu Bílá labuť.

I přes výrazné zlevnění přitom obchody neprodávají zboží pouze za cenu, za kterou je nakoupili od svých dodavatelů. "Obchodníci rozhodně neprodávají s nulovou marží," říká člen představenstva Svazu obchodu Ladislav Šípek.

Nejlépe propracovanou politiku slev mají podle Šípka zahraniční řetězce, které tak vytlačují z trhu menší obchodníky. Odebírají totiž od dodavatelů nesrovnatelně více zboží a díky tomu jsou schopni stlačit ceny mnohem níže než maloodběratelé.

Slevy nejsou výsadou při prodeji oděvů a obuvi. Přilákat zákazníky se snaží i prodejci elektroniky a dalšího sortimentu. Švédský výrobce a prodejce nábytku a bytových doplňků Ikea mívá od prvního ledna návaly. "Slevy jsou od dvaceti do padesáti procent. Jde o průřez celým sortimentem, ale zejména o bytové doplňky. Zájemců, kteří přijdou hned prvního, je hodně," říká Ondřej Krauz z Ikey.

Při některých speciálních slevových akcích se na nižší ceně prodejce dohodne rovnou s dodavatelem. "V poslední době se nám to více méně daří," říká mluvčí největšího obchodního domu Kotva Iva Jirsová.

Poskytnutí slevy má kromě toho i výhodu, že se prodává sama. Jak potvrzuje Michael Richter ze společnosti ArboMedia, žádné masivní kampaně, že nastalo období slev, neprobíhají. "Leden a únor jsou slabší měsíce. Inzerenti vědí, že po Vánocích mají lidé omezené zdroje a raději si počkají na duben až květen," řekl.

Autoři:

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Itálie a Francie bojují s obřími dluhy. Peníze si chtějí vzít od firem

Francie a Itálie se dlouhodobě řadí k nejméně rozpočtově odpovědným státům v Evropské unii. Jejich dluhové zatížení navíc po koronavirové pandemii nadále roste a tamní politici se snaží přijít s...

7. října 2024

Rozchod po letech. CK Blue Style se na hlavních linkách loučí se Smartwings

Automatická jistota, že na dovolenou u moře s českou cestovní kanceláří se poletí i s tuzemským dopravcem Smartwings, dostává závažnou trhlinu. Jedna z největších cestovek CK Blue Style pro příští...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I černošské dívky mají otce. Heinz se omluvil za reklamu na omáčku

Firmu Heinz obvinili ze stereotypizace v reklamě poté, co společnost zveřejnila ve stanicích londýnského metra svou nejnovější reklamu. Klíčovou postavou na billboardech je nevěsta tmavé pleti. Podle...

7. října 2024  18:20

Éra uhelného teplárenství v Česku končí, modernizace přijde na stovky miliard

Za dálkovým teplem v České republice, které je díky rozsáhlé infrastruktuře považováno za teplárenskou velmoc, stojí více než 600 licencovaných subjektů. Teplárenské podniky prochází modernizací,...

9. října 2024

Vyplatí se? Studie má rozhodnout o osudu českého přístavu v Hamburku

Premium

Sedm let vyjednává Česko s Německem o výměně přístavních území v Hamburku. Nyní přišlo Ředitelství vodních cest (ŘVC) s požadavkem vypracovat analýzu nákladů a přínosů, zda se výměna přístavů vyplatí.

9. října 2024

Čínské trhy jdou po impulsu zase ke dnu. Výrazný fiskální balíček nebude

Hongkongské a čínské akciové trhy v posledních týdnech konečně rostly. Od roku 2021 doplácely na tvrdá protipandemická opatření i následný nepříliš výrazný čínský hospodářský růst. Koncem září se...

8. října 2024

TikTok čelí v USA novým žalobám. Viní ho z poškozování duševního zdraví mladých

Z poškozování duševního zdraví mladých viní žaloby sociální síť TikTok v USA. Síť, kterou vlastní čínská společnost ByteDance, zažalovalo celkem třináct států USA a federální distrikt hlavního města...

8. října 2024  18:07

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

GLOSA: Dvacet cen. Ale po Tháliích se propírala jen Helena Vondráčková

Premium Jeden by čekal, že uhlazeně veřejnoprávní ceremoniál divadelních cen Thálie ponechá národ chladným, zvláště když si na...