Pondělí 20. září 2021, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. září 2021 Oleg

Peníze za ojetiny mizí v jiných dotacích, vrakoviště dostávají jen zlomek

  7:00
Stát loni vybral na likvidaci autovraků přes 380 milionů korun, vrakovištím se však dostaly jen čtyři procenta z částky. Poplatky nejsou účelově vázány, peníze se tak používají i jinde. Návrh nového zákona uvažuje využít vybrané poplatky například na šrotovné nebo jako podporu motoristům.

Ilustrační foto. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Jen těžko lze najít v Česku daň či poplatek, které by svým názvem tak lhaly. Když si převádíte staré auto s emisní třídou do Euro 2, zaplatíte poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Jenže z tohoto poplatku na vrakovištích skončí zlomek.

Potvrzují to data Státního fondu životního prostředí, ve kterém peníze z poplatku za převod starých aut končí. Stát loni na poplatcích vybral 387 milionů korun, vrakovištím rozdělil jen 15 milionů korun, tedy čtyři procenta všech vybraných peněz. Dalších 40 milionů na likvidaci autovraků má jít z programu ministerstva životního prostředí, žádosti se mohly podávat do konce roku.

Stát loni po letech propadu na poplatku za převody ojetin vybral výrazně více, což ukazuje na nárůst dovozu takových aut.

To ostatně potvrzují i statistiky zveřejňované Svazem dovozců aut. Jen loni se jich k nám dovezlo o pětinu více než v roce 2014, nejsilnější zastoupení má kategorie vozidel se stářím 10 až 15 let. Na druhou stranu roste i počet ojetin vyvezených z Česka, na dvě dovezená auta připadá jedno vyvezené. U nich však statistiky neuvádějí jejich průměrný věk.

Nehraje se o malé peníze - od zavedení poplatku vybral stát od majitelů starších vozů celkem 2,982 miliardy korun a rozšíření poplatků by mělo výnosy ještě zvýšit.

Už v minulosti stát peníze z ojetin používal na jiné účely, třeba na kotlíkové dotace. „Poplatky nejsou účelově vázány a jsou využívány i na další opatření pro realizaci projektů na ochranu životního prostředí,“ uvedla mluvčí státního fondu životního prostředí Lucie Früblingová.

Podle návrhu zákona by se mohly poplatky využívat nově například i na zvažované šrotovné nebo jiné podpory pro motoristy. „Je důležité, aby peníze vybrané od motoristů zůstaly u motoristů,“ říká automobilový expert Antonín Šípek.

Stát zatím nákupy nových aut podporuje pouze sankcemi na stará auta. „Stát by měl především stanovit jasnou koncepci obnovy vozového parku. Řešením je vhodná kombinace opatření. Příkladem může být poplatek zvýhodňující ekologické a bezpečnější automobily,“ říká Jiří Zouhar z automobilové expertní skupiny PwC.

Česko je rájem ojetin

Česko je vůči starým autům ještě relativně vstřícné - neplatí u nás zatím nízkoemisní zóny ani například silniční daň vypočítaná podle emisí motoru, jako je to třeba v Německu.

Normy Euro

Emisní normy Euro stanovují limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů.

Jak starých motorů se to týká?

  • Euro1 - 1993
  • Euro2 - 1996
  • Euro3 - 2000
  • Euro4 - 2005
  • Euro5 - září 2009
  • Euro6 - září 2014

Poplatky za převody starších ojetin zavedla vláda Mirka Topolánka a platí od roku 2009, ke snížení průměrného stáří aut však nevedly. Jen první dva roky klesl objem dovezených aut, ale to z velké části vyvolala krize. O rozšíření poplatků rozhodla už Nečasova vláda, do zákona ho sepisuje až ta Sobotkova.

Otázkou navíc je, zda poplatek skutečně vede ke zlepšení životního prostředí. V praxi mohou lidé s menším počtem najetých kilometrů v dovezené „špinavé“ ojetině udělat menší škodu na životním prostředí, než řidiči v „čistších“ vozech s mnohonásobně větším počtem kilometrů. To stát nezohledňuje.

„Bohužel se nyní dostává do kategorie stáří deseti a více let i mnoho vozů z kategorie Euro 4, se kterými zákon zatím nepočítá. Než začne norma platit, budou už na hranici životnosti a bylo by dobré jejich provoz omezit,“ říká mluvčí AAA Auto Praha Michal Hackl.

Opatření by mělo podle státu vést k tomu, že lidé nebudou kupovat alespoň tak staré ojetiny. „Určitá skupina obyvatel nebude chtít zaplatit tři tisíce za převod méně ekologického vozidla a raději si pořídí vozidlo s vyšší emisní třídou. To bude sice o něco dražší, ale z hlediska dalších provozních nákladů by mělo vycházet levněji,“ tvrdí mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

Autor:
  • Nejčtenější

Klamala ministry, investory i sebe sama. Srdcová královna byznysu čelí soudu

Ve Spojených státech začal soud s Elizabeth Holmesovou. Vkládali do ní naději bývalí američtí ministři i ostřílení...

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

V americké poušti má vyrůst utopické město, které zachrání kapitalismus

Americký miliardář Marc Lore chce do roku 2030 založit udržitelné město, z nějž se má stát výkladní skříň nejnovějších...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rána zelené energii. Nefoukalo a Němci se opět musí spoléhat na uhlí

V první polovině letošního roku se v Německu vyrobilo 27 procent elektřiny z uhlí, což je nejvyšší podíl v rámci všech...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Schodek rozpočtu bude oproti plánu nižší, řekla Schillerová

Schodek státního rozpočtu za letošní rok bude asi 400 miliard korun, řekla v Otázkách Václava Moravce na ČT ministryně...

Bankám se daří. Letos vydělaly více než 31 miliard

Bankám a spořitelnám v Česku v letošním prvním pololetí stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o 4,5 miliardy Kč na 31,1...

Nekonečné zdražování elektřiny. Ceny ohrožují odběratele i ekonomiku. Kdy se zastaví?

Premium Přichází cenový skok, který možná jednou vstoupí do učebnic ekonomie. Elektřina pro domácnosti může během podzimu...

Dva tisíce lidí a roboti. V Kojetíně vzniká nové distribuční centrum Amazonu

Společnost Amazon oznámila plány na dokončení výstavby nového distribučního centra. Nová průmyslová budova vyroste v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...