Podle Volkswagenu pracuje v jeho pobočkách "několik tisíc" nadbytečných pracovníků. Ohroženy jsou zejména zaměstnanci závodů na západě Německa, především ve Wolfsburgu, Hannoveru, Kasselu, Emdenu, Braunschweigu a Salzgitteru.
"Plánujeme, že umožníme předčasný odchod do důchodu zaměstnancům narozeným v roce 1951, pokud to bude nutné, rozšíří se tato možnost i na pracovníky narozené v roce 1952. Kromě toho nabídneme vybraným zaměstnancům odstupné," citovala agentura Reuters z prohlášení společnosti Volkswagen.
Podle dřívějšího vyjádření šéfa automobilky Bernda Pischetsriedera by do předčasné penze mohlo v následujících třech letech odejít zhruba šest tisíc zaměstnanců šesti jmenovaných německých závodů.
Kolik lidí nakonec odejde, zatím jasné není, protože automobilka nedokázala říci, kolik zaměstnanců její nabídky využije.
Automobilka by plánovanými škrty mohla ve střednědobém horizontu ušetřit asi 560 milionů eur, tedy přes 16 miliard korun, odhaduje investiční banka Dresdner Kleinwort Wasserstein.
Pischetsrieder minulý týden varoval, že budoucnost německého automobilového průmyslu je ohrožena, jestliže firmy jako Volkswagen nebudou schopny snížit náklady na zaměstnance. Platové nároky německých zaměstnanců totiž výrobu značně prodražují.
"V současnosti vypadá situace tak, že náklady na výrobu vozu v Portugalsku jsou zhruba o tisíc euro nižší ve srovnání s druhou alternativou, kterou je německý Wolfsburg," uvedla automobilka.
Jiná situace je podle ČTK v české divizi Škoda Auto. Ta letos naopak chce zhruba 500 zaměstnanců nabrat. Ke konci loňského roku ve škodovce pracovalo celkem 24 561 lidí.
V evropských závodech, kde se vyrábí vozy značky Volkswagen, je nyní zaměstnáno asi 123 tisíc lidí. Na celém světě zaměstnává koncern, pod který patří i Audi, Škoda a Seat, přes 300 tisíc lidí.