"Bohužel vraky se do ČR mohou vozit už dlouhou dobu a vstup České republiky do EU na to nemá vliv," řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Za první čtvrtletí letošního roku se do Česka sice dovezlo o desetinu méně osobních aut než za poslední tři měsíce loňského roku - 27 944, ale zato stoupl počet starších ojetých vozů pro obchodní účely. Těch se dovezlo na 14 tisíc.
Podle prodejců ojetin může pokles souviset s vyčkáváním zájemců o dovezení ojetého auta na vstup do Evropské unie
Vývoj dovozu ojetých aut po vstupu ČR do unie bude podle Šípka záležet zejména na tom, jak se bude v praxi uplatňovat novelizovaný zákon o odpadech a jak budou fungovat stanice technické kontroly a registrační místa při přihlašování vozidel.
Pokud vůz nesplňuje emisní limity, musí totiž podle novely zákona o odpadech dovozce zaplatit 5 000 korun navíc jako příspěvek na budoucí likvidaci auta.
Velké bazary očekávají, že cena ojetých aut po vstupu do EU vzroste. Důvodem je zejména rostoucí poptávka po vozech z druhé ruky v celé Evropě.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů, které vzniklo před nedávnem, ale nižšímu dovozu ojetin příliš šanci nedává. Po vstupu podle nich klesne kontrola a do země se tak budou více dovážet kradené vozy a auta po těžkých haváriích.
Podle Sdružení automobilového průmyslu bylo loni do ČR dovezeno přes 145 tisíc ojetých aut, což vyrovnává dosavadní rekord z roku 1999. Prodej nových vozů se pohyboval kolem 89 tisíc kusů. - více zde
Auta z druhé ruky pocházejí především z Německa, které zabírá největší podíl, dále z Francie, Itálie a Belgie