Společnosti Mattoni 1873 i Kofola navazují na to, co bylo v našich zemích dříve běžné – kupovat vody a limonády v zálohovaných lahvích.
Mattoni 1873 již delší dobu uznává cirkulární přístup, tedy nevytvářet z obalů odpady, ale využívat je stále dokola. Nyní představuje vratnou skleněnou lahev o objemu 1 litr v novém designu a zálohou na lahev pět korun. Zákazník ji od konce září zakoupí v prodejnách Lidl v neperlivé i perlivé variantě. Pokud se model vratných lahví osvědčí, přislíbila společnost sortiment rozšířit i o další nápoje.
„Se sklem to v Česku umíme již dávno, skleněná zálohovaná Mattoni tedy může být alternativou pro zákazníky, kterým vadí, že PET lahve zatím zálohované nejsou,” doplňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel společnosti.
Ta již dlouhodobě lobbuje za zálohování PET lahví, tak jak to funguje v některých zahraničních zemích, zatím se ovšem nedočkala potřebných legislativních opatření.
„Chceme, aby všechny materiály, které používáme na nápojové obaly, byly udržitelné podle principů cirkulární ekonomiky. Usilujeme o zálohované nejen skleněné lahve, ale i PET lahve a plechovky,“ dodává tisková mluvčí Mattoni 1873 Andrea Brožová.
Za vratnou zálohu by PET lahve vracelo devět z deseti Čechů |
Společnost Kofola přichází s podobným projektem Cirkulka, díky němuž rozšíří do obchodů i velkých řetězců své portfolio tradičních nápojů ve vratných skleněných lahvích. Limonády - Kofola, Vinea a pramenitá voda Rajec - uvede na trh během jara příštího roku.
„Na projektu pracujeme již více než dva roky a v nejbližších týdnech ho představíme obchodním řetězcům tak, aby mohly připravit svou logistiku. Cirkulka nejenže odráží naše udržitelné přemýšlení o obalech, ale vychází vstříc i poptávce spotřebitelů. Opakovaně použitelné sklo šetří přírodní zdroje a inovativní přepravka je vyrobena z recyklovaného plastu,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko.
Vratné sklo je lepší než plast
Jednorázová skleněná lahev na jakýkoliv nápoj je z hlediska životního prostředí nejhorší obal, neplatí to ovšem pro opakovaně použitelné skleněné lahve. U nich dochází ke značným úsporám energie, přičemž například vratné lahve na pivo patří k environmentálně nejvhodnějším obalů.
Sklo neuvolňuje mikroplasty do potravy a vody. Recyklované sklo pak využívá o 40 procent méně elektřiny, a navíc až 80 procent skla lze efektivně recyklovat oproti zhruba 10 procentům plastu.
Jak Češi třídí sklo?
Zdroj: Samosebou.cz |
„Sklo je tak šetrnější k přírodě díky své přepoužitelnosti a přírodnímu charakteru. Na druhou stranu by však vzhledem k nákladům spojeným s čištěním, sběrem, případnou recyklací a také motivací lidí cena za vratnou láhev neměla klesnout pod tři koruny za láhev. Lze tak předpokládat, že se k těm firmám budou připojovat i další a tento trend bude pokračovat,“ doplňuje Karel Kotoun, senior manažer z poradenské agentury Accenture ČR.
To, že si skleněné vratné obaly získávají čím dál větší oblibu dokazuje podnikatel Marek Lukesle. Ten svůj byznys postavil právě na vratných obalech, ve kterých prodává různé potraviny a ke každému prodanému produktu si připočítává vratnou záloha za obal deset korun.
Přepravky usnadní manipulaci
Nápojoví giganti zavádí nejen vratné lahve na nealkoholické nápoje, ale také dělitelnou přepravku, která spadá do jejich dlouhodobých plánů tzv. cirkulární ekonomiky.
Přepravka umožňuje pohodlnou manipulaci i uskladnění v domácnosti. Z obchodu si zákazník odnese buď šest, nebo dvanáct lahví. Díky zacvakávacímu mechanismu je oddělení i spojení přepravky ze dvou totožných částí praktické.
„Udělali jsme vše pro to, aby systém vratných lahví přispěl k prodlužování životnosti obalu a minimalizaci odpadu,“ dodává generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras.
Záloha na polovinu přepravky (Mattoni 1873 i Kofola Cirkulka) bude činit 50 a na celou 100 korun.
Fotogalerie |
Nejde ovšem o žádnou závratnou novinku. Před více než deseti lety disponoval přepravkami s tímto unikátním systémem náchodský pivovar.
„Dělitelné přepravky jsme na trh uvedli již před více než deseti lety. V té době bylo spotřebitelské chování mírně odlišné a dle vlažných ohlasů jsme usoudili, že trh na toto řešení zatím nebyl zcela připraven. Proto jsme dělitelné přepravky zamířili zejména lokálně a vnímali jsme je jako jednorázovou formu marketingové podpory prodejů v obchodech,“ říká ředitel náchodského pivovaru Primátor Petr Kaluža.
„V současnosti vnímám znovupoužití této formy skupinového balení velmi kladně. Je dobře, že se i další nápojářské společnosti kladou důraz na zálohování obalů a recyklaci obecně,“ dodává.