Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Peníze za ojetiny mizí v jiných dotacích, vrakoviště dostávají jen zlomek

  7:00
Stát loni vybral na likvidaci autovraků přes 380 milionů korun, vrakovištím se však dostaly jen čtyři procenta z částky. Poplatky nejsou účelově vázány, peníze se tak používají i jinde. Návrh nového zákona uvažuje využít vybrané poplatky například na šrotovné nebo jako podporu motoristům.

Ilustrační foto. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Jen těžko lze najít v Česku daň či poplatek, které by svým názvem tak lhaly. Když si převádíte staré auto s emisní třídou do Euro 2, zaplatíte poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Jenže z tohoto poplatku na vrakovištích skončí zlomek.

Potvrzují to data Státního fondu životního prostředí, ve kterém peníze z poplatku za převod starých aut končí. Stát loni na poplatcích vybral 387 milionů korun, vrakovištím rozdělil jen 15 milionů korun, tedy čtyři procenta všech vybraných peněz. Dalších 40 milionů na likvidaci autovraků má jít z programu ministerstva životního prostředí, žádosti se mohly podávat do konce roku.

Stát loni po letech propadu na poplatku za převody ojetin vybral výrazně více, což ukazuje na nárůst dovozu takových aut.

To ostatně potvrzují i statistiky zveřejňované Svazem dovozců aut. Jen loni se jich k nám dovezlo o pětinu více než v roce 2014, nejsilnější zastoupení má kategorie vozidel se stářím 10 až 15 let. Na druhou stranu roste i počet ojetin vyvezených z Česka, na dvě dovezená auta připadá jedno vyvezené. U nich však statistiky neuvádějí jejich průměrný věk.

Nehraje se o malé peníze - od zavedení poplatku vybral stát od majitelů starších vozů celkem 2,982 miliardy korun a rozšíření poplatků by mělo výnosy ještě zvýšit.

Už v minulosti stát peníze z ojetin používal na jiné účely, třeba na kotlíkové dotace. „Poplatky nejsou účelově vázány a jsou využívány i na další opatření pro realizaci projektů na ochranu životního prostředí,“ uvedla mluvčí státního fondu životního prostředí Lucie Früblingová.

Podle návrhu zákona by se mohly poplatky využívat nově například i na zvažované šrotovné nebo jiné podpory pro motoristy. „Je důležité, aby peníze vybrané od motoristů zůstaly u motoristů,“ říká automobilový expert Antonín Šípek.

Stát zatím nákupy nových aut podporuje pouze sankcemi na stará auta. „Stát by měl především stanovit jasnou koncepci obnovy vozového parku. Řešením je vhodná kombinace opatření. Příkladem může být poplatek zvýhodňující ekologické a bezpečnější automobily,“ říká Jiří Zouhar z automobilové expertní skupiny PwC.

Česko je rájem ojetin

Česko je vůči starým autům ještě relativně vstřícné - neplatí u nás zatím nízkoemisní zóny ani například silniční daň vypočítaná podle emisí motoru, jako je to třeba v Německu.

Normy Euro

Emisní normy Euro stanovují limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů.

Jak starých motorů se to týká?

  • Euro1 - 1993
  • Euro2 - 1996
  • Euro3 - 2000
  • Euro4 - 2005
  • Euro5 - září 2009
  • Euro6 - září 2014

Poplatky za převody starších ojetin zavedla vláda Mirka Topolánka a platí od roku 2009, ke snížení průměrného stáří aut však nevedly. Jen první dva roky klesl objem dovezených aut, ale to z velké části vyvolala krize. O rozšíření poplatků rozhodla už Nečasova vláda, do zákona ho sepisuje až ta Sobotkova.

Otázkou navíc je, zda poplatek skutečně vede ke zlepšení životního prostředí. V praxi mohou lidé s menším počtem najetých kilometrů v dovezené „špinavé“ ojetině udělat menší škodu na životním prostředí, než řidiči v „čistších“ vozech s mnohonásobně větším počtem kilometrů. To stát nezohledňuje.

„Bohužel se nyní dostává do kategorie stáří deseti a více let i mnoho vozů z kategorie Euro 4, se kterými zákon zatím nepočítá. Než začne norma platit, budou už na hranici životnosti a bylo by dobré jejich provoz omezit,“ říká mluvčí AAA Auto Praha Michal Hackl.

Opatření by mělo podle státu vést k tomu, že lidé nebudou kupovat alespoň tak staré ojetiny. „Určitá skupina obyvatel nebude chtít zaplatit tři tisíce za převod méně ekologického vozidla a raději si pořídí vozidlo s vyšší emisní třídou. To bude sice o něco dražší, ale z hlediska dalších provozních nákladů by mělo vycházet levněji,“ tvrdí mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

Autor:
  • Nejčtenější

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Poslanci kývli na delší ošetřovné, kompenzaci pro podnikatele i přerušení EET

Nárok na ošetřovné při péči o děti do deseti let budou mít lidé po celou dobu uzavření škol. Kývli na to poslanci. Výše...

Poslední šichta před zavřením pánského holičství končila v šest ráno

Pobolívala jej kolena a chodidla, ale cítil se nabitý energií. V šest hodin ráno mu skončila směna, kterou neplánoval....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S penězi problém nebude. Čekejte stabilitu a levné úvěry, říká Michl z ČNB

Česká národní banka zřejmě nebude v dohledné době hýbat úrokovými sazbami, které drží kvůli koronavirové krizi nízko....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Růst cen bytů nezastavil ani covid. Nemovitosti dál zdražují i ve světě

I na českém trhu v době krize rostou ceny rezidenčních realit. Ve druhém kvartálu letošního roku vzrostly o 2,4...

S penězi problém nebude. Čekejte stabilitu a levné úvěry, říká Michl z ČNB

Česká národní banka zřejmě nebude v dohledné době hýbat úrokovými sazbami, které drží kvůli koronavirové krizi nízko....

Krize maloobchodu drtí centra německých měst. Ministr volá po změnách

Vylidněná centra měst, skomírající maloobchod. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier zasedl v úterý ke kulatému...

ČEZ opouští Rumunsko, skupina prodala většinu tamních aktiv londýnské firmě

Energetická skupina ČEZ prodala většinu svých rumunských aktiv londýnské firmě Macquarie Infrastructure and Real Assets...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...