Změny ve výplatě nařízených slev. Dráhy je dostanou za skutečné jízdenky. Ilustrační snímek

Změny ve výplatě nařízených slev. Dráhy je dostanou za skutečné jízdenky. Ilustrační snímek | foto: České dráhy

Za nařízené slevy dostanou dráhy jen tolik peněz, kolik se projezdilo

  • 88
Ministerstvo dopravy začne Českým drahám doplácet peníze za státem nařízené slevy u komerčních vlaků podle skutečných jízdenek, nejen podle statistik z přepravních průzkumů jako dosud. České dráhy jsou paradoxně jedním ze dvou dopravců, kteří stále nemají podepsanou smlouvu na doplácení slev.

Končí mnohaletá nerovnost v rozdělování peněz na slevy. Zatímco více než devadesát dopravců muselo při žádostech dokazovat každou jízdenku, Českým drahám se peníze rozdělovaly podle statistických dat z jimi provedených přepravních průzkumů, nikoliv skutečně provedených jízd.

"Pro České dráhy to byl jeden z bodů, na kterém jsme se zadrhli, ale nakonec na tuto podmínku přistoupily," řekl Michal Němec, který má na ministerstvu dopravy kompenzace slev na starosti. Jedinou výjimkou budou kompenzace za lístky pro děti do šesti let, které jezdí podle zákona bezplatně.

Jak dopravci zneužívali systém výplaty státem nařízených slevČtěte v sobotu, 23. 11.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Dráhy jen loni na kompenzacích za vlaky mezi Prahou a Ostravou a v D1 Expressu získaly 60,5 milionu korun. V ostatních vlacích objednaných státem a kraji nedostávají za slevy navíc nic.

Dráhy dlouho argumentovaly, že jako síťový dopravce nemohou poznat, kdo například mezi Prahou a Olomoucí jede a jakým vlakem. Na jedné trati totiž fungují dotované i nedotované vlaky. Už od loňska s přechodem na nový typ jízdenek s přesným identifikačním 2D aztéckým kódem však může průvodčí načíst do jejich systému každou jízdenku a přesně poznat, kdy a kde vlakem jede.

České dráhy smlouvu nepodepsaly

Smlouvu však ministerstvo s Českými drahami stále nepodepsalo, protože se jednání zadrhla na jiném bodu. Dráhy požadovaly, aby se údaje o jejich jízdenkách nedostaly třetím stranám, a to pod pokutou půl milionu korun. "Je to pro nás nepřípustná podmínka," dodal Němec. Dráhy se snažily podobnou podmínku dostat i do smlouvy na objednané rychlíky od ministerstva, ale neúspěšně.

"Je naším zájmem, aby se data bez našeho souhlasu nedostala ke konkurenčním dopravcům. Žádnému z dopravců se nestalo, že by jeho ekonomická data byla poskytnuta do takového detailu konkurenci," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Naráží tak na detailní rozúčtování nákladů na státem objednané rychlíky, které letos získal RegioJet. Dráhy se pak snažily získat přes ministerstvo data například o ekonomických výsledcích za čtvrtletí u RegioJetu a Student Agency, ale neuspěly. Dopravci musí své výsledky podle zákona ministerstvu hlásit.