Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vltava jako spojnice: Jak lodní doprava pomáhá stavět novou Prahu

Advertorial   0:01 – ADVERTORIAL
Praha prochází bouřlivou proměnou: po krátké přestávce se opět rozjela výstavba bytů. Vznikají zcela nové čtvrti. Pozadu nezůstává ani infrastruktura. Tento stavební boom vyžaduje nejen vizi, ale i efektivní logistiku. Zatímco pražské silnice už dávno narazily na své limity, Vltava – opomíjená „vodní dálnice“ – na své využití stále čeká. Přitom je lodní doprava v Praze a středních Čechách už roky prověřená.
Statisíce tun materiálu a zboží mohou doplout bez překážek až do centra města

Statisíce tun materiálu a zboží mohou doplout bez překážek až do centra města | foto: TBG Metrostav

Každý den se Praha potýká s dopravními problémy. Tisíce osobních vozidel do města proudí nejen během dopravní špičky, ale v podstatě nepřetržitě. Výraznou zátěží pro městské komunikace jsou zejména těžké nákladní automobily, které zásobují metropoli potravinami, zbožím, ale i nejrůznějšími surovinami a stavebními materiály. Kolony jsou komplikací nejen pro řidiče, ale i pro dynamický rozvoj samotného města. Těžké kamiony vezoucí stavební materiál a popojíždějící v dopravních zácpách zhoršují průjezdnost města – nejen pro individuální, ale zejména pro hromadnou dopravu. Zatímco rozvoj města zrychluje a poptávka po stavebním materiálu stoupá, silniční doprava stagnuje a stává se stále méně průjezdnou. A právě tady se nabízí řešení v podobě nákladní lodní dopravy.

Kolony vs. loď: Čísla mluví jasně

Silniční infrastruktura v metropoli dlouhodobě zaostává za jejími potřebami. Pražský okruh, kde denně projede zhruba 60 tisíc vozidel, z toho až 40 % tvoří nákladní doprava, už roky čeká na své dokončení. Do té doby bude situace na silnicích pravděpodobně ještě složitější – denně totiž do Prahy přijede přes 400 tisíc aut, což je o 100 tisíc víc než ještě před deseti lety.

Nákladní kamionová doprava rok od roku stoupá

Naproti tomu doprava po řece je jednoduchá a spolehlivá. Loď s kapacitou 1 000 tun dokáže nahradit 40 nákladních aut. V metropoli, která omezila vjezdy kamionů a uvažuje i o opatřeních, jako je mýto nebo zpomalení dopravy na 30 km/h, je nákladní doprava po řece výhoda, která se nedá přehlédnout.

Proč beton po vodě?

Výroba betonových směsí je nepostradatelnou součástí zásobovací infrastruktury města. Beton se přepravuje čerstvý, a proto jej nelze převážet na velké vzdálenosti. Je tedy nezbytné, aby se výrobny – betonárny – nacházely přímo ve městě. Vyrábět beton, a přitom využívat jen nejnutnější podíl silniční přepravy ovšem lze. Dvě pražské betonárny, Rohanský ostrov a Libeň, jsou provozy, které umožňují efektivně a rychle zásobovat stavby v pražském regionu, a to i navzdory komplikované dopravní situaci. Své okolí přitom dopravou zatěžují jen minimálně. Díky efektivnímu využívání lodní dopravy snižují tato výrobní centra objem silničních přeprav na minimum. Kamionová doprava je totiž, kromě zahlcování městské dopravy, jednou z hlavních příčin poškozování silnic. Problémem jsou zejména přetížené náklaďáky a těžké nákladní soupravy.

Důsledky jsou pak viditelné na každém kroku – vyjeté koleje, vytrhané obrubníky… Nákladní lodě přitom přepravují velké objemy kameniva až do samotného centra Prahy. O ekologičnosti a efektivitě tohoto způsobu přepravy svědčí i slova Jakuba Šimáčka, ředitele betonáren a propagátora nákladní lodní dopravy: „Funguje to skvěle – díky desítkám let existence dvou pražských betonáren na Rohanském ostrově a v Libni přijelo do Prahy o 300 000 kamionů méně.“

Vltava: Nejen romantická kulisa, ale i klíčová cesta

Historicky byla Vltava spojnicí pro obchod a dopravu. Dnes tuto roli přebírá moderní lodní doprava, která je pro Prahu ekologickou a kapacitní alternativou k přetíženým silnicím. Zatímco mnoho evropských měst své řeky maximálně využívá, Praha musí tuto výhodu chránit a dál rozvíjet.

Kamenivo, základní složka betonu, se do Prahy dováží převážně z pískoven na sever od hlavního města, z okolí řek Vltavy a Labe. Pro přepravu suroviny existují dvě hlavní cesty – silniční a vodní. A právě zde se ukazuje zásadní rozdíl. Zatímco silniční doprava využívá přetížené komunikace, jako jsou dálnice D8, D7 nebo silnice I/9, což způsobuje časté dopravní zácpy zejména na příjezdech do hlavního města, lodní doprava využívá spolehlivou splavnost této části Vltavy a pomáhá snižovat zatížení klíčových příjezdových tras.

„Vodní cesta po Vltavě nabízí efektivní alternativu. Kamenivo lze přepravit z pískoven přímo k betonárnám, které mají přístaviště pro nákladní lodě. Tento způsob zásobování je již zautomatizovaný a funguje skvěle,“ uvádí Šimáček a zároveň vyzývá k širšímu využívání lodní dopravy i v jiných odvětvích: „Doprava materiálů po řece přispívá k udržitelnosti stavebních projektů, což je v době rostoucích požadavků na ekologická řešení důležité. Potenciál má však i v dalších oblastech průmyslu či zásobování měst. Názorně to vidíme v Paříži, Basileji i dalších evropských metropolích, kde se lodní doprava intenzivně využívá i k přepravě spotřebního zboží, ale i odvozu odpadu či výkopového materiálu. Mysleme na propojení s říční přepravou, až budeme budovat nová překladiště či cyklodepa.“

I v menších vnitrozemských evropských městech je říční doprava běžnou součástí zásobování. Na snímku lodní doprava kameniva v belgickém městě Namur.

Praha má díky Vltavě obrovský potenciál – a už nyní jej využívá. Aby však byla schopná držet krok se svým stavebním rozvojem, je nezbytné, aby se infrastruktura lodní dopravy dál rozvíjela. Budování přístavů a překladišť, které propojí silniční, železniční a lodní dopravu, je tou správnou cestou, jak zvýšit využití kombinovaných přeprav surovin, materiálů a zboží.

Autor:

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Rakušané se rozčilují nad zálohami na PET lahve. A Němci se jim smějí

Rakousko od ledna zavedlo systém zálohování nápojových PET lahví a hliníkových plechovek. Zákazníci za ně při nákupu platí zálohu 25 centů, v přepočtu tedy asi šest korun. Systém, který funguje...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Ekologická noční můra. V Česku vznikají zařízení na maření přebytečné energie

V Česku v budoucnu mají vzniknout zařízení na maření přebytečné energie. Distributoři za poslední rok evidovali výrazný nárůst počtu žádostí o jejich připojení do distribučních sítí, uvedl server...

Slováci zemní plyn ze západu nechtějí. Ceny se dál budou držet spíše vysoko

Premium

Na Slovensko přestal proudit plyn přes Ukrajinu, ale z Česka sousední země plyn nechce. Premiér Robert Fico dává přednost maďarskému potrubí, jímž zřejmě proudí zemní plyn z východu.

Odnesou to Britové? Španělé zvažují řešit krizi bydlení stoprocentní daní

Španělsko plánuje řadu opatření k řešení hrozící bytové krize, včetně až stoprocentní daně z nemovitostí koupených lidmi, kteří nejsou občany ani rezidenty Evropské unie. „Západ stojí před...

14. ledna 2025  20:23

Muskova raketa vynesla českou družici, speciální kamera odhalí skládky i kácení

Nový pohled na Česko i zbytek planety přinese družice TROLL vyrobená brněnskou kosmickou společností TRL Space. Díky hyperspektrální kameře „uvidí“ i tam, kam běžné satelity nedohlédnou, a umožní tak...

14. ledna 2025  16:24,  aktualizováno  20:20

Bazény v turistickém ráji jen s mořskou vodou. Řecké ostrovy bojují se suchem

V reakci na klimatické změny budou muset mnohé řecké hotely pravděpodobně upustit od napouštění svých bazénů sladkou vodou a naplnit je tou mořskou. Tamní parlament nyní projednává legislativu, která...

14. ledna 2025  19:40

Vyčůrat, jen když si dáte kafe. Starbucks mění svůj kodex chování

Největší světový kavárenský řetězec tento týden zveřejnil nový etický kodex. Přísnější norma určuje, že prostory Starbucks jsou určeny pouze k používání partnery a zákazníky. Změna se týká kaváren,...

14. ledna 2025  18:09

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...