Zlevněné zboží je téměř vyprodané, další pád cen přijde až v létě | foto: Profimedia.cz

Výhodné povánoční nákupy končí

Přestože z nebe stále padá sníh, obchodníci už vyhlásili jaro. Z výloh mizí barevné plakáty lákající na slevy a výklady začínají zaplňovat nové kolekce jarního oblečení. Místo lyží vedoucí sportovních prodejen vystavují nová kola.

"Slevová akce už jednoznačně skončila. Zájem byl převážně o zimní textilní zboží," řekl Jiří Štírba z brněnského Hudy Sportu v Orlí ulici.

Majitelé prodejen se sportovním vybavením neuvažují, že by vyhlásili druhé kolo slev na zimní vybavení, i když se mrazivé počasí stále vrací.

"Zájem upadá, protože zákazníci už mají vybavení na zimu nakoupené. Obraty klesají, proto začínáme zboží pomalu stahovat z prodejny," řekl Tomáš Missbas z Hervis sportu ve Vaňkovce. "Zákazníci už se začínají ptát po kolech a inline bruslích," dodal.

Velký zájem zaznamenali i ve velkých obchodních domech. "Slevy jsou více méně již za námi. Zboží se sníženou cenou je téměř vyprodáno. Nejvíce šel na odbyt textil a sportovní vybavení," uvedla tisková mluvčí obchodního domu Carrefour Jana Havlíčková. Podle ní ale povánoční výprodeje nabízejí zcela jiný druh sortimentu, protože je menší zájem o potraviny. Ty před Vánoci tvoří výrazný podíl tržeb.

Velkoobchod s nábytkem a vybavením do domácnosti IKEA má zcela jinou strategii. Již na podzim vydává katalog, ve kterém láká zákazníka na novinky na trhu. "U nás se nakupuje trochu jinak. Když si koupíte dvě trička, většinou je máte kam dát, ale dvě sedačky nikam jen tak nesložíte," popisuje nákupní strategii zákazníků tisková mluvčí domu IKEA Kateřina Horová.

Povánoční slevy vedení využívá hlavně k uvolnění prostoru pro nové zboží, které je ve třiceti procentech vyměňováno dvakrát ročně. "Slevy se pohybovaly kolem pětadvaceti až padesáti procent. Pouze ve výjimečných případech se slevovalo víc," řekla Horová.

Vzrostla i obliba elektronických dárkových karet. Kartu ve velikosti kreditky lze nabít na libovolný počet peněz, má neomezenou platnost a je přenositelná. "Karta je dobrým dárkem pro ty, kteří nevědí, co mají věnovat, a chtějí se vyvarovat nevhodným a nepoužitelným věcem," doplnila Horová.