Rok po dieselgate: Volkswagen se do USA vrací oklikou přes náklaďáky

  15:15aktualizováno  15:15
Volkswagen překvapuje. Rok po největším skandálu firmy, aféře dieselgate, začíná v USA investovat. Koupila akcie společnosti Navistar International, která vyrábí nákladní a užitkové vozy.

Tahač americké značky Navistar, do které majetkově vstoupil Volkswagen. | foto: Profimedia.cz

Volkswagen se před několika dny dohodl na koupi 16,6 procenta akcií společnosti Navistar International, který je jedním z velkých výrobců nákladních a užitkových vozů v USA. Za podíl ve firmě zaplatí v přepočtu 6,2 miliardy korun, což představuje v ziscích firmy z Wolfsburgu spíše zanedbatelnou položku.

Navistar byl pro VW relativně snadnou kořistí, protože partnera hledá už od roku 2010. Pro propojení obou firem může být symbolický i problém, který řešily – obě totiž mají problém s emisemi svých naftových pohonných jednotek.

Navistar ho nedokázal vyřešit právě od roku 2010, kdy mu americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) neschválila jeho naftový motor pro těžké nákladní vozy. Oznámení o vstupu VW přišlo jen pár hodin poté, co Navistar dostal pokutu za to, že lhal ve zprávách pro investory o řešení problémů s emisemi.

Tento problém spojení vyřeší, nová generace motorů pro značky, které už VW v portfoliu má, bude upravena i pro použití v Navistaru.

Volkswagenu má Navistar posloužit jako základna pro expanzi s nákladními vozy v Severní Americe. Pod VW patří dosud značky MAN a Scania, které však nemají v USA významný podíl. Firma, která se přetahuje o post největšího výrobce osobních aut s japonskou Toyotou, se přitom netají ani tím, že chce mít výrazně silnější podíl na trhu s nákladními vozy. Jiné evropské značky už v USA jsou: Mack patří pod Volvo, Freightliner pod Daimler.

Navistar v Česku

Pro Volkswagen je Navistar zajímavou koupí díky rozsáhlé prodejní síti, v nákladních autech je zastoupení značek VW na severoamerickém trhu minimální. Firmy o spojení jednaly už déle, ale poslední rok jednání zpomalila dieselgate.

Navistar v posledních letech padal, aktuálně má jedenáct procent amerického trhu, o polovinu méně než před pěti lety. Firma poslední roky vršila jen ztráty, investoři i věřitelé pomalu ztráceli trpělivost. Dohoda s VW akcie firmy výrazně posunula směrem nahoru.

Po spojení má vzniknout například společný nákup dílů pro různé značky, což je model, který se osvědčil VW už u osobních automobilů. Podobně jako u osobních aut má platformu MQB, na které staví čím dál více modelů, chce mít společný základ pro své značky nákladních automobilů.

Navistar se sice orientuje téměř výhradně na americký trh, přesto nejde v Česku o úplně neznámou firmu. V roce 2009 se dohodla na spolupráci s Tatrou v oblasti speciálních vojenských vozidel.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Investor Mička prodal svůj podíl v Liftagu, vydělal mu desítky milionů

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro...

Pražský obchodník Michal Mička prodal svůj 14% podíl v české alternativní taxislužbě Liftago. Podle svých slov spatřil...

ČNB vydá nové výroční dvacetikoruny, o ty první byl mimořádný zájem

Výroční dvacetikoruny vydávané ČNB.

Česká národní banka (ČNB) na konci ledna nabídne zájemcům další trojici příležitostných dvacetikorun, které jsou...

Počet návštěvníků pražské O2 areny překročil 10 milionů

Chinaski na závěrečném koncertu turné k desce Není nám do pláče 16. listopadu v...

Branami největší české multifunkční haly prošel v neděli návštěvník s pořadovým číslem 10 milionů. Návštěvnost haly...

Najdete na iDNES.cz