Celkem České dráhy sledovaly údaje u 2 441 712 vlaků, z nich jelo podle mezinárodních standardů včas 2 252 859 spojů.
„Tato hodnota odpovídá spolehlivosti vlaků v západní Evropě, například v Německu nebo ve Velké Británii,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Tradičně nejpřesněji jezdí osobní a spěšné vlaky, kterých je také nejvíce. „V mnoha případech mají krátké trasy, jejich jízdu neovlivňuje větší množství přípojů ani provoz ostatních osobních a nákladních spojů či případná zpoždění vzniklá u zahraničních železnic,“ vysvětluje Štáhlavský.
Podle tiskové zprávy drah se na vyšší přesnosti spojů podílely i dálkové vlaky. Zatímco loni v prvním pololetí jich jízdní řád dodrželo jen 55 procent, letos od ledna do června to už bylo 78 procent. V případě mezistátních vlaků EuroCity pak 87 procent.
Vlaky často nabírají zpoždění kvůli pracím na koridorech, v současnosti především v úseku Česká Třebová - Přerov. Modernizace zpožďuje vlaky i na tratích Plzeň - Cheb či Karlovy Vary - Chomutov.
Ke zpoždění mohou vést také dopravní nehody na přejezdech, po kterých často následují dlouhé výluky.
„Přesnost vlaků mohou zhoršit i povětrnostní podmínky, především stále častější silné bouře a větrné smrště doprovázené přívalovými dešti. Ty způsobily v některých oblastech vyvrácení stromů na kolej, případně i poškození trakčního vedení na elektrifikovaných tratích,“ dodal Šťáhlavský.
PŘESNOST ČESKÝCH VLAKŮ | |
---|---|
Rok | Plnění jízdního řádu |
2000 | 90,7 % |
2001 | 90,3 % |
2002 | 89,9 % |
2003 | 90,4 % |
2004 | 91,7 % |
1. pol. 2005 | 92,3 % |
Zdroj: ČD |