Švýcaři chtějí testovat vlaky bez strojvedoucích. V reálném provozu

  1:00aktualizováno  1:00
Práce strojvedoucího se zdá být velmi jistým povoláním. Dopravci po celé Evropě jich mají nedostatek, navíc řada řidičů vlakových souprav přesluhuje a jezdí ještě v­ důchodovém věku. Během několika let se to však může změnit. Dopravci a výrobci vozidel totiž čím dál intenzivněji plánují nasazení autonomních vlaků, které bude řídit počítač.

Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn předpokládá, že do svých současných vlaků namontuje systém, který jim umožní obejít se bez strojvůdce (ilustrační foto). | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

Takové vlaky jsou zatím doménou uzavřených tratí, jako je například metro nebo převoz lidí mezi terminály na letištích. Brzy by se však měly soupravy bez strojvedoucích ocitnout na běžných kolejích.

První dopravce už oznámil plány na testování takových vlaků v reálném provozu. Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn (SOB) navíc plánuje zavedení těchto vlaků během tří let. Pilotní provoz na tratích okolo St. Gallenu by měl v následujících měsících ukázat, nakolik jsou plány společnosti reálné.

SOB předpokládá, že systém pro automatické řízení vlaků instaluje do svých současných vozidel. Jezdit budou na tratích, kde část vlaků bude dál řízena lidmi. Na vlacích bez strojvedoucích navíc zatím nic neušetří, protože pro jistotu budou v soupravách dál jezdit lidé jako pojistky, kdyby počítač selhal. Zkušební provoz má ukázat, zda se novinka osvědčí, nebo zda půjde o slepou vývojovou větev.

Automaty nestávkují

Ještě není jasné, zda se samořiditelné vlaky prosadí. Například ve Washingtonu v červnu padlo rozhodnutí, že po nehodě automatických souprav v roce 2009 se zatím k jízdě bez strojvedoucích vracet nebudou, a dál spoléhají na lidský faktor. Naopak v říjnu se rozjede první metro bez strojvedoucích v ­indické metropoli Dillí.

SOB zatím žádá na spuštění pilotního provozu dotace od švýcarské agentury pro dopravu, první vlaky chce nasadit do provozu na trase Mogelsberg–Wattwil v roce 2019. Jde o trať s novým zabezpečovacím zařízením a minimem úrovňových přejezdů. Nejprve se bude jezdit bez cestujících, o rok později už s ­lidmi.

„Očekáváme od automatizace zlepšení bezpečnosti, přesnosti a ­celkové efektivity systému,“ prohlásil Markus Barth, který ve Schweizerische Südostbahn vede oddělení infrastruktury.

Deutsche Bahn už loni oznámily, že pracují na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích. Ti se k takovým nápadům stavějí zatím nejskeptičtěji.

Zákony jsou překážkou

Vlakům bez strojvedoucích věří i ­tuzemská společnost AŽD Praha. Výrobce zabezpečovacího zařízení na železnici už na vývoji technologie pracuje. I kvůli tomu si loni od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) firma koupila dvě lokální tratě, které mají sloužit jako zkušební koridor pro vyvíjené systémy.

„Testování začne zkraje roku 2020. Nejdříve vlaky pojedou s ­kontrolou strojvedoucího a postupně bude automatika přebírat jeho kontrolní činnosti. Na naší trati 113 Čížkovice–Obrnice budeme v­ této souvislosti zkoušet nová technická řešení také na infrastruktuře,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Zatím nejvíce se mluví o samořiditelné dopravě u osobních aut, výrobci se čím dál častěji zaměřují rovněž na nákladní auta. A v Norsku dokonce testují samořiditelné lodě. Nasazení těchto systémů však zatím nejvýrazněji brání legislativa, která s podobnými technologiemi příliš nepočítá.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Krúpa pošilhává po lithiu v Česku. Chce koupit firmu Geomet, majitel odmítl

Slovenský finančník Pavol Krúpa vlastnil společnost Serbina Consulting do...

Společnost České lithium, která je součástí investiční skupiny Krupa Global Investments slovenského podnikatele Pavola...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Češi budou víc klikat kvůli jídlu, věří e-shopy. Čekají rychlý růst

Ilustrační snímek

Loňský rok byl pro e-shopy nadmíru úspěšný. Nejvíce narostly ty, které nabízejí jídlo a pití, a to o více než padesát...

Najdete na iDNES.cz